Az Európai Bizottság azonban nem járult hozzá, hogy az általa stratégiai fontosságúnak tekintett terület, a Duna hajózhatóságának fejlesztése ne kapjon forrásokat. Lapunk azon kérdésére, hogy a brüsszeli döntés után mi lesz a 20,7 milliárdos keret sorsa, az NFM azt válaszolta, hogy a kormány a forrást az uniós vízi és vasúti TEN-T közlekedési folyosók hazai szakaszainak fejlesztésére fordítja majd. A szaktárca válaszából így az derül ki, hogy az eredetileg kizárólag a Duna hajózhatóságának fejlesztésére elkülönített 20,7 milliárdos keretből a Brüsszel által szintén prioritásként kezelt vasútfejlesztéseket is finanszírozni kívánja a kormány.
Ésszerűnek tűnik, hogy vasútfejlesztésre is fordítsanak majd forrásokat a 20,7 milliárdos keretből, hiszen az eredeti dunai projekt megvalósítása elakadt, miután a Duna Szob és Mohács közötti szakaszának 31 helyszínén a gázlók, hajóútszűkületek felszámolását célzó szabályozási munkákra már kiadott környezetvédelmi engedélyeket a környezetügyi államtitkár ökológiai szempontokra hivatkozva tavaly márciusi iránymutatásai után az illetékes felügyelőség visszavonta. Ebből adódóan a mederkorrekciók helyett más fejlesztéseket kellene hazánknak végrehajtania, hogy a 2007–2013-as periódusból még hátralévő időben eleget tegyen a folyó hajózhatóságának fejlesztésére vonatkozó brüsszeli elvárásnak. Úgy tűnik, hogy az eredeti dunai projekt módosítása akár az Európai Bizottság számára sem jelentene problémát – legalábbis erre lehet következtetni a testület sajtóosztályának lapunknak adott tájékoztatásából. A bizottság ugyanis azt közölte, hogy „számos lehetőség van arra, hogy hazánk fejlessze a Duna hajózhatóságát”.
Hajózási stratégia
A kormány által hangoztatott, „a hajókat kell a Dunához igazítani, nem pedig a Dunát a hajókhoz” álláspontnak megfelelően az NGM által pár hete bemutatott Nemzeti Hajózási Stratégia címet viselő vitaanyag nem szól a gázlók, hajóútszűkületek felszámolásáról, viszont azt javasolja, hogy hazánknak legfeljebb 2 méter merülésű új hajótípust kellene gyártania. A Dunán ugyanis jelenleg jellemzően 2,5 méteres merülésű hajók közlekednek, és mederkorrekciók kellenének, hogy azok a nemzetközi egyezményekben előírtaknak megfelelően évi 300–310 napon akadálymentesen közlekedhessenek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.