BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Orosz gázerőművek Horvátországban

Az év második felében létrejön a Déli Áramlat horvátországi vegyes vállalata, később a Gazprom beszállhat horvátországi gázüzemű erőművek építésébe, az ottani kutatásokba és gáztermelésbe is.

Az év második felében létrejön a South Stream Croatia vegyesvállalat, ez a cég felel majd a Déli Áramlat gázvezeték horvátországi szakaszáért.

Erről pénteken állapodott meg Alekszej Miller, a Gazprom igazgatósági elnöke és Ivo Josipovic horvát elnök, valamint Vesna Pusic első miniszterelnök-helyettes, egyben Horvátország külügyminisztere. Megbeszélésükön szó esett az orosz gáz horvátországi eladásáról, gázüzemű erőművek horvátországi építéséről, valamint a közúti és a vízi járművek gázüzeműre való átállításáról. Felmerült, hogy a Gazprom beszállna a horvát érdekeltségű geológiai feltárásokba és a termelésbe is.
A Gazprom és a Plinacro vezetéki társaság aláírta a Déli Áramlat projekt horvátországi indítására vonatkozó akciótervet, a beruházás 2013-2016 között valósul meg.

Oroszország 1978 óta szállít földgázt Horvátországba. Az 1992-ben született kormányközi megállapodás alapján az éves export mennyisége 1,2 milliárd köbméter volt 2010 végéig. 2010 márciusában írták alá a megállapodást arról, hogy Horvátország is csatlakozik az orosz gáz európai exportja diverzifikálását szolgáló Déli Áramlat gázvezetékhez, a beruházással kapcsolatos megvalósíthatósági tanulmány 2011 novemberére elkészült. A vezeték Oroszországot a fekete-tengeri Anapa kikötőjében hagyja el, majd a tengert mélyén haladva Bulgáriánál éri el a szárazföldet. Onnan a dél- és a közép-európai országokat látja majd el gázzal fővezetékén, illetve leágazásain keresztül.

Gázüzemű Ikarust vennének

A Gazprom az utóbbi időben nagy energiát fordít arra, hogy gázát jármű üzemanyagként értékesítse, főként a tömegközlekedésben és az áruszállításban. A jelenleginél sokkal kevésbé környezetkárosító megoldás azonban nagy számú gázüzemű autóbusz beszerzését, illetve a meglévők átalakítását feltételezi. „Az Ikarus név ma is jól cseng Oroszországban. Ha újraindulna a termék nagysorozatú gyártása, mégpedig gázüzemű változatban, Oroszországban tízezrével lenne piaca", mondták a Világgazdaságnak az ügyhöz közeli forrásból.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.