Cégvilág

Hisztéria a német benzinkutakon: bojkottálják az E10-et

Bojkottálták a német autósok az uniós rendeletben előírt E10-es üzemanyagot. A kutak fele már lecserélte a hagyományos benzint az új típusra, így a bojkott miatt hatalmas készletek halmozódnak fel. Az ágazati szekértők szerint a finomítók is leállhatnak.

Február óta a német benzinkutak a 10 százalékban bioetanollal kevert üzemanyagot árusíthatják, ugyanakkor azok a kutak, amelyek E10-et is adnak, nem árulhatnak az országban hagyományosnak számító Superbenzint. Az autósok többsége korábban ezt a típust tankolta az autójába, amióta azonban bevezették az E10-es üzemanyag forgalmazását, az autósok bojkottálták az E10-et. A bioetanoltól a legtöbben azért tartanak, mert szerintük kárt tesz az autóban. A többség ezért a drágább Super Plus típust tankolja már napok óta.

Ha az autósok továbbra sem hajlandók E10-est tankolni az autójukba, hatalmas készletek halmozódhatnak fel, s elképzelhető, hogy a finomítóknak le is kell állniuk – mondta Klaus Picard a német ásványolaj szövetség elnöke. Szerinte egy időre ismét a hagyományos Superbenzint kellene a kutakon árusítani.

Mivel az autósok napok óta nemet mondanak az E10-es üzemanyagra, s helyette inkább a Super Plus-t tankolják, ellátási problémákhoz vezethet. Több benzinkútnál ugyanis hamar elfogynak a készletek, s ezek pótlása időbe telik. Az ásványolaj szövetség szerint a német gépjárművek 90 százalékába használható lenne az E10-es benzin, s megpróbálják az autósokat a legszélesebb körben tájékoztatni arról, hogy ez az üzemanyag nem tesz kárt a motorban.

Az E10-es üzemanyagot környezeti megfontolásból vezették be a német kutakon. Az országban a hálózat 45 százalékánál már lecserélték a hagyományos Superbenzint, ám február eleje óta alig tankoltak ebből a típusból.

Az Európai Bizottság üzemanyagokra vonatkozóan tavaly alkotott új rendeletet, amely szerint az olajtársaságnak új benzin- és gázolajtípust kell forgalmaznia. 2010-től kötelezően E10 jelzésű üzemanyagot kell forgalmazni, ami 90 százalékban benzin, 10 százalékban pedig etanol.

Az EU rendelete alapján 2013-ig mindenhol kötelező a jelenlegi, E5-ös üzemanyagot is forgalmazni. Emellett a benzinkutaknál jól láthatóan és érthetően fel kell majd tüntetni az új termék fontosabb tulajdonságait, hogy az autótulajdonosok a nekik megfelelő üzemanyagot választhassák.

Hazánkban 2007 óta a 15 százalékban benzin 85 százalékban benzin keverékét lehet tankolni, amelynek literje 100 forinttal olcsóbb a benzin jelenlegi átlagáránál. A vezetők többségében a gépjármű átalakítása nélkül, 50 százalékban bioetanolt, 50 százalékban benzint tankolnak. Ez esetben azonban nem biztos, hogy jelentős megtakarítást lehet elérni, sőt  télen az autóknál úgynevezett hidegindítási problémák is jelentkezhetnek.Az alkohol már 13 Celsius fok alatt nehezebben porlad, cseppekben kicsapódik, aminek következtében E85-tel nehezebben indulhat az autó.

Szakmai becslések szerint az autókat nagyjából 30-60 ezer forintért lehet átalakíttatni, hogy kizárólag bioetanollal is probléma nélkül működjenek, új autók esetében azonban ezt nem javasolják, hiszen a gyártó által javasolt üzemanyagtól való eltérés kizárólag saját felelősségre történhet. Az átalakítás garanciavesztést jelenthet, még ha nem is az üzemanyag miatt adódik a probléma, így érdemes, egy már E85-re felkészített, úgynevezett flexifuel modellt választani.

Az, aki kizárólag E85-ös üzemanyaggal közlekedik egy teli tankolásnál a vezetési stílustól függően 3-6000 forintot is meg lehet spórolni; még akkor is, ha az alkoholból az autók 20-30 százalékkal többet fogyasztanak

üzemanyag bioetanol E85 gépjármű autó benzinkút finomító dízel E10
Kapcsolódó cikkek