"Forradalmi" autógyárat épített a Renault
A marokkói autógyár érdekessége az alacsony fokú gépesítés: a hatalmas csarnokokban jóval több munkást látni, mint hasonló európai üzemekben. A gyártási folyamatoknak mindössze 6 százalékát végzik robotok - árulta el a svájci újságnak Tunc Basegmez igazgató. Csak a fényezőcsarnokban jut döntő szerep az automatizálásnak, aminek az az oka, hogy a robotok pontosabban dolgoznak.
Basegmez nem volt hajlandó megválaszolni az újságírónak azt a kérdését, vajon ugyanez a gyár francia földön kevesebb munkást foglalkoztatna-e. Jacques Prost, a Renault Maroc vezérigazgatója viszont nem ilyen szűkszavú. Mint rámutatott, egy gépkocsi előállítási költségein belül 12-15 százalékot tesz ki a munkabér és járulékai. Márpedig a bérek Marokkóban két és félszer alacsonyabbak, mint a Dacia "anyaországában", Romániában.
Marokkóban a törvényben megszabott minimálbér átszámítva havi 280 euró; a Renault ennél 12-15 százalékkal többet fizet a tangeri üzem alkalmazottainak. Viszont profitál abból, hogy az észak-afrikai országban a heti munkaidő 44 óra - szemben a franciaországi 35 órával. A teljes kapacitás elérése után maga az autógyár hétezer embernek ad majd munkát, a beszállítói kör pedig további 40 ezer munkahelyet jelent Marokkó számára.
Szakképzett munkaerőből még hiány van az afrikai országban. Ezért a Renault járműtechnikai oktatási központot működtet a gyár területén. Az Institut de Formation aux Métiers de l''Automobile létrehozását a marokkói kormány finanszírozta.
Basegmez és Prost mégsem erre a legbüszkébb, hanem a gyár környezetvédelmi mérlegére. A technológia során keletkező szennyvíz teljes mennyiségét újrahasznosítják. A forróvizes kazánokat olajbogyómagból, dióhéjból és aprófából készült biomasszával fűtik. Az üzem villamosenergia-igényét víz-, nap- és szélerőművek fedezik. A szén-dioxid-kibocsátás 98 százalékkal alacsonyabb a hasonló autógyárakénál.
A Renault 1999-ben vette át a Daciát. Tavaly a francia konszern által értékesített 2,7 millió autó közül egymillió Dacia volt. Igaz, a román modellek Európán kívül Renault-emblémával kerülnek forgalomba.
A francia autógyár Algériában is építene gyárat: tavaly decemberben, Francois Hollande elnök látogatása alkalmával írtak alá megállapodást gépkocsigyár létesítéséről a Renault és a helyi ipari minisztérium képviselői.


