BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ma öt éve érkezett az első két FLIRT Magyarországra

Napi 5 millió forintnyival kevesebb áramot használ a hazai síneken futó, 60 FLIRT villamos motorvonat a hagyományos vontatásúnál, óránként 160-nal száguld Tata és Győr között, sőt bevált balatoni expressznek is. A gyártó svájci Stadler szervizel és kocsiszekrénygyárat alapított Magyarországon, hamarosan forgóvázjavító bázist nyit. A Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezetője, Dunai Zoltán válaszolt lapunknak.

Két FLIRT villamos motorvonata Magyarországra, azóta 60 ilyen szerelvény fut a sínjeinken. Hogy vizsgáztak a járművek?

– A várakozásoknál is jobban. A szerződésben vállalt 94 százalékos rendelkezésre állás helyett átlagosan 96,7 százalékot teljesítenek. Kedvezőek az alkatrészek élettartam-mutatói, például még nem volt szükség féktárcsacserére, holott az elsőként érkezett két FLIRT már 1,2 millió kilométert futott. Szervizelünk olyan villamos motorvonatot is, amelynél ugyanezt a járművenként 25-30 millió forintos cserét 140-150 ezer kilométerenként kell elvégezni.

A jobb műszaki mutatóktól olcsóbb lett-e a karbantartás? Természetesen. 2007 óta működő pusztaszabolcsi karbantartónk, amelyet a vonateladási szerződés eladási részeként alakítottunk ki, részben ennek köszönhetően vált a reméltnél évekkel hamarabb nyereségessé. Tavalyi árbevétele 1,2 milliárd forint volt, adózott eredménye 100 millió körüli. Ezzel rácáfoltunk azokra a korábbi vádakra is, amelyek szerint úgy nyertük meg a motorvonattendert, hogy dömpingárat alkalmaztunk karbantartási és javítási költségeinek megadásakor.

A 60 FLIRT szervize mellett még mi a bázis feladata?

Egy tavalyi megbízásnak köszönhetően ott szervizeljük egy másik gyártó 10 villamos motorvonatát, és közeledik a FLIRT-ök egymillió kilométer utáni futása után esedékes, K5-ös nagyjavítása is. A 60 FLIRT eddig mintegy 40 millió kilométert futott.

Mennyi pénz takarítható meg korszerűbb vonatokkal?

A MÁV számításai szerint a FLIRT-ökkel naponta és vonatonként mintegy 92 ezer forint takarítható meg egy V43-as mozdony vontatta ingaszerelvényéhez képest. Így a naponta átlagosan forgalomban lévő 56 FLIRT együtt mintegy 5 millió forinttal csökkenti a MÁV energiaköltségeit. Ez az elmúlt 5 év alatt körülbelül 7 milliárd forint, amivel a MÁV nagyjából 5 FLIRT árát hozta vissza. Más szóval: évente legalább 1 új vonat beszerzési költségére elég energiát spórol meg.

Elégedettek-e az utasok a magyar kocsiszekrényű, svájci motorvonatokkal?

Amikor csökkent a hazai vasúti személyszállítás, a csökkenés kisebb volt a FLIRT-ös vonalakon, sőt, az elővárosi vonalszakaszokon 5-6 százalékkal nőtt az utasszám. A másfél éve bővülő piacon a FLIRT-ös vonalakon az átlagnál nagyobb volt a növekedés. Jól fogadta az utazóközönség azt is, hogy a MÁV-Start a nyári hétvégeken néhány FLIRT-öt hosszabb távokon is bevetett, például a balatoni forgalomban. Büszkék vagyunk, hogy a Budapest–Győr vonalon közlekedő FLIRT-ök az egyedüliek az országban, amelyek a vonal egy jelentős szakaszát óránként 160 kilométeres sebességgel teszik meg. A FLIRT-ök nagy gyorsítóképességének köszönhetően a vonat a vártnál 1-2 perccel rövidebb idő alatt is megteheti az állomások közötti távolságokat, így akár 5-10 perces késeseket is behozhat. Utasokkal tele is 28 másodperc alatt éri el a 100 kilométer per órás sebességet.

Hogyan illeszkedett az új hazai profil, a szerviz a csoport tevékenységének egészébe?

A szerviz már régen az alaptevékenység külön divízióba tartozó része. A Stadler már Olaszországban, Algériában, Lengyelországban és Ausztriában is kialakított a pusztaszabolcsihoz hasonló központokat.

Kocsiszekrénygyártást is indított Magyarországon a Stadler, és forgóvázjavításra is készül. Mi tudható a továbbiakról?

A 2009-ben átadott szolnoki kocsiszekrénygyár már most is a tervezettnél több fajta munkát végez: a normál nyomtávú sínen közlekedő vonatok mellett széles nyomtávúakhoz is készít kocsitestet. Ennek és más megbízásoknak köszönhetően a 200 fősre tervezett üzemnek ma 265 alkalmazottja van, sőt, 60 olyan, további dolgozót is bérel, akikből lehetőségei bővülésével továbbiakat és saját állományába kíván venni. A forgóváz-felújítás Magyarországra telepítéséről 2-3 hónap múlva várható döntés. E beruházás további 60-70 dolgozó alkalmazását feltételezi. A munka évi egymilliárd forintos további bevételt jelent a most mintegy 6 milliárd forint forgalmú, és pozitív nulla körüli eredménnyel dolgozó, hazai Stadler csoportnak. A forgóvázjavítások lehetséges nagyságát mutatja, hogy a Stadler már több mint 700 FLIRT-öt adott el a világ 13 országában, és egy-egy forgóváz cseréjére 5-6 évente kerül sor.

Történhet-e vonatok végső összeszerelése is Szolnokon?

A fentieknél sokkal nagyobb horderejű projekt főként azon múlik, hogy a további itteni GYSEV- és MÁV-tendereken jutunk-e olyan megbízásokhoz, amelyek gazdaságossá teszik az itteni gyártást.

Napi 5 millió forintnyival kevesebb áramot használ a hazai síneken futó, 60 FLIRT villamos motorvonat a hagyományos vontatásúnál, óránként 160-nal száguld Tata és Győr között, sőt bevált balatoni expressznek is. A gyártó svájci Stadler szervizel és kocsiszekrénygyárat alapított Magyarországon, hamarosan forgóvázjavító bázist nyit. A Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezetője, Dunai Zoltán válaszolt lapunknak. Vg-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.