Cégvilág

Japán sokk - Csak egy hétre tudnak előre tervezni az autóscégek

Hamarosan újabb autógyártók csatlakozhatnak a PSA Peugeot Citroenhez és a General Motorshoz, mivel a japán alkatrészek hiánya egyre nagyobb problémát okoz világszerte.

A földrengés és a szökőár mellett a termeléskiesés is óriási károkat okoz a japán gazdaságnak, hiszen a távol-keleti ország csupán januárban 8,032 milliárd dollár értékben exportált járműveket és 2,666 milliárdért alkatrészeket.

Az iparág kivitelének 10,698 milliárd dolláros összege 11 százalékkal haladta meg az elmúlt év januárjában elért szintet. A természeti csapás nagyon sok autóipari beszállítót sújtott, ezért a világ autógyártása akár 30 százalékkal is csökkenhet – riogat a Los Angeles-i elemzőcég, az IHS Automotive, de tegyük hozzá: időlegesen.

A cég szerint elsősorban váltók és elektronikus vezérlőrendszerek terén lesz hiány. Ha hat héten belül nem sikerült újra megindítani a termelést, akkor naponta 100 ezerrel csökkenhet a világ autógyártása, miközben az átlagos napi termelés meghaladja a 280 ezret. 

A szervezet szerint a Volkswagen és a Ford hamarosan csatlakozik a General Motors tulajdonában lévő Opelhez és a PSA Peugeot Citroenhez a termeléscsökkentések terén. Egyelőre annyi biztos, hogy a Volkswagen ezen a héten a szokásos ütemterv szerint dolgozik, a cég vezetése nem nyilatkozott a következő heti munkarendről. A Ford kölni központú európai egysége nem zárta ki, hogy kormányzati támogatást kér a rövidített munkaidő bevezetésére. Az immár kínai tulajdonú Volvo, amely az alkatrészek 10 százalékát szerzi be Japánból, a következő héten még biztosan a szokásos rend szerint működik.

A PSA Peugeot Citroen már közölte, hogy bizonyos modellek gyártása 60 százalékkal visszaesik majd egy a Hitachi által szállított érzékelő hiánya miatt. A szenzorok terén a cég 60 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik globális szinten és közlése szerint szombaton indítja újra a termelést, de egyelőre nem lehet tudni, hogy milyen kapacitással. A Hitachi tucatnyi autógyártót lát el érzékelőkkel és bár a Siemens és a Bosch is gyárt ilyen alkatrészeket, több cég visszafogja a termelését az esetleges alkatrészhiány miatt.

autógyártó Ford Volkswagen General Motors Japán Peugeot Citroen alkatrész
Kapcsolódó cikkek