Váltsanak gáz- vagy villamosenergia-üzemű autókra azok a tulajdonosok, akik egyre nehezebben viselik el a kőolajalapú üzemanyagok drágulását, továbbá hiába várják a benzin és a dízel adótartalmának csökkentését – javasolja az E.On. Fölgázüzemű vagy árammeghajtású autóval éppen megfeleződhetnének az üzemanyagköltségek: gázzal 4,5, árammal 4 euróból tehető meg 100 kilométer. A német energiaóriás 80-at üzemeltet a 900 németországi földgáz töltőállomásból, és 2011-ben megjelent a villanyautók infrastruktúrájának ottani piacán is.
A földgázüzemű autók és az azokat kiszolgáló töltők száma lassacskán Magyarországon is szaporodik, elektromos töltőoszloprudat viszont csak hetet tart nyilván a holtankoljak.hu, azt is mindet Budapesten. Ennél azonban már több van, egyedül az Elmű-Émász páros üzemeltet hetet. Van egy töltőpontja az E.On Magyarországnak is, amely mellé március végén nyit újabbakat Tatán, Győrben és Mosonmagyaróváron. „Minden töltőponton bármely fajta szabványú e-autóval lehet majd áramot vételezni” – mondta lapunknak Egyházi Nikoletta szóvivő. A TZ Elmának Székesfehérvárott van ilyen állomása, és belátható időn belül minden hazai városban telepítene ilyet.
Egy évtizede jelentkeznek magyar cégek azzal, hogy elektromosjármű-gyártásba fognak. Ehhez a járműgyártáshoz azonban nem elég a lelkesedés: sok pénz is kell. Ezért a magyar cégek jobbára csak a hírgyártásban erősek. Igaz, a múlt hónapban az Inter Tan-ker Zrt. bejelentette, hogy elkészült a saját fejlesztésű autóbusza, ám a hír értékét devalválja, hogy az elektromos hajtású Coulomb-busz állítólag húszmillió forinttal többe kerül, mint egy hagyományos. Emiatt aztán kérdéses, mikor és milyen piacra lehetne eladni egy ilyen járművet. A cég vezetőjét azonban nem lehet megkérdezni, mert elzárkózik az interjútól.
Tavaly februárban a Brixxon Kft. közölte, annyira keresett a cég Bontino elektromos autója, valamint a hozzá tartozó más infrastrukturális termékkör – például töltőoszlop –, hogy a cég hat országban összeszerelő egységeket épít ki. Azóta azonban semmi hír erről, sem a tavaly nyárra ígért budapesti üzemépítésről, a Brixxon Kft. pedig elérhetetlen.
A különféle alternatív járműveket fejlesztő Antro csoport nem tudja, mikor kezdheti meg bármelyik terméke sorozatgyártását. Egy éve még azt közölték lapunkkal, hogy a hálózatról, valamint menet közben pedállal is tölthető Moveo robogó prototípusa elkészült, és ha sikerül befektetőket találni, a sorozatgyártás 2012 végén indulhat. A robogó a 2001 óta fejlesztett s a válság miatt parkolópályára került Solo elektromos autó köpenyéből bújt ki. A napelemes, hibrid hajtású jármű fejlesztése tavalyig 360 millió forintba került, de az Antro csoport már öt éve látta, a sorozatgyártáshoz több mint tízmilliárd forint kellene. Egykori tervek szerint a különlegesen könnyű és kis fogyasztású autó első, egyszerűsített változatának gyártása akár 2010–11-ben indulhatott volna, és egy alsó középkategóriás autó árán került volna piacra.
Elkészült ugyanakkor a teljesen elektromos üzemű Elma személygépkocsi, amely a TZ-Elma Zrt. honlapja szerint nem más, mint egy átalakított első generációs Suzuki Swift. Egy negyedszázados konstrukció használt modelljének elektromossá tétele azonban nemigen piacképes. Főleg, ha lítiumakkumulátorokkal együtt 10 ezer eurótól indul a fogyasztói ár, de tavaly a cég kapcsolattartója azt mondta, a vételár közelebb lesz a 15 ezer euróhoz.
Gyenge pontok
„Kérdés, nincs-e több töltőállomás Magyarországon, mint e-autó. Ez amolyan tyúk-tojás probléma: addig nem lesz elég villanyautó, amíg nincs meg a szükséges infrastruktúra, utóbbit viszont minek kiépíteni elég autó nélkül? A rendszer gyenge pontja mégsem ez, hanem a villamos energia tárolása. Vagy új, a mostaniaknál sokkal nagyobb kapacitású akkumulátorokra van szükség az elektromos autózás elterjesztéséhez, vagy egy akkutöltő cserehálózat kiépítésére” – válaszolt lapunknak Boross Norbert, az Elmű-Émász szóvivője. „Igaz, hogy e-autóval 800 forintból megtehető 100 kilométer, viszont egy villanyautó 8-10 millió forintnál kezdődik” – tette hozzá.
B. H. L.–D. K. Gyenge pontok „Kérdés, nincs-e több töltőállomás Magyarországon, mint e-autó. Ez amolyan tyúk-tojás probléma: addig nem lesz elég villanyautó, amíg nincs meg a szükséges infrastruktúra, utóbbit viszont minek kiépíteni elég autó nélkül? A rendszer gyenge pontja mégsem ez, hanem a villamos energia tárolása. Vagy új, a mostaniaknál sokkal nagyobb kapacitású akkumulátorokra van szükség az elektromos autózás elterjesztéséhez, vagy egy akkutöltő cserehálózat kiépítésére” – válaszolt lapunknak Boross Norbert, az Elmű-Émász szóvivője. „Igaz, hogy e-autóval 800 forintból megtehető 100 kilométer, viszont egy villanyautó 8-10 millió forintnál kezdődik” – tette hozzá.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.