BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A vártnál jobban szerepelt a MÁV

Előzetes adatok szerint a MÁV Zrt. és leányvállalatainak több mutatója is jobb lett a tervezettnél, a bázishoz képest viszont nem általános a javulás.

Tavaly az előző évi 170,4 milliárd forintról 173,4 milliárdra növelte árbevételét a MÁV Zrt., és 11 milliárddal nőtt a saját tőkéje is. 27,4 milliárd forintra várt üzemi vesztesége viszont gyengébb a 2010-esnél, de ennek kapcsán arra hívta fel a figyelmet Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgató a tegnapi sajtótájékoztatón, hogy a vasúttársaság eredetileg jóval nagyobb, 39,9 milliárd forintos veszteséggel számolt, de abból 12,5 milliárdot sikerült lefaragni a tevékenységek ésszerűsítésével. Magyarázatot igényel a 14,0 milliárd forintra várt mérleg szerinti eredmény is, amelynek a 2011 végi részleges adósságkonszolidáció is besegített. Utóbbi során a kormány csökkentette a MÁV adósságállományát. Így míg 2010 végén 63,8 százalék volt a társaság állami kezességvállalás mellett felvett hiteleinek aránya, 2011 végén csak 48,4 százalék. Fontos azt istudni: a csoportnál évente felmerülő 380 milliárd forintnyi költség közel 86 százaléka nem befolyásolható változatlan méretű pályahálózat és technológia fenntartása mellett.

A csoport legnagyobb leányvállalata, a MÁV-Start Zrt. számára a szállított utasok számának 3 százalékkal, 142 millió főre való növekedése mellett az is kedvezett, hogy 5,8 százalékkal emelkedett a fizető utasok száma, hogy 3,7 százalékkal több személyvonat közlekedett, s hogy ezeket 3,9 jobb volt az ülőhelyek kihasználtsága, mint 2010-ben. Az áruszállítás azonban csökkent, mindenekelőtt a piacvezető Rail Cargo Hungária (RCH) kisebb pályahasználati és vontatási igényét érezte meg a pályahálózatot üzemeltető anyavállalat, illetve a vontatási szolgáltatást kínáló MÁV-Trakció. „Az előző kormány alatt 800 kilométeren szünetelt a vasúti közlekedés, ebből 200 kilométeren indítottuk újra a személyszállítást. A maradék 600 kilométer felén is folyik áruszállítás, csak 300 kilométeren nem jár vonat. Ezeket a pályákat is üzemképesen kell tartanunk, de a karbantartásukra tizedannyit fordítunk, mint a fővonalakra” – válaszolt lapunknak Szarvas Ferenc.

A MÁV-Trakció tavaly a kisebb rendelésállomány mellett is megőrizte pozícióját egyes hatékonyságjavítási intézkedéseknek köszönhetően, még annak ellenére is, hogy kétmilliárd forintnyi kedvezményt adott a MÁV-Startnak. Kilátásait javítja, hogy a múlt év végén együttműködési megállapodást kötött az RCH-val, így a gazdálkodása tervezhetőbbé vált.

A MÁV-Gépészet munkáját nehezítette az anyacég járműparkja túlzott sokszínűsége, s hogy sok öreg kocsihoz már alkatrészt is nehéz szerezni. A társaság bizonyos feladatátcsoportosításoknak köszönhetően mégis kiegyensúlyozottan működött az elmúlt időszakban.

Európai összehasonlításban továbbra is kedvezőtlen a MÁV helyzete. Eladott jegyeinek 61 százalékában van valamekkora kedvezmény, ezzel az élbolyba tartozik. Viszont csak negyedannyit tud egységnyi pályakarbantartásra költeni, mint az európai uniós átlag, és alacsony a fuvarozás aránya is az összes szállításon belül.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.