A Coca-Cola eladni készül a brit Costa kávézóláncot, amelyet 2018-ban vásárolt meg 3,9 milliárd fontért a Whitbreadtől. Az üzlet tető alá hozásában a Lazard befektetési bank van az atlantai székhelyű cég segítségére.
A hírről a brit Sky News szerzett értesülést, bár a három érintett egyike sem erősítette meg. A hírtelevízió úgy tudja, hogy
a Coca-Cola több kisebb, potenciális vevővel már folytatott tapogatózó tárgyalásokat.
A meg nem nevezett információforrások szerint az ajánlatokat őszre várják, de az is elképzelhető, hogy a Coca-Cola végül nem adja el a Costát, amely ötven országban üzemel: több mint 2700 kávézója van az Egyesült Királyságban és Írországban, valamint további 1300 világszerte, Magyarországon is. A Costa becslések szerint globálisan 35 ezer embert foglalkoztat.
A Coca-Cola annak idején azért vásárolta meg a Costát, mert erősíteni akarta a pozícióját az egészségesebb italok szegmensében, és versenyezni a globális kávépiacon
Az üzlet azonban nem jött be, egyesek szerint a Coca-Cola jelenleg jó, ha kétmilliárd fontot kap a Costáért, vagyis milliárdokat veszít. (Egy angol font 457,8 forint.) Ez azonban nem fogja anyagilag megrengetni a céget, amelynek a piaci értéke 304,2 milliárd dollár. (Egy dollár 339,3 forint.)
A Costa esetében 2023-as a legfrissebb adat, akkor 1,22 milliárd fontos bevételt termelt. Ez ugyan 9 százalékkal magasabb a 2022-esnél, de elmarad a 2018-as 1,3 milliárdtól.
A Costát 1971-ben alapította egy olasz testvérpár, Sergio és Bruno Costa. 1995-ben adták el 19 millió fontért a Whitbreadnek; akkor még negyven kávézójuk sem volt.
Most viszont a cég
Nagy-Britannia egyik legnagyobb privát munkaadója,
a kávézói ott vannak minden bevásárlóutcában országszerte. Fő versenytársai közé tartozik a Starbucks, a Caffe Nero és a Pret a Manger – ez utóbbi részvényeladásra és esetleges tőzsdei bevezetésre készül.
Emellett egyre nagyobb kihívást jelentenek az olyan magasabb kategóriájú láncok is, mint például a Gail’s pékségcsoport, amely szintén fontolgatja az eladást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.