Létezik sportosabb, létezik fényűzőbb és persze létezik praktikusabb autó, mint a Porsche 911-es. Egy sincs azonban, amelyik ilyen mesterien ötvözné a telivér sportosságot, a luxust és a hétköznapi használhatóságot! Ez utóbbit már csak a „négykerekes-négyévszakos" verziókkal lehet űberelni: a Carrera 4 és 4S verzió téli menetpróbáját a svájci Alpok festői szépségű hegyvidékén tartották.
Impozáns látványt nyújt a szálloda előtt csatasorba állított 20-25 darab 911 Coupé és Cabriolet. Ahogy elnézem, többségük összkerékhajtású, de akad pár hátsókerekes is. Egyszerű megkülönböztetni őket, hiszen a Carrera 4 és 4S hátsó lámpái között végighúzódó csík helyzetjelzőként világít, a formás fenék pedig 44 mm-rel szélesebb.
Profi instruktorok vezetésével három csoportba osztanak minket, majd rövid eligazítás után konvojunk nekivág a hegynek. Ha lúd, legyen kövér alapon kollégámmal lecsapunk az egyik Carrera 4S-re, hiszen ennek 3,8 literes motorja mégiscsak 400 lovas, szemben a 3,4-es, 350 lóerős boxerrel felszerelt sima Carrera 4-essel – csakhamar ráébredünk, hogy ilyen körülmények között ennek nincs sok jelentősége.
A katonás rend és a tökéletesre csiszolt minőség ellenére a pilótafülke látványától hevesebben ver a szívem. Itt már csak a menürendszerben barangolva állapítható meg, hogy ez egy összkerekes modell, ugyanis a műszeregység jobb oldali kijelzőjén grafikus formában lehet megjeleníteni a tengelyek közötti nyomatékelosztást. Maga az elektronikus vezérlésű, többtárcsás tengelykapcsoló egyébként a 911 Turbótól (997-es modell) származik: alapesetben a hajtóerő szinte teljes egészében hátra jut, de a PTM képes 0,1 másodperc alatt az aktuális helyzethez és tapadási viszonyokhoz igazítani a nyomatékelosztást – extrém esetben akár az egészet előre csoportosíthatja. Ha valakit érdekel, ezentúl radaros követési távolság és sebességtartó-automatika és elhúzható napfénytető (Coupé) is rendelhető a 911-eshez.
Egyébként az összkerékhajtás csupán 50 kilóval növeli a sportkocsi tömegét (elődjénél így is 65 kg-mal könnyebb a 991-es gyári kódú Carrera 4 és 4S), a százas sprinten pedig mindössze egy tizedet kap hátsókerekes megfelelőjétől. Ja, száraz aszfalton lehet, csakhogy itt most egyre keskenyebb, ratrakkal előkészített havas szerpentinen vezet az utunk. Először az elektronikus őrangyal felügyeletével megyünk végig az egyes szakaszokon, majd az instruktorok arra bíztatnak, hogy használjuk a Sport Plus programot és kapcsoljuk ki a menetstabilizátort. Azért csak úgy mellékesen, a „megnyugtatásunkra” hozzáfűzik, hogy a hófalak betonkemények, mögöttük pedig helyenként mély szakadék tátong.
Amíg a négykerekes kövér gázzal is simán elrajtol és pokolian gyorsul, addig a sima Carrera hátsója folyamatosan táncolva küzd a tapadásért, érdemes hamarabb felkapcsolgatni. Ezt is jó tempóban lehet terelgetni a havon, de kanyarban csak óvatosan merek hozzáérni a gázpedálhoz, mert egy pillanat alatt keresztbe állhat. Szóval nem vagyok nyugodt. Ezzel szemben a Carrera 4 és 4S megnyugtatóan stabil és kezes, precíziós műszerként vezethető, csak durva gázadásra hajlamos megindulni a hátulja. Ha ilyenkor tovább állunk a gázon, az eleje szépen kihúzza a kanyarból. Persze többnyire győznek az ösztönök és gázelvétel vagy fékezés lesz belőle, de a kocsi ezt is békésen nyugtázza. Egyre nagyobb sebességgel száguldunk végig a pályákon, pedig a hófalak között, üvöltő boxerhanggal aláfestve a százas tempó a duplájának tűnik. Ám a 911 Carrera 4 és 4S avatatlan kezekben is jóindulatúan viselkedik, télen is ízig-vérig Porsche, az élmény pedig megfizethetetlen – illetve vezetéstechnikai tréning formájában mégiscsak megfizethető.
A 2011-ben színre lépő aktuális 911-es (991-es típus) már a hetedik nemzedék. Egyébként az elmúlt három évben nem kevesebb, mint 83,9 százalékkal nőttek a Porsche eladásai. Tavaly 141 075 darab autót értékesítettek világszerte, ami az előző évhez képest 18,7 százalékos bővülést jelent – ebből 25 475 db volt 911-es, 31,4 százalékkal több, mint 2011-ben.
A 2011-ben színre lépő aktuális 911-es (991-es típus) már a hetedik nemzedék. Egyébként az elmúlt három évben nem kevesebb, mint 83,9 százalékkal nőttek a Porsche eladásai. Tavaly 141 075 darab autót értékesítettek világszerte, ami az előző évhez képest 18,7 százalékos bővülést jelent – ebből 25 475 db volt 911-es, 31,4 százalékkal több, mint 2011-ben.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.