BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vita a Forma–1 támogatása körül

Vizsgálatot indított a német állam ellen az Európai Bizottság a helyi Forma–1-es Nagydíjat szervező cég támogatása miatt. A hazai futamot rendező Hungaroring Sport Zrt. vezetése nem tart hasonló vizsgálattól, állami pénzre azonban szüksége lehet a jövőben a társaságnak.

Uniós elveket sérthet a Forma– 1-es Német Nagydíj állami támogatása, az Európai Bizottság (EB) ezért mélyre ható vizsgálatot indított a német állam ellen. Az EB adatai szerint az F1-es versenynek is otthont adó Nürnburgring üzemeltetője összesen 524 millió euró kormányzati forráshoz jutott a közelmúltban a fogadási bevételek egy részének átruházása, kölcsönök, garanciák és tőkeemelések formájában. Az Európai Unió (EU) álláspontja szerint a kifizetésekkel kapcsolatban felmerül a gyanú, hogy a támogatás nem kizárólag általános gazdasági érdekeket szolgált, hanem a gazdasági válság vállalatra gyakorolt negatív hatását próbálták így ellensúlyozni, ez pedig közösségi jogba ütközne.

A fő problémát az okozza, hogy az akkor már nem állami tulajdonban lévő üzemeltető cég az államtól kapott – egyébként az autósporthoz kevésbé köthető létesítmények, így élménypark, szállodák, konferenciaközpontok felhúzására szánt – pénzt a pálya fejlesztésére és a verseny lebonyolítására fordította. Az unió előzetes feltételezése szerint a kormányzat így túlzott előnyhöz juttatta a promótert, ami sérti az EU versenyjogi szabályait.

A németek azzal védekeznek, hogy a beruházások közérdeket szolgáltak, miután azonban a versenyszervező nem arra költötte a pénzt, amire eredetileg szánták, a tartományi kormányzat már idén februárban felmondta a Nürburgringet üzemeltető cég szerződését, így ezek az érvek nem állnak túl stabil lábakon.

A Magyar Nagydíjat szervező Hungaroring Sport Zrt.-nek (HS) nem kell hasonló vizsgálattól tartania, hazánkban ugyanis az állam kizárólag a rendezés lehetőségéért járó jogdíj megfizetésével támogatja a Forma–1-es versenyhétvégét – jelezte a Világgazdaságnak Gyulay Zsolt, a HS elnök-vezérigazgatója. A vállalat, a magyar kormányzat, illetve a sorozat kereskedelmi jogait birtokló – Bernie Ecclestone által vezetett – cégcsoport még 2002-ben állapodott meg a jogdíj összegéről. A tíz évvel ezelőtt kötött szerződés értelmében hazánk az első esztendőben valamivel több mint 10 millió dollárt fizetett a világbajnokságot szervező csoportnak, azóta pedig 2011-ig minden évben 10 százalékkal emelkedett a jogdíj. A kontraktus legutóbbi felülvizsgálatakor azonban módosítottak a megállapodáson, így az idén először már csak 7,5 százalékkal nő a „Magyar Nagydíj ára”.

Mindez azt is jelenti, hogy az állam az évezred kezdete óta öszszesen nem fizetett annyit a Hungaroring Sport Zrt.-nek, mint amekkora összeget most a németeken számon kér az Európai Bizottság. Az elmúlt egy évtizedben ugyanis a kormányzat összesen 164 millió dollárral támogatta a Magyar Nagydíjat, ami jelenlegi árfolyamon alig negyede a kritizált 524 millió eurónak. Más kérdés, hogy a következő években szüksége lehet a HS-nek a jogdíjon felüli állami támogatásra is, amennyiben biztosítani szeretnék a Magyar Nagydíj helyét a Forma–1-es versenynaptárban. Az igen gyakran csak a száguldó cirkusz teljhatalmú uraként emlegetett Bernie Ecclestone ugyanis tavaly novemberben úgy nyilatkozott, hogy 2015-re mindössze öt futam marad Európában, szemben az idei nyolccal. Gyulay Zsolt akkor jelezte: ahhoz, hogy a Hungaroring az ötök egyike legyen, komoly fejlesztésekre lenne szükség a pályán, illetve a ring környékén.

A vezérigazgató lapunk kérdésére most hangsúlyozta: az említett jelentősebb beruházásokat – mint az aszfaltcsík hibáinak javítása, vagy éppen a nyolcvanas években épült főépület, valamint a kiszolgáló létesítmények felújítása – önerőből nem tudja a HS megvalósítani, így ezekhez valahonnan többletforrást kellene szereznie a társaságnak. A vállalat korábban az ilyen jellegű fejlesztéseket bankhitelből fedezte, a bő másfél éve kinevezett cégvezetés azonban jelenleg – az eladósodottság magas szintje miatt – ezzel a finanszírozási formával nem számol. Mindez azt jelenti, hogy a szükséges beruházások megvalósításához – az esetleges uniós pályázati pénzek mellett – a társaságnak jelentős tulajdonosi hozzájárulásra is szüksége lehet. Márpedig a HS többségi tulajdonosa a magyar állam, így amennyiben a Hungaroring felújítására sor kerül, a projekt feltehetőleg nagyrészt állami pénzből valósulna meg. Gyulay Zsolt jelezte: terveik szerint még év vége előtt összeállítanak egy tervet arról, hogy milyen munkálatokra lenne szükség a mogyoródi pályán, ezeknek mekkora a forrásigénye, s hogyan finanszírozható a projekt.

Kisebb fejlesztésekre ugyanakkor persze a remélt nagy átalakítás előtt is sor kerül. A vezérigazgató tájékoztatása szerint épp hétfőn kezdődik meg egy új – Gold 5 névre keresztelt – tribün építése, amire 50-60 millió forintot fordít a vállalat.

Veszélyben a Német Nagydíj?

Az állami támogatások felhasználása körüli vita a Nürburgring jövőjét is veszélyezteti, azzal ugyanis, hogy a helyi kormányzat felmondta a pályát üzemeltető vállalat kontraktusát, hatályát vesztette a Forma–1-es verseny szervezésére vonatkozó, Bernie Ecclestone-nal kötött megállapodás is. Miután a Német Nagydíjnak felváltva ad otthont a hockenheimi és a nürburgringi pálya, és idén előbbi a soros, a támogatással kapcsolatos kérdések tisztázására és a szerződések újrakötésére még több hónapja van a tartományi kormánynak, a szakértők közül azonban sokan nem bíznak a sikerben, és úgy vélik, 2013-ban nem lesz F1-es verseny a Nürburgringen.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.