BUX 50,904.91
-1.00%
BUMIX 4,315.39
+1.05%
CETOP20 2,297.16
-0.29%
OTP 17,380
-1.22%
KPACK 11,800
-29.76%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 16,700
0.00%
-3.48%
ANY 1,560
0.00%
RABA 1,365
-1.09%
0.00%
-0.48%
+2.06%
+3.60%
OPUS 230.5
+3.83%
+1.19%
+2.78%
-1.39%
OTT1 149.2
0.00%
+0.84%
MOL 2,410
-0.99%
-2.89%
ALTEO 1,715
+0.29%
+3.36%
-1.23%
EHEP 1,765
-0.28%
+0.41%
+1.77%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+3.59%
+0.70%
+4.00%
0.00%
SunDell 38,800
0.00%
-3.17%
+1.35%
+1.23%
-2.35%
NUTEX 16.06
-0.12%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Most érdemes nyári abroncsot venni

Országszerte árengedménnyel kínálják a nyári abroncsokat a kereskedők, mert sokuk nyakán maradt a készlet fele.

Rossz hangulatban várják a gumiabroncs kiskereskedők a téli abroncsok jövő hónapban kezdődő szezonját, mert csak nagy árengedménnyel tudnak megszabadulni az eladatlan nyári készlettől.


Az első öthavi adatok szerint a magyar nagykereskedelmi értékesítés darabszáma 3,5 százalékkal marad el az elmúlt év azonos időszakához képest, és ebből a nyár abroncsok  visszaesése 4,7 százalék. Ám ezek a nagykereskedelmi értékesítésre vonatkozó adatok.

A kiskereskedőknél azonban nagyon magas, esetenként 50 százalékos beragadt, eladatlan nyáriabroncs készlet. A kereskedő ugyan halasztott fizetéssel veszi meg az importőrtől vagy a képviselettől az árukészletet, de előbb-utóbb ki kell fizetnie, nem is beszélve az elmaradt haszonról. Ezért a kereskedők pesszimistán néznek az idei szezon elé: kivárnak és óvatosan rendelnek, sőt, az augusztustól forgalmazott téli abroncsok esetében már 15 százalékos visszaesést emleget a szakma – mondta el lapunk kérdésére Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft. gyártói képviselet ügyvezető igazgatója.

A magyarországi képviseletek tavalyi nagykereskedelmi értékesítése 8,1 százalékkal 2,1 millió fölé emelkedett, amit Rábai Dániel részben a korábban elhalasztott vásárlások okozta igénnyel, részben azzal magyaráz, hogy Románia kötelezővé tette a téli gumi használatát, amely Magyarországról re-exportot eredményezett. A piacon tapasztalható tendencia azt mutatja, hogy a kereslet a két véglet felé húzódik: nő az A és a C kategóriás márkanevek forgalma, míg a B kategóriáé csökken.


A Continental becslései szerint tavaly 30 százalék körül volt az "A", vagyis a prémium, 20-21 a Quality (B kategória) és 49-50 a Budget abroncsok aránya Magyarországon. A prémium kategória súlya valószínűleg azért növekszik, mert vásárlói kevésbé árérzékenyek, másrészt a magyar autópiacon nő a flottaértékesítés aránya. A flottavásárláshoz járuló árkedvezmények révén pedig többen szereltetnek magas minőségű abroncsot a céges kocsikra.

A középkategória esése részben az úgynevezett budget, vagyis a C kategória forgalomemelkedése, vagyis a fizetőképes kereslet csökkenése miatt következett be. Részben pedig amiatt, hogy a prémium és középkategória árainak általános közeledése miatt vannak, akik közel azonos árért inkább a prémium szegmensbe tartozó abroncsot vásárolnak. Rábai Dániel ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a korábbi keresleti piac gyakorlatilag átfordult kínálatiba, és ez nem csupán Magyarországra jellemző. 

Azt követően, hogy a harminc EU és EFTA ország piacán az elmúlt évben a tavaly előttinél hét millióval több, összesen 230 millió személyautó és kis haszonjármű abroncs talált gazdára, az idei első öt hónapban drámaian csökkent a forgalom. A május végéig értékesített 83 millió darab 13 százalékkal kevesebb az elmúlt év azonos időszakában elértnél – idézte a Continental Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója a szakmai szövetség, a European Tyre & Rubber Manufacturers Association (Etrma) adatait, amely szerint különösen az olasz, francia és spanyol autósok vettek kevesebbet. Ezek után a jövő évre azt várja az Etrma, hogy a stagnáló európai piacon a kereslet tovább tolódik a nagyobb méretű és teljesítményű abroncsok irányába.

Vége a négy évszakosnak?

Manapság nagyobb számban csupán haszonjárművek számára készülnek négyévszakos abroncsok, pedig talán két évtizede sincs, hogy a gyártók létrehozták a két speciális abroncsfajtát, a télit és a nyárit. Azzal érvelnek, hogy megnőtt a személyautók teljesítménye, ezért biztonsági szempontból fontos, hogy a hőmérsékleti viszonyoknak megfelelő abroncsokon
járjanak az autók.

A négy évszakos abroncsokat pedig elsősorban városi használatra, alacsony teljesítményű járművekre javasolják. Kérdés azonban, hogy például egy 4,5 tonna össztömegű teherkocsin hogyan működhet a négyévszakos? Emiatt sokan úgy vélik, hogy a téli-nyári szétválasztás tulajdonképpen elsősorban a gyárak érdekeit szolgálta.

A személykocsik számára kapható ugyanakkor olyan silányabb minőségű, elsősorban távol-keleti, a hazai piacon sokszor ismeretlen márkanevű "téli" abroncs is, amik az összehasonlító teszteken rosszabbul teljesített, mint a négyévszakosak. Ennek ellenére, nálunk 1-2  százalékos a négyévszakos abroncsok forgalma, s van olyan márka, amely nem is kínálja a magyar piacon.

Kapcsolódó cikkek