BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Válság alatt is nőtt a Rába

A magyar autóbusz-állomány rekonstrukciós programjára vár a futóműgyár

Mintegy 100 millió forintot fordított termékfejlesztésre az elmúlt évben a stratégiaváltáson átesett Rába Járműipari Holding. A cégcsoport úgy élte túl a válságot, hogy likviditása erősödött, és jövőbe mutató fejlesztésekre is futja – mondta lapunknak Pintér István elnök-vezérigazgató, hozzáfűzve: „Komoly várakozással tekintünk a magyar autóbusz-állomány rekonstrukciós programja elé. Többek között ezért fordítottunk jelentős összegeket az alacsony padlós autóbuszok futóművének és az új generációs városi buszok ülésének kifejlesztésére. Ezeket a termékeket azonban nem csak itthon szeretnénk értékesíteni, különösen a futóművet nem, hiszen az orosz autóbuszpiacon meghatározó részesedése van a Rába Futómű Kft.-nek.”

Mindez részben a cég technológiai átpozicionálását is jelenti, hiszen korábban az árbevétel túlnyomó része olyan termékek értékesítéséből származott, amelyeket külsős megbízás alapján fejlesztettek ki és gyártottak le Győrben. Most viszont, ahogy bővül a cég mozgástere, hangsúlyosabb a saját fejlesztésű – vélhetően nagyobb árrésű – termékek értékesítése a meghatározott célpiacokon, ezzel megszűnik az a veszély – amely a bérgyártás esetén fennáll –, hogy a megbízó egyik napról a másikra más országban keres gyártópartnert.

„Az említett második generációs futóműcsalád fejlesztési költségének megtérülése ugyan az eladási mennyiségtől függ, de általában a fejlesztéseket és a beruházásokat akkor tartjuk jónak, ha minimum három-négy éven belül megtérülnek. Ennek ellenére már két év múlva piacra léphet a harmadik generáció, amely sokoldalúbb termék lesz, mint a most elkészült tárcsafékes sorozat. Az ilyen tervek késztették arra a vállalatot, hogy a Rába Fejlesztési Intézet elmúlt évi megalapításával egy hároméves – többek között vizsgáló- és prototípusgyártó berendezések telepítésével járó – beruházássorozatba kezdjen” – foglalta össze az előzményeket a cégvezető. A jövőben a futóműveket, felfüggesztési és erőátviteli rendszereket fejlesztő központra több mint 1,5 milliárd forintot szán a cégcsoport, amely ezáltal megkétszerezi a fejlesztési potenciálját. A Rába ugyanis a közelmúlt sikerei alapján messzire tekint.

A GAZ csoporthoz tartozó nehézteherautó-gyárral, az Urallal kötött megállapodás révén már az év végén megkezdték a különleges futóművek szállítását az orosz társaság legújabb, négykerék-meghajtású tehergépjárműveihez. A nyugat-szibériai cseljabinszki régióban működő Ural vállalat évente 8000-9000 nem közúti nehéz tehergépjárművet gyárt, elsősorban olaj- és gázipari, valamint építőipari, mezőgazdasági és katonai célú felhasználásra. A Rába futóműveit csőszállító járművekbe, nyerges vontatókba és dömperekbe építik, az éves mennyiség elérheti az ötszázat. Az orosz céggel kötött együttműködés kiterjed a Rába k+f központjában történő közös termékfejlesztésre is, és felmerült a közös futóműgyártás ötlete is. Ezzel kapcsolatban már készülnek a megvalósíthatósági tanulmányok.

Másrészt az amerikai teherjárműhajtáslánc-gyártóval, a Marmon-Herringtonnal öt évre szóló stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Rába Futómű Kft., amely a két társaság 27 esztendőre visszanyúló üzleti kapcsolatára épül. A megállapodás kitér a speciális tehergépjárművek, a katonai és a nem közúti (off-road) járművek futóműveiből álló közös termékpaletta fejlesztésére, bővítésére is.

Pintér István azonban elsősorban Európára és Oroszországra koncentrál. Manapság az árbevétel kétharmadát az EU és a FÁK-országok adják, míg korábban fordított volt az arány, sőt, az ezredforduló körül az Egyesült Államokból származó bevétel megközelítette a 80 százalékot is. Oroszország egyre inkább felértékelődik, bár az sem mellékes, hogy a Rába-futóműre épített Ikarusok jó ideje megalapozták a cég hírnevét az egyre erősödő piacon.

