Felfokozott iPhone-láz
A Piper Jaffray piaci elemzőcég szerint az új telefonból 10 millió példány találhat gazdára már ebben a hónapban, a JP Morgan adatai szerint Európában jelenleg minden öt eladott okostelefonból egy iPhone. A vásárlási lázat minden bizonnyal fokozza majd, hogy 2010 óta most először módosít a hardveren a gyártó.
Miközben az Apple ezzel valószínűleg hamarosan visszaveszi a Samsungtól elsőségét az amerikai okostelefon-piacon, a szolgáltatók számára nem kis fejfájást okoz a készülék. A Vodafone vagy a Telefonica ugyanis fokozatosan visszaszorították a kedvezményes készülékes előfizetési ajánlatokat, mivel ezek az akciók a Bloomberg szerint az árbevétel 12–14 százalékát vitték el. „A kedvezmények adása nem egy elavult módszer, segítségével jelentősen emelhető a kereslet” – fogalmazott Vincent Brunet, a France Télécom-leány, az Orange mobiligazgatója. Szerinte a következő egy-két negyedévben valószínűleg emelkedik majd az olcsóbb készülékes ajánlatok száma.
„Ezekben a nehéz gazdasági időkben piacvesztésre vannak ítélve azok a cégek, amelyek nem nyújtanak árkedvezményt az okostelefonokra” – mondta az 55 milliárd eurót forgató Swisscanto Asset Management menedzsere. Peter Braendle szerint aggasztó, hogy ez a kedvezményháború csökkenti a szolgáltatók profitját. „Akármit csinálnak is a szolgáltatók, az Apple győzni fog” – tette hozzá.
Folytatják az akciózást?
A Telefonica és a Vodafone még nem nyilatkozott, milyen konstrukcióban kínálják az új iPhone-t, de az biztos, sok előfizetőt veszítettek, amikor beszüntették a diszkontárú készülékek forgalmazását. Az Orange már bejelentette: folytatja az akciózást, és az anyacég, a France Télécom szerint is ez a konstrukció uralja a piacot a közeljövőben. Ám a szintén francia Iliad a piacra lépését követő fél évben 3,6 millió ügyfelet szerzett úgy, hogy nem készülékkedvezményt, hanem igen olcsó előfizetést ajánlott.