Július 25-én a European Investment Bank (EIB) 75 millió eurós hitelszerződést kötött az MFB-vel. Az MFB a teljes összeget on-lending alapon továbbítja a magyar-szlovák összekötő gázvezeték építésére létrejött projekttársaságnak, a Magyar Gáz Tranzit Zrt-nek. (MGT)

Az MGT-t a beruházás megvalósítására a Magyar Villamos Művek Zrt. (MVM) alapította 51 százalékos saját részesedésével, és az MFB Invest Zrt. 49 százalékos bevonásával. Az MFB Zrt. mint az MFB Invest Zrt. tulajdonosa részt vesz a beruházás finanszírozásában. Ennek részeként került sor a fenti hitelfelvételre az MFB közleménye szerint.

A projekt célja a szlovák Eustream a.s. társasággal közösen egy új, kétirányú, nagy nyomású (75 bar) összekötő földgázszállító vezeték megépítése Magyarország és Szlovákia között. A vezeték a Lengyelországtól a horvát tengerpartig részben már kiépített észak–déli korridor egyik szakasza, amelynek elsődleges célja az érintett országok gázellátás-biztonságának javítása.

A magyar–szlovák összekötő vezeték kiemelt prioritású EU-s ellátásbiztonsági kezdeményezés része: az Európa keleti felén kiépített kelet–nyugati irányú vezetékeket az érintett országok észak–déli irányban összekötik. Ily módon hálózattá és kétirányúvá alakítva a vezetékeket a rendelkezésre álló forrásokhoz az érintett országok akár krízishelyzetben is hozzá tudnak férni.

A hálózat a közvetlen rendeltetésén túlmenően lényegileg javítja hazánk (akárcsak a többi résztvevő ország, köztük természetesen Szlovákia) alkupozícióját a gázszállítási szerződések megkötésekor. Mivel a jelenlegi orosz–magyar hosszú távú szerződés 2015-ben jár le, a projektnek addigra el kell készülnie. Az új rendszer ugyanis 20%-kal növeli hazánk importbetáplálási kapacitását, mivel bővíti a betáplálási diverzifikációt, azaz lehetőségünk nyílik több helyről vásárolni a földgázt.

Továbbá az Európai Bizottság 994/20l0/EK rendelete meghatározta, hogy az energia-infrastruktúrák terén milyen stratégiai prioritásokat kíván az EU érvényre juttatni a következő két évtizedben annak érdekében, hogy az energiahálózatok megfeleljenek a XXI. század kívánalmainak. A Bizottság közleményében meghatározza az elektromos áramot, a gázt és az kőolajat szállító vezetékhálózatok uniós szempontból kiemelt fontosságú folyosóit.

A vezeték magyarországi szakasza 94 kilométer, tervezett átviteli kapacitása éves szinten 5 milliárd köbméter. Vecsésen csomóponti csatlakozás épül a meglévő földgázszállító rendszerhez és új mérőállomás; Gödöllőn kompresszorállomás és csomópont, amely a magyarországi vezetékszakasz nyomását szabályozza. Balassagyarmaton határszakaszoló és tranzitmérő állomás épül. A vezeték másik csatlakozási pontja a szlovákiai Vel''ké Zlievce (magyar neve Felsőzellő, régebben Nagy-Zellő). A szlovákiai vezetékszakasz hossza kb. harminc kilométer.

A beruházás finanszírozása négy részből áll: saját erő, vissza nem térítendő EU-támogatás (30 millió euró, amelyet az Európai Bizottság 2010. október 13-án jóváhagyott), az EIB hitele (amelyről most született megállapodás), továbbá saját forrású MFB-finanszírozás. A Projekt megvalósításához kapcsolódó finanszírozási döntések az MFB Zrt. részéről 2012. június 22-én megszülettek, a kapcsolódó finanszírozási szerződések aláírására — azok MGT Zrt.-vel való egyeztetését követően — rövidesen sor kerül.