Cégvilág

Gyárbezárások - Toyota: komoly a kínai-japán konfliktus hatása

Több más japán társasághoz hasonlóan a Toyota és a Nissan is kínai gyáraik bezárása mellett döntött. A termelés felfüggesztése legalább a jövő hét végéig marad, de szakértők szerint nem tart soká ez a zaklatott időszak.

A Toyota és a Nissan részvénye is 3 százalékot esett a tokiói tőzsdén, miután az autógyártók bejelentették, hogy leállítják kínai üzemeik termelését a japán elleni tüntetések következményeként. Bár a fejlemények miatt egyre fokozódik a japán társaságok aggodalma, a CNBC által megszólaltatott elemzők szerint a hatás csupán átmeneti, és túl korai még az autóipari cégek nyugtalansága az üggyel kapcsolatban.

A japán ellenes tiltakozások már a cégek eredményeiben is megmutatkoznak: mind az eladásokban, mind a megrendelésekben érezhető visszaesést regisztráltak az elmúlt időszakban. Konkrét számokat nem közöltek, a Toyota szóvivője annyit mondott, hogy „komoly” hatásról van szó. A két autógyár a bezárást előreláthatólag a kínai nemzeti ünnephez igazítva a jövő hét végéig fenntartják. A Toyota október 8-ra időzíti a két kínai gyár beindítását, azonban a termelési szintet majd az akkori helyzethez igazítják az éppen aktuális keresletnek megfelelően.

Autóipari elemzők szerint a japán gépjárművek iránti – hagyományosan erős – októberi előrendelések valóban visszaestek, azonban a hatást rövid életűnek vélik. „A csökkenés nagy, egyes források 30, de mások 50 százalékos visszaesésről is beszélnek, de kételkedünk abban, hogy ez lenne a hosszú távú tendencia, és a gyártóknak erre kellene berendezkedniük” – véli Lin Huaibin, az IHS Automotive elemzője. „A helyzet minden bizonnyal nyugodtabb lesz egy hónapon belül, így minden visszatérhet a rendes kerékvágásba” – tette hozzá.

A Kínában érdekelt japán cégek jelentős része szünetelteti tevékenységét a szigetvita miatt fokozódó, a kommunista párt által eddig meg nem fékezett tömegtüntetések hatására. A kínaiak az ellen tiltakoznak, hogy Tokió megvásárolta a Peking által is követelt japánul Szenkaku, kínaiul Tiaojü néven ismert, kelet-kínai-tengeri szigetcsoport három tagját azok magántulajdonosától. Az amúgy lakatlan, mindössze hét négyzetkilométernyi szigetek hovatartozása azért kiemelt kérdés, mert stratégiailag fontos hajózási útvonalak, illetve jelentős olaj- és földgázlelőhelynek vélt területek mentén terülnek el, valamint fontos halászati helyszínnek számítanak. A konfliktus élezése valójában Pekingnek sem érdeke, hiszen Tokióhoz hasonlóan gazdasági szempontból igen sokat veszíthet az ügyön, hiszen a jelentős befektetőnek számító japán cégek visszafoghatják kínai beruházásaikat. A Kínában érdekelt japán cégek gyárainak és üzleteinek jelentős része zárva maradt, miután az előző napokban közülük többet is megtámadott a tüntető tömeg.

Nissan gyárbezárás Toyota szigetvita termelés
Kapcsolódó cikkek