„A speciális tehergépjárművek szegmense a Rába FÁK-piaci növekedésének motorjává válhat, ugyanakkor – amellett, hogy San Franciscóban 350 Skoda trolibusz fut Rába-futóművön – a FÁK legnagyobb troligyára, a minszki BKM Belkommunmas évek óta állandó vevőnk” – jelezte Pintér István.

A válságra viszonylag korán reagált a társaság, amely 2009-ben végig csökkentett munkaidőben működött, és így sikerült megőrizni a 2100 fős, jól képzett szakemberállományt. Azt is a sikerek közé számítja a cégvezető, hogy a csoport egyetlen stratégiai partnerét sem veszítette el. Olyan nevek vannak a listán, mint az amerikai ArvinMeritor és a John Deere, az európai Volvo, a Scania és a Claas, az orosz GAZ csoport mellett a Kamaz, Japánban a Sojitz/Isuzu, Magyarországon pedig a Suzuki és a honvédelmi tárca.

A Rába a válság ellenére is befejezte – a Gazdaságfejlesztési operatív program 500 millió forintos támogatásával együttesen 2,5 milliárdba kerülő – beruházási programját. A kovácsüzemben önállóan, a korábbi Busch-Rába Öntöde Kft.-nél német vegyes vállalati partnerével közösen modernizációs programot hajtottak végre, mégpedig annak érdekében, hogy a Volvo, a Scania és egyéb nagy márkák igényeit ki tudják elégíteni.

A Rába Járműipari Holding a nemzetközi számvitel szabályai alapján az EBITDA soron méri a teljesítményét, és persze az EBITDA árbevételhez mért százalékában. „Még a visszaesés előtt az volt a stratégiai cél, hogy elérjük a 10 százalékot, és ezt 2009-ben 9 százalékra meg tudtuk közelíteni úgy, hogy egy évvel korábban még nem értük el a nyolcat. Tehát a válság ellenére javult a cég eredményessége. Igaz, 900 millió forinttal kevesebb lett az adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény, de a cég hatékonysága és a válságkezelő képessége ebből azért világosan látszik” – mutatott rá Pintér István, aki 2010-ről csupán annyit mondott, „a korábbi előrejelzéseinkkel összhangban a körülményekhez képest elfogadható évet zártunk”.

A cég optimistán kezdi az idei évet, és a rendelésállomány alapján a tavalyinál sokkal erősebb első negyedévre számít. Emellett az is a derűlátást táplálja, hogy bizonyos európai vevőkkel folyó biztató tárgyalások termékösszetétel-váltást is eredményezhetnek.

Piaci igények – fejlesztési irányok

Nyugat-Európában már csak alacsony padlós városi buszokat vásárolnak, ugyanakkor a nagyvárosi forgalom lüktetése, a gyakori fékezések miatt egyre inkább követelménnyé vált a tárcsafék, ezért fejlesztette ki a Rába a második generációs tárcsafékes futóműcsaládját. A harmadik generációs családban pedig egyesíteni szeretnék a troli- és az autóbusz-futóműveket. A trolifutóműveknek – egyebek között az elektromos rendszer sajátosságai miatt – sokkal teherbíróbbaknak kell lenniük, és ha sikerül egy futóműcsaládot létrehozni a kétféle igény kiszolgálására, az jelentős piaci sikert eredményez a vállalat számára. A műszakiak ugyanakkor az első generációs futóműveket is folyamatosan csiszolgatták. Hogy ne menjünk bele az erőátviteli rendszer finom részleteibe, legyen elég annyi, hogy például 50 százalékkal, 90 ezer kilométerre növelték az olajcsere-periódust.

A futóműveket a társaság saját cége, a Rába Futómű Kft. – a világ egyik vezető futóműtervező és -gyártó társasága – állítja elő, mely különleges futóműveit és nagy sorozatban gyártott futóműalkatrészeit számos országba szállítja.

A futóműveket a társaság saját cége, a Rába Futómű Kft. – a világ egyik vezető futóműtervező és -gyártó társasága – állítja elő, mely különleges futóműveit és nagy sorozatban gyártott futóműalkatrészeit számos országba szállítja. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.