„A lehetőségekhez képest relatíve jó üzletet kötöttünk” – mondta a Világgazdaságnak Pankotai Csaba. Az Est Media vezérigazgatója arra célzott, hogy a médiacég kizárólagos tulajdonában álló EMG hétfőn üzletrész-adásvételi és vételi jogot alapító szerződést írt alá a Sziget Kft. kisebbségi tulajdonosaival, a Szigerta Invest Kft.-vel (Gerendai Károly cége) és a Volt Invest Kft.-vel. Eszerint a két cég 677 millió forintért megvásárolja az EMG 49 százalékos részesedését a Szigetben.
A vételár megfizetésének határideje augusztus 6., de ez a határidő akár meg is hosszabbodhat, legkésőbb augusztus 31-ig. „Erre a konstrukcióra azért volt szükség, mert a magyar hitelpiac szűkössége miatt nem volt lehetőségünk refinanszírozási hitel felvételére. Ennél rosszabb nem is lehetett volna az időzítésünk, de most időt is nyertünk” – fogalmazott Pankotai Csaba. Szerinte a szerződéssel végre nyugvópontra jutott a fesztiválszervező cég ügye: a vételárból a hitelezők (Wallis, UniCredit) megkapják a követeléseiket, az eddigi kisebbségi tulajdonosok újra 100 százalékos tulajdonosok lesznek, vagyis nem kerül külső kézbe a fesztiválszervező cég, az Est Media pedig megszabadult a hiteltől és a kamatoktól.
Emellett két évig nyitva marad a lehetőség a 49 százalékos üzletrész visszaszerzésére fix áron és a 2 százalékos üzletrész megtartására. „Törekedni fogunk a visszaszerzésre, de most már nem ez lesz a menedzsment fókuszában. Az biztos, hogy a Sziget-üzletrész a jövőben jobb gazdasági klímában többet érhet, azonban el kell fogadnunk, most ez volt a legjobb ajánlat. Azért nem volt licitáló a kétfordulós pályázaton, mert kevés volt a rendelkezésre álló két hét” – magyarázta az Est Media vezérigazgatója.
Pankotai Csaba abban bízik, hogy a tőzsdén lévő cég kisbefektetői néhány napon belül megnyugodnak, és beárazódnak a papírok. Tőzsdei adatok szerint az elmúlt egy évben az Est Media részvényei 35 és 438 forint között mozogtak, egy hónapja a záróár 40 forint volt. Azóta viszont szinte folyamatos a mélyrepülés: a napokban 23 forintnál is járt a papírok értéke minimális napi forgalom mellett. „Maradunk a tőzsdén, ez a kérdés nincs napirenden” – hangsúlyozta Pankotai Csaba. Hogy van remény, azt jelzi, tegnap a Romániában és Bulgáriában is jelen lévő médiacég árfolyama elindult felfelé.
A vezérigazgató azt is leszögezte, hogy a Pesti Est lapokkal változatlanul meghatározó szereplői maradnak a piacnak, a Sziget-ügy nem befolyásolja a napi működést, igaz, a konszolidált számaik alacsonyabbak lesznek.
A teljes képhez azonban az is hozzátartozik, hogy az Est Media tavaly pénzügyi gondokkal küzdött, ennek következményeként el kellett adni a NeoFM-et, és megszűnt a korábban a portfóliójába tartozó RadioCafé is. A médiabirodalom árbevétele tavaly 23 százalékkal csökkent, 6,47 milliárd forintot ért el. Az üzleti tevékenység eredménye pedig mínusz 463 millió forintra zuhant az előző évi mínusz 68 millió forint után.
Új tulaj, búcsúzó vezér
A NeoFM tulajdonosváltásával párhuzamosan lemondott a rádió vezérigazgatója, Földes Ádám. „A gazdasági helyzet és a kiegyenlítetlen médiapiaci viszonyok miatt a rádió szakmai sikerét, népszerűségét nem tudtuk kereskedelmi sikerré konvertálni. De sikerült egy olyan erős rádiós brendet létrehozni, ami felkeltette befektetők érdeklődését és reményeim szerint az új tulajdonosok kezében továbbra is erős pillére marad a hazai üzletágnak” – mondta. Szerinte az elmúlt fél évben folyamatosan nőtt a hallgatói bázis, több esetben is megelőzve legerősebb kereskedelmi vetélytársát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.