BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nincs előrelépés vasútügyben

elemzés. „Feneketlen kútnak” minősíti a közösségi közlekedés finanszírozását a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) abban az elemzésben, amely tegnap jelent meg a kormány.hu portálon a Megújulás 2011 sorozat keretében. Az NGM emlékeztet: a MÁV 181, a Volán-társaságok 27, a BKV pedig 32 milliárd forintnyi költségvetési támogatásban részesülnek az idén. Emellett az állam ellentételezi a diákok, a nyugdíjasok és más társadalmi csoportok által igénybe vett kedvezmények okozta bevételkiesést is. Az úgynevezett fogyasztóiár-kiegészítésre a büdzséből az idén 109 milliárd forintot kell fordítani, igaz, ennek része a gázár- és a távhőtámogatás is.

Mindezeken felül jelentkezik még a közlekedési vállalatok adósságállománya: a MÁV tartozása 2010. december 31-re 291,2 milliárd forintra emelkedett, a BKV hitelállománya pedig 77 milliárdot tesz ki. Az elemzés a BKV kapcsán megjegyzi: a vállalat bevételeinek több mint a fele (51 százalék) valamilyen állami támogatásból származik. Ugyanakkor a működési költségek csaknem fele (47 százalék) a bérekből ered.

A vasúti pályahálózat Magyarországon 7718 kilométert tesz ki, ennek nagy része felújításra szorul, és a regionális igények kielégítését nehezíti a hálózat sugaras, fővárosközpontú szerkezete is. A pályák 15 százaléka kétvágányú, 35 százaléka villamosított, szemben az EU 41 és 48 százalékos mutatójával – figyelmeztet az NGM elemzése. A készítők hozzáteszik: az elavult műszaki-technológiai megoldások miatt a vonalak közel 35 százalékán sebességkorlátozás van érvényben. n VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.