Kérdésünkre Kövesi Gabriella, a távközlési tagozat új vezetője elmondta, hogy a beruházások szempontjából már azt is ösztönzőnek tartják, ha végre kiszámíthatóvá, tervezhetővé válik a gazdasági környezet. Az ágazat adóterhelése is nagymértékben befolyásolhatja a további fejlesztéseket. Márpedig újabb beruházásokra szükség van a különféle hazai és uniós digitális programok teljesítése érdekében – tette hozzá.
Lapunknak válaszolva elmondta továbbá, hogy az Európai Unió által szerdától életbe léptetett új távközlési elvárások szerint módosított magyar hírközlési törvény tervezetét megkapták a szaktárcától, a véleményezésére öt napjuk van. A törvényalkotás további folyamatait figyelembe véve az IVSZ-nél úgy látják, hogy legkorábban a nyáron vagy ősz elején léphet érvénybe az új szabályozás.
Kövesi Gabriella a tegnapi eseményen bemutatta azt a tanulmányt, amelyet a Budapesti Corvinus Egyetem szakértői készítettek a távközlés elmúlt 20 évéről. Ez egyebek mellett megállapítja, hogy két évtizede a tőkehiánnyal küzdő monopolszolgáltató tevékenységét hosszú várólisták, magas árak és gyenge minőség jellemezte, akkoriban száz lakosra alig 10 vezetékes vonal jutott. A privatizációval, a szektorba beáramló tőke segítségével megindult a telefonpiaci hiányhelyzet felszámolása, a minőség javítása. Ma már 100 lakosra több mint 150 beszédcélú „vonal” jut, nem számítva az internetes hanghívási lehetőségeket (VOIP).
A távközlési ágazat gazdasági jelentőségét mutatja, hogy a bruttó hozzáadott értéket tekintve a teljes infokommunikációs szektor mintegy 40 százalékát adja, ami nemzetgazdasági szinten 4,2 százaléknak felel meg. A szektor országosan 17-18 ezer főt foglalkoztat, a teljes infokom területen 140 ezren dolgoznak. Az ágazat komoly üzletet hoz a hazai kis- és középvállalkozásoknak. A szolgáltatók az évi 300 milliárd forintra tehető beszerzéseik 45 százalékát a kkv-któl rendelik meg.
A tanulmány vizsgálta azt is, hogy a szektor milyen szerepet tölt be a lakosság életében. Megállapította, hogy tavaly már a hazai háztartások 95 százaléka fizetett elő valamilyen távközlési szolgáltatásra. Reálértéken a szolgáltatások ára 2000 óta csökkenést mutat, ez a folyamat 2006-tól felgyorsult. A fogyasztók tavaly már közel 40 százalékkal olcsóbban juthattak hozzá a távközlési szolgáltatásokhoz, mint 2002-ben. Az uniós árszintekkel összevetve a vezetékes telefonban valamivel, az üzleti távközlésben jelentősen alacsonyabbak, a mobilban az európai átlag körül vannak az árak. A széles sávú internettarifákat tekintve a hazai díjak jelentősen alacsonyabbak az uniós átlagnál – állapítja az idézett tanulmány.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.