BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megválik a Szigettől az Est Média

Kalapács alá kerül az Est Media Sziget-beli részesedése. A legtöbb forgatókönyv szerint a fesztiválszervező cég eddigi kisebbségi tulajdonosai vehetik meg az üzletrészt

Túl nagy falat volt a Sziget az Est Mediának, erején felül költött a cégcsoport. A BÉT oldalán megjelent közlemény szerint a médiacég 2 milliárd forintért értékesítené a Sziget Kft.-nek az EMG Mediacsoport tulajdonában lévő részét. Első fordulós nyertes ajánlat hiányában lefolytatandó második fordulóban pedig nem értékesíthető alacsonyabb áron, mint az üzletrészt terhelő kötelezettségek együttes összege, ami minimum 670 millió forint. Vagyis a július 16-ig tartó licit a könyv szerinti értéknek számító több milliárd forintról indulna, az alsó küszöb pedig a lejárt hitelek mértéke. A helyzet azért alakult így, mert az Est Media nem tudta miből kifizetni a felvett – jórészt a Sziget 51 százalékos megszerzésére fordított – hitelét. Érdekesség, hogy a kisebbségi tulajdonrészt megtartó Gerendai Károly és Takács Gábor az Est Media által felvett 670 milliós hitel visszafizetésére is kezességet vállalt. Gerendaitól megtudtuk: ha az Est Média nem fizet, a maguk részéről hajlandóak és talán képesek rá. „Élesedik a helyzet. Gyors hiteltárgyalásban vagyunk több bankkal is, hogy ha kezesként fizetnünk kell, akkor biztosan legyen miből” – mondta a Sziget Kft. ügyvezető igazgatója. Vagyis a hitel garantőreiként végül nekik kell fizetni, de így ismét a Sziget kizárólagos tulajdonosai lesznek. Az Est Média-csoporttal kötött üzletük mérlege még így is pozitív lesz, hiszen korábban 1 milliárd forint felett váltak meg a részüktől. Gerendai hozzátette: az s elképzelhető, hogy élnének a törvény adta elővételi jogukkal. Ugyanis ha akadna külső ajánlattevő, ugyanazon az áron Gerendaiék is vihetik a csomagot. Úgy néz ki tehát, hogy szinte a legtöbb forgatókönyv szerint a kisebbségi tulajdonosok válnak újra 100 százalékos Sziget-tulajdonossá. Az biztos, hogy a történtek nem lesznek hatással a Szigetre és a cég által rendezett többi fesztiválra.

„Elvileg még megállítható az értékesítési folyamat, ha július 16-ig találunk finanszírozót. Ez még egy létező opció” – mondta a Világgazdaságnak Pankotai Csaba, az Est Media vezérigazgatója. Korábban több potenciális vásárlóval tárgyaltak, de nem tudni, hogy közülük végül hány ajánlat érkezik. Most abban bíznak, hogy ha már elveszítik a legnagyobb vagyonelemüket, akkor legalább méltányos és jó árat kapnak érte. „Az egyetlen pozitívum, hogy megszabadulunk egy hatalmas tehertől. Nem adjuk fel, a cég kisebb, de működő- és piacképes marad” – fogalmazott. A teher kisebb lesz, de a cég is: már csak az ingyenes lapokból lesz maximum egymilliárd forintos bevétele. A reklámpiac rossz állapota miatt pedig az üzletág nyereségtermelő képessége meglehetősen korlátozott lehet. Tőzsdei adatok szerint az elmúlt egy évben az Est Média részvényei 35 és 438 forint között mozogtak, egy hónapja a záró ár 40 forint volt. Azóta viszont szinte folyamatos a mélyrepülés: szerdán az árfolyam 5 forinttal, 13,51 százalékkal esett, tegnap pedig újabb 4 forintos, 12,50 százalékos zuhanás mellett 28 forintnál járt minimális napi forgalom mellett. „Maradunk a tőzsdén, ez a kérdés nincs napirenden” – hangsúlyozta Pankotai Csaba.

Csúcsról a mélybe

A lapkiadással és rendezvényszervezéssel foglalkozó Est Media akkor ért fel a csúcsra, amikor 2009-ben a csoporthoz tartozó projektcég nyerte meg a Sláger Rádió frekvenciáját. A médiabirodalom árbevétele tavaly 23 százalékkal csökkent, 6,47 milliárd forintot ért el. Az üzleti tevékenység eredménye mínusz 463 millió forint volt az előző évi mínusz 68 millió után. A társaság az Unicredit Banknak 350 millió, a Wallis-nak 300 millió, a Volt-nak 155 millió forinttal tartozik. A 2007-ben indított akvizíció idején még pénzbőség volt, csak a gazdasági világégéssel ők sem számoltak.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.