Cégvilág

Az uniónak nem tetszik a Volkswagen terve - nem lesz mammutcég

Az Európai Unió versenyügyi hatósága keresztbe tett a Volkswagen nagyívű elképzelésének, amely szerint kontinentális járműgyártót hozna létre a MAN és a Scania összeolvasztásával. A bizottság szerint már az is aggályos, hogy három vezető felügyelőbizottsági tag mindkét vállalatban.

Európa legnagyobb autógyártója május elején 29,90 százalékról 30,47-re növelte részesedését a MAN német tehergépjármű gyártót, amellyel átlépte azt a 30 százalékos határt, efelett kötelező érvényű ajánlatot kell tennie a többi részvényesnek. A Volkswagen (VW) már tulajdonosa a svéd Scaniának, s a két gyártó összeolvasztásával új mammutvállalatot hozhatott volna létre.

Az Európai Bizottság azonban a múlt héten már versenykorlátozás iránti aggodalmát fejezte ki, hogy a Volkswagen három topmenedzsere – egyebek mellett Martin Winterkorn, vezérigazgató – mindkét teherautó-gyártó felügyelőbizottságában is képviselteti magát.

A Volkwagen eddig a részvényesek csekély hányadának tett felvásárlási ajánlatot. A Volkswagen hétfőig mindössze egy százalékkal növelte a részesedését, s az ajánlattételi határidő szerdán lejár. Ezt követően a VW csak a piacon juthat hozzá további részvényekhez.

A Volkswagentől függetlenül jó eredményeket produkál a MAN. Az év első negyedében a forgalma csaknem ötödével 3,7 milliárd euróra emelkedett, az üzemi eredmény az előző év ugyanazon időszakához képest csaknem megduplázódott: elérte a 325 millió eurót. A részvényesek papíronként 2 eurós osztalékot kaptak, ami tavaly még csak 25 eurocent volt.

fúzió winterkorn MAN Volkswagen bizottság
Kapcsolódó cikkek