Figyelő: Feneketlen kútba dobják a nyugdíjvagyont
Hivatalosan persze csak azután, hogy a közlekedési vállalatok – élükön a MÁV-val – hatékonyabb működésre állnak át, s ennek nyomán a jövőben kevesebb költségvetési támogatásból is elboldogulnak. Az elmúlt évtizedben több kormányzat dédelgetett ilyen elképzelést, de a látszólagos megtakarítás ára eddig mindig az adósság növekedése volt – írja a Figyelő.
Korábban a 2002-es hitelszanálás és a 2007-es tőkeemelés is csak ideiglenesen csökkentette a kinnlevőségeket. Ezt követően a MÁV Cargo privatizációs bevételének a vasúttársaságnál hagyása, valamint a finanszírozás növelése arra volt elég, hogy a korábbinál kevésbé dinamikusan nőjön a tartozásállomány.
Egyelőre mindenesetre nem látni a működésbe beépülő nagyarányú megtakarítás forrását. A Brüsszelnek a napokban megküldött konvergenciaprogram három soron összesíti a remélt spórolást.
A MÁV adósságának átvállalása, a társaság szervezeti átalakítása, költséghatékony működése során 12012-re betáblázott 30 milliárdot, valamint 2013-ra és 2014-re 35-35 milliárdot kipipálhatjuk, mert ez önmagában a tartozás elengedésével teljesül (a cég mentesül a kamat- és tőketörlesztés alól). A fogyasztói árkiegészítések 10 milliárdos csökkentése, amiből 2 milliárd juthat a MÁV-ra, már érdekesebb lehet – írja a Figyelő.
Az biztos, hogy a 65 éven felüliek kedvezményeit nem érinti a felülvizsgálat, nagy csoportként tehát maradnak a diákok és a vasutasok. A kvázi áremeléstől aligha nő érdemben a társaság bevétele: az árérzékeny csoportok jó része valószínűleg nem utazik majd, vagy átpártol az autóhoz.
Elvégre – mint egy tavaly év végi MÁV-sajtótájékoztatón elhangzott – teljes árú jeggyel számolva már akkor is olcsóbb az autó, ha csak ketten ülnek benne


