Aligha emeli a parlamenti vizsgálóbizottságok nimbuszát a Malév csődjét firtató testület, ugyanis 180 napja volt arra, hogy jelentést készítsen arról: kinek a politikai felelőssége állapítható meg a nemzeti légitársaság február 3-ai leállásával kapcsolatban. Jelentés azonban nem készült, az ellenzék szerint pedig már nem is készülhet, mert szeptember 10-ig élt a bizottság mandátuma. A testület kormánypárti elnöke azonban úgy számol: szeptember 24-ig szól a megbízatása, ráadásul a meghosszabbításra vonatkozó javaslatot már be is terjesztette a parlamentnek. Jelentés pedig csak akkor íródhat, ha még további legalább tucatnyi embert meghallgatnak.
Az ellenzék kivonulása ellenére a vizsgálóbizottság tegnap Macher Ákost, az ÁPV Zrt. volt vezérigazgató-helyettesét, Zelles Sándort, a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) volt vezérigazgatóját és Hárskuti Jánost, a Budapest Airport Zrt. egykori vezérigazgatóját faggatta arról, szerintük minden rendben volt-e a Budapest Airport (BA) privatizációjakor. Macher Ákos sikersztoriként elevenítette fel a történteket, Zelles Sándor pedig elmondta: a BA 2005-ös privatizációjakor a KVI mintegy 400 milliárd forintot utalt át a Pénzügyminisztérium számlájára, amely tartalmazta az állami vagyonkezelés jogáért fizetett összeget. Hozzátette: ha az állam idő előtt felmondja a BA tulajdonosaival kötött vagyonkezelői szerződést, akkor a pénzt vissza kell fizetni. Hárskuti Jánosnak pedig nem volt joga betekinteni a privatizációba.
A BA 75 százalék plusz egy szavazatnyi részvénycsomagját 75 éves üzemeltetésre a Gyurcsány-kormány adta el 464,5 milliárd forintért az angol BAA csoportnak, ezt 2007-ben a Hochtief vette meg. Budai Gyula elszámolási kormánybiztos szerint a KVI akkori vezetője, Zelles Sándor által aláírt szerződés nem a magyar állam érdekét, hanem külföldi érdekeket képviselt. Kifejezetten a Hochtiefnak biztosít olyan feltételeket, amelyek a Malév felszámolása esetén kedvező helyzetbe hozzák a német céget.
Úgy tudni, hogy a Malév legalább 120 milliárd forintos tartozást hagyott hátra. Az elbocsátott mintegy 1500 dolgozó jelentős része a mai napig hiába várja, hogy a járandóságokat kifizessék. A bíróság által felszámolónak kijelölt Hitelintézeti Nonprofit Kft. napok óta műszaki hiba miatt elérhetetlen, Varga Jenő felszámolóbiztos szintén nem nyilatkozik az ügyben. A kötelezettségekből összesen 25 millió euró a lejárt szállítói tartozás, ebből a Liszt Ferenc repülőteret üzemeltető BA-nak 14 millió euróval tartozik a Malév. „Mivel a dolgozók sem kaptak semmit, ezért nekünk is várnunk kell a sorunkra. Eddig egy fillért nem láttunk” – mondta Hardy Mihály, a BA kommunikációs vezetője.
Minden párt új Malévet akar?
„A Fidesz-kormány csődbe vitte a Malévet, a munka nélkül maradt dolgozókról és a beszállítókról nem gondoskodott, az értékes repülési jogokat offshore hátterű egykori barátoknak játszotta át. Az MSZP abban érdekelt, hogy a nemzeti légitársaság a lehető leghamarabb újrainduljon” – közölte a párt. Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter egy parlamenti írásbeli válaszában pedig úgy fogalmazott: a kabinet új tárgyalások kezdeményezésére is nyitott egy budapesti székhelyű új nemzeti légitársaság létrehozásáról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.