Ideiglenesen bezárja a Budapest Airport (BA) a Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálját, mivel a Malév februári csődje utáni lecsökkent forgalmat a 2-es terminál is el tudja látni. „Azonnali lépésekre kényszerültünk annak érdekében, hogy a vállalat továbbra is működőképes maradhasson. A Malév kiesésével a 2-es terminálon jelentős tartalék szabadult fel, miközben az 1-es terminál csúcsidőben az utaskiszolgálási kapacitásának határait súrolja. Éppen ezért felmerült a teljes forgalom ideiglenes áthelyezése a jóval tágasabb 2-es bázisra” – közölte lapunkkal Hardy Mihály. A BA kommunikációs igazgatója hozzátette: a Cargo City névre keresztelt repülőtéri légiáru-kicserélő központ megépítését is két évvel elhalasztották. A reptér kiürítési tervét, illetve annak ütemezését a BA a következő hetekben alakítja ki.
A döntésről értesítették a légicégeket és a reptéren üzletet bérlő vállalkozókat. Eddig az 1-es terminál szolgálta ki a fapados társaságokat, a Malév-gépek pedig a 2-es reptérről szálltak fel. Az átszervezés célja éppen az, hogy a nagyobb befogadóképességű 2-es terminál fogadja a megmaradt utasforgalmat. A reptér honlapja szerint a 2011-ben megnyílt SkyCourt utascsarnokkal 10,5 millió utas befogadására lett képes a 2-es terminál, míg a 2005-ben felújított 1-es csak 2,5 millió utast tud fogadni egy évben. Az 1-es terminál bezárásával értelmetlenné vált a 2007 nyarán átadott ferihegyi gyorsvasút is.
A 2011-es rekordév a BA-nál még nagyrészt a Malév növekedésének volt köszönhető, a nemzeti légitársaság adta a forgalom 36 százalékát. A Malév csődje miatt számos légicég – American Airlines, Hainan, Moldavian, Carpatair – is kivonult a magyar piacról, a repülőtér illetékesei azonban folyamatosan tárgyalnak más fuvarozókkal a további nyitások és bővítések érdekében.
„A Wizz Air üdvözli a reptér döntését, és lényegében már megállapodott a kettes terminálra költözésről” – mondta Váradi József vezérigazgató. Az egyes bezárása szerinte logikus és ésszerű lépés, de hangsúlyozta: ezt már évekkel ezelőtt is megléphették volna, hiszen a kettes terminál kapacitása lényegesen nagyobb, mint a teljes budapesti utasforgalom. A Wizz Air természetesen jó tárgyalási pozícióban van, hiszen eddig a magyar fapados légitársaság biztosította az 1-es csarnok legnagyobb forgalmát. Váradi József egyértelművé tette: a reptéren a mostani szinten kell maradnia a költségeknek. „Velünk és az utasainkkal ne fizettessék meg a SkyCourt építésének 130 millió eurós költségét, ugyanis mi nem kértük, mivel semmi szükségünk nincs rá” – magyarázta a Wizz Air vezérigazgatója. Úgy tudni, a társaságnak március 28-tól két hete lesz átköltözni a 2-es terminálra, ahonnan fő konkurensük, a Budapestre az idén visszatérő Ryanair gépei is felszállnak. A Wizz Air üzleti éve március 31-én zárul. Számokat a társaság továbbra sem közöl, de Váradi József annyit elárult, hogy az utasforgalom 15 százalékkal bővült, és a bevételek egy év alatt 25 százalékkal növekedtek. „Az eddigi foglalások 80 százalék feletti arányt mutatnak, a nyári csúcsidőben pedig várhatóan meghaladja majd a 90 százalékot a kihasználtság” – hangsúlyozta a vezérigazgató, aki bejelentette: közvetlen járatot indítanak Budapestről Várnába június 27-től, bővítik járataik számát Palma de Mallorcára és június 18-tól Milánó fő repülőterére, Malpensára repülnek Bergamo helyett. Váradi József úgy kalkulál, hogy 2012 nyarát még a kiélezett erős árverseny jellemzi majd, de 2013-ban már konszolidáltan működik a budapesti légipiac.
A taxisok még jól is járhatnak
Nem okoz forgalomkiesést az 1-es terminál bezárása, mivel az eddig három terminálra érkező utasok a jövőben a 2A-ra és 2B-re koncentrálódnak – vélekedett Vízy András, a repülőtér hivatalos utasszállítást ellátó szolgáltató, a Főtaxi szóvivője. Hozzáfűzte: utasforgalmuk 15-20 százaléka koncentrálódott az 1-es terminálra, ugyanezek az utasok most a messzebb lévő másik kettőn jelennek meg, tehát veszteséget nem okoz a bezárás. Tamás Miklós, a City Taxi elnöke elmondta: a Malév kiesése forgalomcsökkenést okozott a cégnek, a repülőtérről a városba történő beszállítások 20-25 százalékkal estek vissza.
Vég Márton A taxisok még jól is járhatnak Nem okoz forgalomkiesést az 1-es terminál bezárása, mivel az eddig három terminálra érkező utasok a jövőben a 2A-ra és 2B-re koncentrálódnak – vélekedett Vízy András, a repülőtér hivatalos utasszállítást ellátó szolgáltató, a Főtaxi szóvivője. Hozzáfűzte: utasforgalmuk 15-20 százaléka koncentrálódott az 1-es terminálra, ugyanezek az utasok most a messzebb lévő másik kettőn jelennek meg, tehát veszteséget nem okoz a bezárás. Tamás Miklós, a City Taxi elnöke elmondta: a Malév kiesése forgalomcsökkenést okozott a cégnek, a repülőtérről a városba történő beszállítások 20-25 százalékkal estek vissza.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.