A régi Mafilmhez képest a mostani csak vegetál. Mikor omlott össze minden?
A nyolcvanas évek közepére tehető a zuhanás, amikor a Magyar Televízió elzárta a csapot. A világon az össze filmstúdió úgy működik, hogy erősen támaszkodik a tévére, mely állandó, rendszeres megrendelő lévén kikerülhetetlen. Volt olyan – és nem is egyszer – amikor nyolcvan-kilencven tévéfilm készült itthon. Idén mennyi is lesz? Tévéfilm – tudtommal – nulla, sorozat több is, de nem nálunk készülnek, míg játékfilm összesen 4-5.
Milyen feladattal nevezték ki két hónapja?
Konkrét célt nem kaptam, de egyértelmű, mit kell tennem. Több mint 300 milliós adósságállomány halmozódott fel az évek alatt, ráadásul a Mafilm ingatlanjainak jó része jelzálog alatt van. 100 milliós banki hitel: annyi épület van terhelve, hogy nem vagyunk mobilisak, tartozunk sokfelé, és hozzá sem tudunk nyúlni semmihez, hogy felvegyünk akár 30 milliós hitelt, melyet célirányosan szakmai fejlesztésekbe fektethetnénk. Első célom mindent kipucolni, és önfenntartó-közeli állapotba hozni a céget, ami nem lesz egyszerű. Célom továbbá, hogy a megszokott „Készült a Magyar Televízió megbízásából a Mafilm műtermeiben” szöveg – ha nem is szó szerint ugyanúgy – újra sok produkció végén szerepeljen.
Az eszközpark mennyire használható? Mi a cég vagyona?
Mindkét telepünk nagyon jó helyen van közlekedésileg, lehet fejlődni, de sok eszközünk elavult. Én abban vagyok érdekelt, hogy film- és médiaszakmai központ legyünk. Régen nem volt versenytárs, ma szabad verseny van, sok cég van a piacon. Bárki, aki megteheti, vehet 200 millióért kamerákat. Nekünk van egy elhasznált, nem fejlesztett ingatlantömegünk. Egyik műtermünk 2007-ben le is égett. A Róna utcai terület kevesebb mint 40 százaléka a Mafilmé, de Fóton 23 hektáros ingatlannal is rendelkezünk. A Mafilmnek vannak nagyszabású középkori, ókori názáreti díszletei (ilyen Európában nincs), melyek kihasználtsága változó, de jön belőle bevétel. A Sorstalanság táborának szomorú díszlete is a miénk, most is forgatnak majd ott, abban a filmben szibériai munkatáborként lesz használva.
A Mafilm jelmezraktára legendás. Mennyi használható belőle?
100 ezer darab körül van, de a ruhák mostoha körülmények közt vannak tárolva. Három ember, egy mosógép, pár vasaló, két varrógép van erre a mennyiségre. Most tervezünk egy leltározást és selejtezést, sajnos ki kell majd dobni dolgokat, mert akad olyan hitvány fejfedő, lukas lábbeli, mely harminc éve nem ment ki a raktárból. Sok ruha el is tűnt régebben, de azokkal már nem tudok mit kezdeni.
Miben van pénz?
Például a díszletépítésben. A Mafilm ebben nagyon erős volt, de veszni hagyták, noha megvolt hozzá minden. A megváltozott piacon nehéz lesz visszatérni erre a területre, de gondolkodom rajta.
A tévétársaságoknak megvannak a régi beszállítói. Kivel kell jóban lenni, az MTVA-val?
Amíg az ember másoktól függ, mindenkivel jóban kell lenni. Mi szolgáltató központ akarunk lenni, és mivel földrajzilag nagyon jó helyen vagyunk, van is erre esély. A tévék szerint jó helyen vannak a stúdióink, de az infrastruktúrát fel kell hoznunk: van olyan, ami raktárnak, van, ami irodának, más épület stúdiónak jó. Én nem üres dobozt akarok kiadni, én a „one stop shop” híve vagyok: kapjon meg díszletet, ruhát, kamerát, technikát, mindent egy helyen a megrendelő, aki csomagot kapna. Ezt szeretném elérni, de egyelőre ott tartunk, hogy az eszközparkot vizsgáljuk meg. Egy része múzeum, nem kérdés. Tudjuk, hogy mi a baj és mekkora, napi 10–12 órában válságmenedzselés zajlik, miközben a produkciós szakmai igényekre és a helyiséggazdálkodásra is figyelünk.
Mit forgatnak most éppen a mafilmes stúdiókban?
A Szerencsekerék forog Szulák Andival, a Sanoma megbízásából, ott vették fel az Átvágót is Vágó Istvánnal. Vasárnap tőlünk megy élőben a Sport TV elemzős-focis műsora. Egy másik műtermünkben az Illés-emlékkoncertre próbáltak most pár napot, és a reklámosok is szeretik, ki is szokták venni.
A filmiparba mennyire nehéz visszatérni?
A bérmunka terület háttérkiszolgálásával, egyes szabadtéri díszleteinkkel, műtermekkel, jelmezek és kellékek bérbeadásával és a fegyver-, valamint a pirotechnikai szolgáltatással – ahogy eddig is – változatlanul ki akarjuk venni részünket a piacból. Hosszú távú célunk pedig támogatni a magyar filmgyártást.
Mi lesz jövőre?
Nincs még üzleti tervünk. Pár tízmilliós, célirányos befektetésekkel gyors eredmények érhetők el. Mondok egyet: zöld háttér. Andy Vajna kormánybiztos szerint egy egymilliárdos fejlesztéssel már látható eredményeket lehet elérni. Én abban bízom, hogy a 300 milliós tartozásrendezésen felül kapnánk meg az összeget, és így több területen tudnánk előrelépni.
A nyolcvanas években felvételvezetőként, gyártásvezetőként dolgozott.
A kilencvenes években megalapította a Flashback nevű céget, ennek vezetőjeként reklám- és tévéfilmek után olyan mozifilmek line producere lett, mint a München vagy a Szabadság, szerelem. Dolgozott Andy Vajnával, Steven Spielberggel és még egy neves amerikai producerrel, a Helyszínelők sorozatok atyjával, Jerry Bruckheimerrel egy tévés vetélkedőn.
Két évig az HBO Magyarország executive producere volt.
A nyolcvanas években felvételvezetőként, gyártásvezetőként dolgozott.
A kilencvenes években megalapította a Flashback nevű céget, ennek vezetőjeként reklám- és tévéfilmek után olyan mozifilmek line producere lett, mint a München vagy a Szabadság, szerelem. Dolgozott Andy Vajnával, Steven Spielberggel és még egy neves amerikai producerrel, a Helyszínelők sorozatok atyjával, Jerry Bruckheimerrel egy tévés vetélkedőn.
Két évig az HBO Magyarország executive producere volt.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.