BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Júniusra várható az azeri döntés

Már csak pár hónap, és az azeri Sah Deniz konzorcium kiválasztja azt a gázvezetéket, amely elszállíthatja majd a gázát Európába. Ennek apropóján tartották meg nemrég a Fekete-tengeri Olaj- és Gázfórumot Szófiában, ahol a két versenyző, a Nabucco West és a Transz-Adriai Vezeték (TAP) képviselői is újból lehetőséget kaptak arra, hogy bemutassák projektjeiket. Az elmúlt években a „vezeték-PR” e verseny miatt tökélyre fejlődött, a pályázatokat már régen leadták, így a konferencián a már ismert tények mellett a távolabbi jövőbeni ellátás problémájára hangzottak el válaszok.

Peter Popcsev, a bolgár gazdasági, energetikai és turisztikai minisztérium tanácsadója szerint a Nabucco West, sokkal inkább megfelel a Sah Deniz konzorcium által is előtérbe helyezett a közösségi érdekeknek. Popcsev szerint az egész déli gázfolyosó-ügyet politikai és gazdasági szálak kötik össze minden irányból, ezért a fejlesztések politikai vetületéről nem lehet megfeledkezni. Arra számít, hogy a júniusi eredményhirdetésen a Nabucco West nevét hirdeti ki győztesként az azeri konzorcium.

A déli gázfolyosó induló kapacitása 16 milliárd köbméter lesz évente, később bővítésre számít mindkét fél. A hosszú távú ellátás Andy Lane, a BP üzleti fejlesztési vezetője szerint könnyen megoldható lesz. A Sah Deniz gázmező második fázisának fejlesztése, ami feltétele a szolgáltatás megkezdésének, nem az utolsó, az Európát ellátni célzó beruházás lesz Azerbajdzsánban. Az állami SOCAR olajvállalat és a BP által működtetett konzorcium a Sah Deniz Deep gázprojektet szeretné a távolabbi jövőben elkezdeni. A Safag-Aszimán mező, amely a Sah Denizhez hasonló tartalékokkal rendelkezhet és az Azeri-Csirág-Gunesli is arra vár, hogy a déli gázfolyosóba irányítsák a gázát.

Európa évek óta szeretne egy orosz gáztól független platformot létrehozni, és az EU harmadik energiacsomagja egyúttal az orosz Gazprom befolyását is csökkenté. Bulgária azonban, talán gázárengedmények reményében nem szeretné megszakítani a kapcsolatot Moszkvával, véli az EU vezetése. Bár más országok is folyamatosan egyezkednek a Gazprommal, Jean-Arnold Vinois az Európai Bizottság belső energiapiaci igazgatója szerint a Déli Áramlat különösen nagy kockázatot jelenthet.

A szakember mély kétségeit jelezte afelől az évi 63 milliárd köbméteresre tervezett vezeték életképességét illetően. Bár a beruházás decemberben elkezdődött, a teljes építkezés részleteit nem lehet látni.

A szárazföldi részek jogszabályozási háttere is hiányos: „látták, hogy a Nabucco West és a TAP a végtelenségig egyeztetett, mielőtt meghozták volna a végső beruházási döntést – hogyan hozhatná meg ezt a Déli Áramlat, amikor még a környezetvédelmi hatástanulmányok sincsenek készen és az útvonal sem ismert?” Jean-Arnold Vinois szerint az sem világos, ki fogja állni a 40 milliárd dolláros beruházást. Általában a vásárlók fizetnek ilyenkor, de az EU ilyen kilátások mellett nem szívesen kezdene ebbe az üzletbe.

Peter Popcsev szerint a Déli Áramlatra egyszerűen úgy kell tekinteni, mint az Északi vagy a Kék Áramlathoz hasonló projektre. Szerinte az orosz beruházás egyik különleges tulajdonsága, hogy a Gazprom így részt vállalhat az elosztásban is az érintett országokban. Ahol az elosztás és a piac, ott a pénz is: a Déli Áramlat éppen annyira eszköz a Gazprom számára, hogy megvethesse a lábát ebben a szektorban is, mint egy geopolitikai fegyver arra, hogy tönkretegye a Déli Gázfolyosót.

Nyitott kérdések

Az azeri tenderrel kapcsolatban gyakran felmerül a kérdés, hogy más kaszpi országok, mint például Türkmenisztán is beszállhat-e az ellátásba. A két szomszéd viszonya híresen rossz, és a Kaszpi-tengeren is át kellene vinni egy vezetéket a vágy megvalósításához. Ez lenne a Transz-Kaszpi vezeték, amit ráadásul Aşgabat nem építene 30 milliárd köbméteres kezdőkapacitásúnál kisebbre, míg az EU szerint eleinte elég lenne egy évi 7–10 milliárd köbméter gázt továbbító cső. A megoldás az lehet, hogy az EU Kína mintájára egyszerűen előteremti a szükséges forrásokat és megépíti maga a kívánt vezetéket, javasolta Jean-Arnold Vinoi. Ehhez szintén közelebbi politikai partnerség szükséges: mint azt Sohbet Karbuz energetikai szakértő megjegyezte, az EU-nak nincs irodája Türkmenisztánban, Tuvaluban van.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.