Cégvilág

Ebben nagyhatalom vagyunk - Bővült a büki Nestlé-gyár

Már folyik a próbagyártás a Nestlé Hungária Kft. több mint 10 milliárd forintból épített új termelőüzemében a Vas megyei Bükön, ahol harmadik termékkörként megkezdődött az alumíniumtasakos állateledelek előállítása.

A gyár a Nestlé Purina Petcare regionális központjaként állateledelt gyárt a közép- és kelet-európai országok számára. A 250 új munkahelyet teremtő, 10 ezer négyzetméteres üzem megépülése előtt a Nestlé büki leányvállalata 360 alkalmazottal is több mint 100 ezer tonna állateledelt állított elő, amelynek 80 százalékát a közép-európai és balkáni országokba exportálták.

A svájci élelmiszer-ipari világcég 1998-ban vásárolta meg a Jupiter Állateledel-gyártó Kft.-t a Darling márka használati jogával és a büki gyárral. Ezután 6,5 milliárd forintos beruházássorozat révén előbb megháromszorozták a kis konzervüzem kapacitását, majd a modern technológiával működő szárazeledel-üzem zöldmezős beruházásként valósult meg. Így a cég – Magyarországon elsőként – száraz és nedves állateledel előállítására egyaránt képes, s ezzel a gyártás kelet-közép-európai központjává vált.

Magyarországon a Mars, a Nestlé, valamint a Provimi csoporthoz tartozó Pet Hungária a három legnagyobb gyártó. A magyar állateledel-ipar a válság ellenére is az élelmiszer-gazdaság húzóágazata maradt, és növekvő mértékben részesedik az agrárexportból. Jól jellemzi az iparág teljesítményét, hogy Magyarország 384,9 millió dollár értékű kivitellel a világ hetedik legnagyobb állateledel-exportőre volt 2009-ben, megszerezve a világpiac 4,5 százalékát. Ugyanakkor hazánk az EU-tagállamok között a negyedik legnagyobb exportőr.

Az ágazat legjelentősebb szereplőit tömörítő Magyar Állateledel Egyesülés tagvállalatai évek óta mintegy 30 milliárd értékű eledelt értékesítettek a magyar piacon, ami azt is jelenti, hogy a hazai gyártók sem mentesültek a gazdasági válság következményei alól: belföldön nem sikerült növekedést elérni. Az Euromonitor elemzése megállapítja, a magyar házikedvenceknek csupán a 30-35 százaléka kap gyárban készült ételt, ez ugyan a gyártók számára komoly eladási potenciál, ám a háztartások csökkenő költségvetése behatárolja az eladásnövekedést.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Bük Oroszország állateledel Nestlé export
Kapcsolódó cikkek