BUX 41,248.02
-0.02%
BUMIX 3,923.59
-0.63%
CETOP20 1,919.28
-0.06%
OTP 10,505
+1.99%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.82%
-0.80%
ZWACK 17,200
+0.29%
0.00%
ANY 1,635
+2.83%
RABA 1,155
-2.53%
-0.44%
+3.13%
-3.05%
-0.46%
OPUS 193.6
+0.83%
+12.58%
-1.72%
0.00%
-2.51%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,800
-0.99%
+0.50%
ALTEO 2,350
+0.86%
-6.09%
-3.92%
EHEP 1,600
+23.55%
+2.94%
-0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.81%
-8.11%
0.00%
SunDell 39,800
0.00%
+0.94%
-0.75%
-1.44%
-1.41%
-0.31%
-3.35%
GOPD 12,500
0.00%
OXOTH 3,790
0.00%
-5.98%
NAP 1,218
-0.65%
0.00%
-4.15%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Szűkülhet a PC-piac?

Egyelőre nem egyértelmű a Lenovo elsősége a PC szektorban, de a kínai cég az egyetlen nagy szereplő, amely szűkülő piacon is növekedni tud. Egy évtizede először szűkülhet az idén a globális PC-piac.

Úgy fest, egy darabig még folytatódik az amerikai-kínai csata a globális személyszámítógép (PC) piac vezető pozíciójáért. Bár a második negyedéves adatokat követően szakértők többsége úgy vélekedett, hogy a Lenovo a július és szeptember közötti három hónapban már egyértelműen piacvezető lesz, s letaszítja a trónról az immár közel hét éve uralkodó Hewlett-Packardot, az előzetes, harmadik negyedéves adatok szerint azonban egyelőre nem egyértelmű a kínai cég piacvezető pozíciója.

Egészen pontosan a helyzet úgy áll, hogy a két legnagyobb piackutató két különböző céget hozott ki az első helyre. A Gartner adatai alapján a Lenovo az elmúlt három hónapban világszerte 13,77 millió számítógépet értékesített, tizedével többet, mint 2011 hasonló időszakában, s ez elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy a kínai vállalat átvegye a vezető pozíciót nagy konkurensétől. A Gartner szerint egyébként a HP 13,55 millió készüléken adott túl, így piaci részesedése 0,2 százalékponttal maradt el a Lenovóétól. Az IDC-nél ugyanakkor épp ennyivel még mindig az amerikai vállalat vezet. Abban utóbbi piackutató is egyet ért konkurensével, hogy a Lenovo jelenleg a globális piac 15,7 százalékát ellenőrzi, náluk azonban a HP részesedése nem 15,5, hanem 15,9 százalék, mivel felmérésükből az látszik, hogy a kaliforniai cég még a harmadik negyedévben is majd 14 millió személyi számítógépet adott el.

A két piackutató adatai közötti különbség az eltérő módszertannal, illetve meghatározásokkal magyarázható: a Gartner és az IDC máshogy határozza meg a PC fogalmát, és az eladásokat is eltérően értelmezik.
Abban ugyanakkor mindkét vállalat egyetért, hogy a trendek alapján egyértelműnek tűnik: 2013-ban már a Lenovo fogja uralni a globális számítógéppiacot. Miközben ugyanis a kínai társaság tizedével növelte értékesítését az elmúlt negyedévben, a legnagyobb konkurensek mindegyike jelentős visszaesésről adott számot: a HP forgalma hatodával, a harmadik helyen álló Dellé pedig hetedével esett, s még a világ negyedikszámú PC-gyártója, az Acer is 10 százalék környéki forgalomcsökkenést volt kénytelen elkönyvelni.

Ráadásul a Lenovo már korántsem kizárólag a gyorsan fejlődő kínai piacon képes növekedni, a társaság az elmúlt negyedévben hazai pályán is megverte legnagyobb konkurenseit. Bár az ázsiai vállalat a Gartner adatai szerint az Egyesült Államokban még csak a negyedik helyen áll a HP, a Dell és az Apple mögött, az előző három hónapban a piac hat legnagyobb szereplője közül kizárólag a Lenovo tudta növelni eladásait, amely így rendkívül gyorsan zárkózik fel a konkurensekre. Sokat mondó adat, hogy még a második legjobb teljesítményt nyújtó Apple forgalma is 6,1 százalékkal esett.

A Lenovo a feltörekvő országokban és Európában is egyre erősebb, a Közel-Keleten például egy év alatt másfélszeresére növelte piaci részesedését. A cég számára – ahogy ezt korábban Ivan Bozev, a vállalat regionális igazgatója a Világgazdaságnak jelezte – a magyar piac is kiemelkedően fontos, itthon azonban a társaság egyelőre csak a negyedik-ötödik helyen áll.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek