Cégvilág

Retteghet az Apple? Jövő héttől új szereplő a táblagépek piacán

A Research In Motion Ltd. (RIM) társ-vezérigazgatója visszautasítja a technológiai szakújságírók a vállalat tábla PC-jét ért vádjait. Jim Balsillie szerint a kritikusok figyelmen kívül hagyják a tényt, hogy a BlackBerry-felhasználók jó bázist adnak a PlayBooknak, amely jövő héten kerül forgalomba.

A jövő héten a boltokba kerülő PlayBook-ot a RIM az Apple iPad méltó konkurensének szánja, ám a szakújságírók több kritikával illették: egyebek mellett kevés rajta az alkalmazás, hiányos a beépített e-mail rendszer, s több probléma is akad a mobilhálózathoz való csatlakozáskor. Ezeket a tulajdonságokat a vállalat várhatóan az új modellek piacra dobásával orvosolja, még az idén. Egyes kritikusok szerint a RIM egy befejezetlen készüléket dob piacra.

Jim Balsillie – a Bloomberg TV-nek adott interjújában - ezeket az állításokat határozottan visszautasította. Szerinte a PlayBook-ot és a BlackBerry-t minden akadály nélkül össze lehet kapcsolni egymással és a világhálóval is, s nincs probléma az e-mailek fogadásával és küldésével sem.

A Bloomberg szerint a RIM-nek hűséges vásárlókra van szüksége, hogy boldoguljon a táblagépek piacán. Az Apple, amely tavaly áprilisban elsőként jelent meg a piacon ez idáig 15 millió darabot adott el, de hasonló készülékkel a Samsung, a Motorola és a Dell is előrukkolt. Bár a RIM pontosan nem becsülte meg, hány PlayBook-ot terveznek eladni, Balsillie szerint jó esélyük van arra, hogy komoly piaci szereplővé váljanak.

A kritikai észrevételeket követően a RIM részvényeinek árfolyama 91 centtel 53,92 dollárra esett csütörtökön a Nasdaq kereskedésén. A részvények idén már 7,2 százalékot veszetettek értékükből.
Az egyik kutatóintézet adatai szerint az Apple az iPad-ek 75 százalékát tavaly az utolsó negyedévben adta el. A Google Android szoftverét használó Samsung Galaxy Tab és a Dell Streak típusú gépe a piac 22 százalékát tudja magáénak.

David Eiswert, a T. Rowe Price Global technológiai alapjának szakértője szerint a RIM-nek elsősorban az üzleti szegmensben van esélye. A vállalat szerint a PlayBook-ot ugyanúgy fogják megkülönböztetni a piacon, ahogy a mobiltelefonokat – korszerű technológiával. A tablet PC-t extra biztonsági megoldásokkal bővítették, amely elsősorban valóban az üzleti felhasználóknak lehet vonzó. A RIM fejlesztői az iPad-nél kisebb készüléket hoztak létre. 

A Bloomberg szerint ugyanakkor a  piacon már egy hónapja lehet az iPad-nél kisebb táblagépet kapni, ám ezek premierje továbbra sem ingatta meg az Apple dominanciáját. A Galaxy Tab például tavaly októberben került a boltok polcaira, s év végéig két millió darabot adtak el belőle.

A PlayBook alapfelszereltségben 499 dollártól indul, ugyanannyiba, mint amennyibe legújabb iPad 2 kerül, míg a felsőkategóriás gépért 699 dollárt kérnek. Az iPad 3G-s csúcskategóriája 829 dollárba kerül. A Bloomberg szerint a RIM év végéig mintegy 5,4 millió darab PalyBook-ot adhat el.

RIM playbook Samsung Galaxy Tab 2011 Apple iPad PC infokommunikáció táblagép
Kapcsolódó cikkek