Tavaly az előző évi 170,4 milliárd forintról 173,4 milliárdra növelte árbevételét a MÁV Zrt., és 11 milliárddal nőtt a saját tőkéje is. 27,4 milliárd forintra várt üzemi vesztesége viszont gyengébb a 2010-esnél, de ennek kapcsán arra hívta fel a figyelmet Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgató a tegnapi sajtótájékoztatón, hogy a vasúttársaság eredetileg jóval nagyobb, 39,9 milliárd forintos veszteséggel számolt, de abból 12,5 milliárdot sikerült lefaragni a tevékenységek ésszerűsítésével. Magyarázatot igényel a 14,0 milliárd forintra várt mérleg szerinti eredmény is, amelynek a 2011 végi részleges adósságkonszolidáció is besegített. Utóbbi során a kormány csökkentette a MÁV adósságállományát. Így míg 2010 végén 63,8 százalék volt a társaság állami kezességvállalás mellett felvett hiteleinek aránya, 2011 végén csak 48,4 százalék. Fontos azt istudni: a csoportnál évente felmerülő 380 milliárd forintnyi költség közel 86 százaléka nem befolyásolható változatlan méretű pályahálózat és technológia fenntartása mellett.
A csoport legnagyobb leányvállalata, a MÁV-Start Zrt. számára a szállított utasok számának 3 százalékkal, 142 millió főre való növekedése mellett az is kedvezett, hogy 5,8 százalékkal emelkedett a fizető utasok száma, hogy 3,7 százalékkal több személyvonat közlekedett, s hogy ezeket 3,9 jobb volt az ülőhelyek kihasználtsága, mint 2010-ben. Az áruszállítás azonban csökkent, mindenekelőtt a piacvezető Rail Cargo Hungária (RCH) kisebb pályahasználati és vontatási igényét érezte meg a pályahálózatot üzemeltető anyavállalat, illetve a vontatási szolgáltatást kínáló MÁV-Trakció. „Az előző kormány alatt 800 kilométeren szünetelt a vasúti közlekedés, ebből 200 kilométeren indítottuk újra a személyszállítást. A maradék 600 kilométer felén is folyik áruszállítás, csak 300 kilométeren nem jár vonat. Ezeket a pályákat is üzemképesen kell tartanunk, de a karbantartásukra tizedannyit fordítunk, mint a fővonalakra” – válaszolt lapunknak Szarvas Ferenc.
A MÁV-Trakció tavaly a kisebb rendelésállomány mellett is megőrizte pozícióját egyes hatékonyságjavítási intézkedéseknek köszönhetően, még annak ellenére is, hogy kétmilliárd forintnyi kedvezményt adott a MÁV-Startnak. Kilátásait javítja, hogy a múlt év végén együttműködési megállapodást kötött az RCH-val, így a gazdálkodása tervezhetőbbé vált.
A MÁV-Gépészet munkáját nehezítette az anyacég járműparkja túlzott sokszínűsége, s hogy sok öreg kocsihoz már alkatrészt is nehéz szerezni. A társaság bizonyos feladatátcsoportosításoknak köszönhetően mégis kiegyensúlyozottan működött az elmúlt időszakban.
Európai összehasonlításban továbbra is kedvezőtlen a MÁV helyzete. Eladott jegyeinek 61 százalékában van valamekkora kedvezmény, ezzel az élbolyba tartozik. Viszont csak negyedannyit tud egységnyi pályakarbantartásra költeni, mint az európai uniós átlag, és alacsony a fuvarozás aránya is az összes szállításon belül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.