A hagyományos üzemanyaggal működő autók városokból történő kiszorítását szeretné elérni az évszázad közepére az Európai Bizottság. Ez az egyik javaslata annak a tegnap bemutatott közlekedési fehér könyvnek, amely azt célozza, hogy 2050-re a közlekedés szén-dioxid-kibocsátása 60 százalékkal csökkenjen az EU-ban, illetve jelentősen mérséklődjön Európa kőolajimporttól való függősége. A benzines, dízeles autók városokból történő kitiltását fokozatosan valósítaná meg a bizottság, ugyanis először 2030-ra határozna meg egy célkitűzést, amely szerint felére csökkentené a hagyományos üzemanyagú autók arányát a városokon belül. Ha a terv valóra válna, az egyben az elektromos autók előretörését jelentené, amelyek vásárlását már jelenleg is támogatják néhány tagállamban.
A légi közlekedésben az évszázad közepére azt a célt tűzte ki Brüsszel, hogy az alacsony szén-dioxid-kibocsátást okozó üzemanyagoknak 40 százalékos részesedést kell elérniük. A hajózásból származó emisszió pedig legalább 40 százalékos csökkentését érné el 2050-re a bizottság. Emellett a közepes távolságú (300 km-re és annál hosszabb távolságra történő) személy- és áruszállítás felét a bizottsági javaslatok szerint közutak helyett vasúton vagy vízen kell majd lebonyolítani.
A területért felelős biztos szerint Európa közlekedési hálózatának másfél ezer milliárd eurós magánberuházásra van szüksége, hogy az EU meg tudjon felelni az „olaj és emisszió utáni korszak” kihívásainak. Siim Kallas mindenesetre elismerte: a döntő kérdés az lesz, miként lehet a brüszszeli célkitűzéseket a tagállamok számára kötelezővé tenni. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.