BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erre várt mindenki: Norvégia megtalálta a megoldást az elektromos autók legnagyobb hibájára – ötszörösére nőhet az akkumulátorok élettartama

A szabadalom már megvan. A felfedezés áttörést hozhat az elektromos autók mellett több más zöldterületen is.

A norvégok a jelek szerint megtalálták a megoldást az autógyártók és az energetikai vállalatok egyik nagy problémájára. A gyártók szívesen alkalmaznák a lítium-kén (Li-S) akkumulátorokat többek között az elektromos autók esetében, mert több energiát, gyorsabb töltést, nagyobb biztonságot és alacsonyabb költségeket ígérnek, mint a lítiumion-akkumulátorok. A baj csak az, hogy a lítium-kén cellák túl gyorsan kopnak.

elektromos autók
A norvég felfedezés fordulópont lehet az elektromos autók gyártásában / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Legalábbis eddig így volt, de az Interesting Engeenering című szakportál beszámolója szerint a Norvég Tudományos és Műszaki Egyetem (NTNU) kutatói szabadalmaztattak egy bevonatot, amely blokkolja a lítium-kén akkumulátorokban található káros poliszulfidokat, ötszörösére növelve az élettartamukat.

A problémát az jelenti, hogy a lítium-kén akkumulátorok működése során lítium-poliszulfidok képződnek, amelyek az anód és a katód között mozognak. E mozgás miatt az akkumulátor gyorsan elveszíti a kapacitását.

A megoldás érdekében Önder Tekinalp, az NTNU Vegyészmérnöki Tanszékének posztdoktori ösztöndíjasa és csapata a katódok vagy az elektrolitok helyett a szeparátorra, az anódot és a katódot elválasztó anyagra – összpontosított.

Egy HiSep-II nevű bevonatot adtak a szeparátor falához, intelligens szűrőt hozva létre.

Ez blokkolja a káros vegyi anyagokat, miközben a lítiumionok szabadon áthaladhatnak rajta.

Nem csak az elektromos autók esetében megoldás

A felfedezés erős hatással lesz az elektromos autókra, mert az áttöréssel ráadásul a súly is jelentősen, egy tipikus 800 voltos akkumulátor esetében több mint 200 kilóval csökken. A kisebb súly pedig nagyobb hatékonyságot és hatótávolságot jelent.

Mindennek tetejében az egyik alapanyag, a kén, 

bőségesen rendelkezésre áll és olcsó, így a költségeket is csökkenti.

A találmányt már 2023-ban szabadalmaztatták, most a piaci bevezetésén dolgoznak.

Könnyebb és olcsóbb lesz az új akkumulátortól az autó / Fotó: AFP

A céljuk a technológia kiterjesztése és licencbe adása egy ipari partnernek, hogy az elektromos autóktól a zöldenergia tárolásáig minden területen felhasználható legyen.

Messze még a kereskedelmi forgalom

A bevonat ugyanis javítja a biztonságot, és előnyös lehet a légi közlekedés, a drónok, a tengeri szállítás és a nagy léptékű energiatárolás területén. A bevonatolási folyamat környezetbarát, és működik a mai lítiumalapú akkumulátorokkal is, ami további rugalmasságot biztosít.

A kereskedelmi forgalomba hozatal előtt azonban még hosszú az út, mert a külső szereplőknek tesztelniük kell a technológiát, és meg kell erősíteniük a teljesítményét az idő múlásával. 

Az iparnak is be kell bizonyítania, hogy a termék nagy mennyiségben, biztonságosan és nyereségesen gyártható.

A szabadalmi eljárások további költségeket jelentenek.

Az NTNU jelenleg ehhez keres partnereket, és nem árt sietni, mert nagy a kínai verseny. A Huawei olyan szulfidalapú szilárdtest-akkumulátort szabadalmaztatott, amely ötperces töltéssel akár háromezer kilométeres hatótávolsággal is felruházná az elektromos autókat.
 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.