Cégvilág

Bezár a budapesti Domus

Egyre-másra tűnnek el a bútor- és belsőépítészeti áruházak a Róbert Károly körút környékéről. Pár napja a volt Material Center jelentett be profilváltást, a szemközti Domus áruház pedig végső kiárusítást tart, végleg bezárják a boltot.

Még javában tart a végkiárusítás Budapesten, a Róbert Károly körúton található Domus bútoráruházban. Az akciózás oka egyszerű: a legnagyobb Domus bolt hamarosan, pár héten belül végleg bezár – erősítették meg a Világgazdaság információját a Fotex csoport ingatlanjainak kiadását és hasznosítását végző Sigma Portfóliókezelő és Ingatlantanácsadó Kft.-nél.

Az áruház központi telefonja folyamatosan foglaltat jelez, s már a cég domus.hu internetes oldala sem üzemel. A 10 ezer négyzetméteres ingatlant kiadásra kínálják, hogy mi működik majd benne, még nem tudni – tették hozzá érdeklődésünkre.

Az egykor 23 áruházból álló Domus lánc akkor torpant meg, amikor a tulajdonos, a Fotex csoport kivonult a kereskedelemből, így megszűnt a Keravill és a Domus tevékenysége is. A Fotexhez tartozó Domus Rt. – mint ingatlankezelő – 2006-ban hosszú távú szerződéssel bérbe adta hat vidéki áruházát a Tesco-Global Zrt.-nek, másik hatot – Pécsen, Kecskeméten, Szentesen, Barcson, Kaposváron, Zalaegerszegen – pedig kínai vállalkozóknak.

A megmaradt egységeket az azóta a Domus Rt.-be olvadt Domus Lánc Kft. működtette, ám a tulajdonos ezekre is bérlőt keresett. Ezért a kft. ügyvezető igazgatója, Lőrinci György, valamint az akkori három budapesti áruház igazgatóhelyettese, Janza Ferenc az elmúlt év augusztusában 3,2 millió forintos tőkével létrehozta a Domus Viva Kft.-t, hogy a Róbert Károly körúton, a Sugár üzletközpontban és a MOM Parkban továbbra is bútort értékesítsenek a 8000, illetve az 1500-1500 négyzetméteres áruházakban. A most bezáró egységgel eltűnik Budapestről a Domus márkanév.

Azt egyelőre nem tudni, mi lesz a több évtizedes múlttal rendelkező bútoráruház helyén. A hálózat korábbi egységeinek egy részét a Tesco bérli, pár áruház pedig kínai üzletházként üzemel tovább. Jelenlegi információk szerint az előbbire nem sok esély van.

„Tesco áruház a Róbert Károly körúton biztosan nem lesz, a Domus áruházként ismert helyszínen a lánc nem tervezi újabb egység nyitását” – tájékoztatta lapunkat Iglódi-Csató Judit, a Tesco-Global Áruházak Zrt. kommunikációs igazgatója.

„Túl sok biztatót a piaci tapasztalatok ismeretében nem lehet kijelenteni, de a legegyszerűbb természetesen az lenne, ha egy bérlőnek az egész ingatlant ki lehetne adni, de ilyen érdeklődő nemigen akad” – véli Borbély Gábor, a CB Richard Ellis ingatlan-tanácsadó elemzési és tanácsadási vezetője. Elméletileg az elképzelhető bérlők közé sorolható egy hipermarket- vagy éppen barkácsáruházlánc is, de számukra könnyebben kezelhető, ha üres telekre építkeznek a saját igényeiknek megfelelően. A tulajdonos esetleg gondolkodhatna egy tematikus üzletház kialakításában és az épület belső tereinek feldarabolásában, de a közelben lévő, szintén belsőépítészettel foglalkozó központ példáján látszik, az a koncepció sem működik mostanában.

Az ingatlan hasznosítását több tényező is nehezíti: egyrészt nehézkes a megközelíthetősége, a metrótól messze van, parkolóhely nincs; másrészt pedig szinte biztos, hogy a létesítményre komoly összeget kellene fordítani ahhoz, hogy valóban vonzó legyen a lehetséges bérlők számára.

A szakember szerint a tulajdonosnak azt kell eldönteni, mi is a valódi cél. „Ha a folyamatos pénztermelés, akkor minden lehetőséget meg kell ragadni a gyors bérbeadáshoz, felújításban csak akkor érdemes gondolkozni, ha hosszú távú stratégiája van a tulajdonosnak” – tette hozzá.

A szóban forgó ingatlan közvetlen közelében egy hasonló tematikájú, de modernebb üzletház a profilváltás mellett döntött. A jövő év elején új kiskereskedelmi formátummá, többszintes outlet plázává változik a korábban Material Center néven ismert lakberendezési áruház. A korábbi fejlesztés a magyar lakóingatlanboom idején épült, de az elmúlt időszakban elveszítette piacát és vásárlóit, miután a lakóingatlan-eladás az elmúlt öt évben folyamatosan csökkenő tendenciát mutat. A tulajdonosok a rentábilis és hatékony kihasználás érdekében úgy döntöttek, profilt váltanak, így a Budapest melletti outlet centerek mintájára egy outlet „pláza”, a Grand Fashion Outlet kialakításáról határoztak.

Kapcsolódó cikkek