BUX 51,446.2
+0.16%
BUMIX 4,360.92
-0.03%
CETOP20 2,327.67
-1.03%
OTP 17,555
-0.06%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-2.72%
0.00%
+0.67%
ZWACK 16,400
-0.61%
0.00%
ANY 1,595
+1.27%
RABA 1,530
-0.65%
0.00%
-0.58%
+0.28%
-0.35%
-0.79%
-1.14%
+0.90%
+0.30%
OTT1 149.2
0.00%
-0.83%
MOL 2,476
+0.57%
-0.97%
ALTEO 1,360
-0.73%
0.00%
+2.80%
EHEP 1,900
0.00%
0.00%
+0.50%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.59%
-22.63%
0.00%
SunDell 37,200
0.00%
-3.79%
+1.35%
+0.57%
0.00%
+0.31%
+2.19%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Csak még veszteségesebb lett a MÁV

Gyengébben szerepelt tavaly az állami vasúttársaság, mint 2009-ben a most közzétett adatok szerint. A parlamenti vizsgálóbizottság a fő okot az állami mulasztásaiban látja, és további vizsgálódásokat sürget.

Számos gazdálkodási mutatóját rontotta a MÁV Zrt. a kedden közzétett beszámolója szerint.

  2010-ben az előző évinél csaknem 10 milliárddal kisebb, 170,4 milliárd forintos árbevételt ért el, -26,7 milliárdos üzemi eredménye mintegy ötmilliárddal volt rosszabb az egy évvel korábbinál, -35,8 milliárdos adózott (és mérleg szerinti eredménye) pedig kétmilliárddal. Saját tőkéje 37 milliárd forinttal 52,7 milliárdra zsugorodott. Igaz, érződnek a takarékoskodás jelei is: a cég 11 milliárddal csökkentette anyagjellegű ráfordításait. Hosszú lejáratú kötelezettségei pedig majdnem 24 milliárd forinttal lettek kisebbek.

Az eredményeket részletező sajtótájékoztatón a MÁV pénzügyi igazgatója Petrilla György a fejlesztésekkel kapcsolatban lapunknak elmondta, már folynak az elővárosi motorvonat tenderének előkészítési munkái, s elképzelhető, hogy még idén kiírják erre a pályázatot.

A MÁV eredményei tegnaptól ma hajnalig voltak terítéken az Országgyűlésben. Az MTI tudósítása szerint a vizsgálóbizottság azt firtatta, miért romlott a vasúttársaság minden teljesítménye 2002 és 2010 között. A bizottság elnöke, Manninger Jenő a bizottság vizsgálati anyaga eredményeire alapozva kijelentette, hogy a mutatók romlásának elsődleges oka, hogy az állam nem fizette ki a megrendelt szolgáltatást, és az árkiegészítési rendszer is hibás. Hibásak voltak emellett egyes politikai döntések, a kiszervezések, a változó utazási igényekhez nem kellő alkalmazkodás, a rossz szerkezetátalakítás, és a MÁV Cargo eladása is.

2002 óta a vasúti forgalom 30 százalékkal esett, a késő vonatok száma viszont 3,5 szeresére nőtt. Miközben a pályafenntartás összege töredéke volt a 2002-es összegnek, az általános költségek nőttek, a hitelállomány meghaladja a 200 milliárd forintot. Manninger Jenő további vizsgálatokat tart szükségesnek, például a társaságok elidegenítésével kapcsolatban.
A bizottság szerint megfelelő szabályozási környezetet kell kialakítani. A legtöbb pénzt a pályafelújításra kell költeni, vizsgálni kell a kiszervezéseket, a beszerzéseket, valamint a MÁV Cargo eladását is.  Szerdán több osztrák lap is arról számolt be, hogy a magyar kormány azt fontolgatja, hogy visszavásárolja az osztrák szövetségi vasút (ÖBB) veszteséges árufuvarozó részlegének, a Rail Cargo Hungariának (RCH, korábban: MÁV Cargo) üzletrészét.

A MÁV 2010-es eredményei értékeléséről részletek a holnapi Világgazdaságban.

Nagy tervek

Az állami vasúttársaság a kormány szándékai szerint jelentős átalakuláson fog átmenni. Az ország 2020-ig szóló, még elfogadásra váró energiastratégiája a közlekedésben jelentős eltolódást irányoz elő a villamos vontatás irányába, a szénhidrogén üzemű meghajtás rovására. Ezen elvárásnak elsősorban a közösségi közlekedésen belüli arányok eltolódásával, azaz a vasút erősítésével lehet eleget tenni.

-->

Kapcsolódó cikkek