A belföldi forgalom visszaesése egyértelműen a nem visszaváltható üveges, a PET-palackos és a visszaváltható üveges csomagolású söröket érintette a legjobban, a hordós értékesítés relatív értelemben stagnált, míg a dobozos csomagolás abszolút értékben is növekedett, igaz, nem szignifikáns mértékben. Folytatódott az a trend, hogy az olcsóbb kategóriájú sörök irányába tolódott el a fogyasztás: a múlt év vesztesei a minőségi kategóriába eső márkák voltak, amelyek értékesítése elsősorban a gazdaságos vagy saját márkás sörök rovására csökkent 2009-hez képest. A prémium sörök eladása részesedését tekintve nem csökkent, a szuperprémiumok aránya viszont minimálisan még emelkedett is 2010-ben. Az alkoholmentes sörök eladása pedig negyedével zuhant egy év alatt. Szintén jellemző trend, hogy az értékesítés egyre inkább áttevődik a vendéglátó-ipari szektorból a kiskereskedelem irányába, azaz az emberek inkább a boltban veszik meg a sört és otthon isszák meg, nem pedig éttermekben, sörözőkben fogyasztják el azt.
A sörszövetség éves jelentése szerint ezen okok, valamint a gyártók között meglévő rendkívül éles árverseny miatt az ágazat az előzetes adatok szerint veszteséges volt a múlt évben. Az elhúzódó válság mellett a fogyasztás több éve tartó visszaesését többféle tényezővel magyarázza az elemzés, többek közt a magas adózási szintet is kárhoztatja a szakma – az értékesítés zsugorodása ellenére a sörgyárak tavaly 6 százalékkal több adót és járulékot fizettek be.
A nehézségek ellenére próbálnak optimistán tekinteni a jövőbe a lapunk által megkérdezett sörgyáraknál. „Való igaz, a 2010-es év nagyon nehéz volt a söripar számára, az idei első fél év adatai azonban megfelelnek az előzetes terveinknek, és bízunk abban, hogy a teljes 2011-es évre nézve már megállhat, vagy legalábbis jelentősen lassulhat a hazai sörpiac visszaesése” – mondta a Világgazdaságnak Kiss Éva, a Heineken Hungária Kft. kommunikációs vezetője. Hasonlóban bízik dr. Sükösd Zsuzsa, a Borsodi Sörgyár Kft. jogi és kommunikációs igazgatója, aki szerint az idén már dinamizmust hozott a hazai sörpiacon az ízesített italok szárnyalása. Elmondása szerint ez a szegmens egyre nagyobb szeletet hasít ki magának a piaci tortából, és olyan fogyasztókat is meg tud nyerni, akik korábban nem számítottak sörpártinak.
Jövő héten sörfesztivál
Egy hét múlva, augusztus 25-én megnyitja kapuit az I. Budavári Sörfesztivál. A Vár két helyszínén négy napon át tartó sörünnepen közel százféle sörrel, utcabállal, színes programokkal, koncertekkel találkozhatnak a látogatók. A sörkedvelő közönség hazai, cseh, német, angol, ír és belga, ismert és népszerű márkákat, valamint kézműves sörkülönlegességeket kóstolhat végig a négy nap során. Lesz például köleses, banános, vörös, fekete és barna sör is.