BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új FLIRT-öket rendelt a GYSEV és a MÁV

A MÁV-Start és a GYSEV együtt 266,784 millió eurós megbízást adott a svájci Stadler Bussnag AG-nek 42+6 alacsonypadlós villamos motorvonat szállítására.

A megrendelők részéről az aláírók Ungvári Csaba és Kövesdi Szilárd vezérigazgatók voltak, míg a Stadler képviseletében Peter Jenelten, a csoport ügyvezető alelnöke. Született egy projekt támogatási szerződés is Hegmanné Nemes Sára, a NFM vagyonpolitikai államtitkára és Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója jelenlétében, mert a beszerzést a megbízók uniós forrásból kívánják fedezni. Az első jármű 2014 őszén, az utolsó 2015 szeptember végéig áll forgalomba.

A vonatvásárlási szerződés érdekessége, hogy azt alaphelyzetben alá sem lehetett volna írni, mert az uniós illetékesek még nem jelezték, hogy a projektet legalább részben támogatnák. Az aláírásra két új rendeletnek köszönhetően került mégis sor: a február 22-i jogszabály szerint a vonatvásárlási szerződés hatályba léphet a projekt uniós befogadása előtt is, a február 18-i alapján pedig a magyar állam uniós jóváhagyás nélkül is adhat hozzá előleget. Februárban a beszerzés nemzetgazdaságilag kiemelt beruházássá is minősült.

Mégsem dőlhet hátra a Stadler: ha az EU nem, vagy csak részben fogadja be a projektet, a vevők 2013. december 31-ig elállhatnak a szerződéstől, vissza kell adnia a 30 százalékos előleget. Ez azért teremt nehéz helyzetet, mert a gyártó, hogy a rövid szállítási határidők mellett is teljesíthesse, amit vállalt, már hozzálátott az előkészületekhez, így rendeléseket is leadott. Ez utóbbiról Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország ügyvezetője tájékoztatta lapunkat. A 48 vonat kocsiszekrényei a cég bővítés alatti szolnoki gyárában készülnek majd, és ott történik az összeszerelés egy része. Bővül a Stadler pusztaszabolcsi karbantartó üzeme is annak reményében, hogy megnyerik az új vonatok karbantartási megbízását is. A fejlesztésekkel a 400 fős csoport 700 fősre nő.

A most rendelt vonat többe kerül a 9 évvel ezelőtti megbízás alapján a MÁV-nak szállított, illetve a GYSEV által tavaly megrendelteknél. Ennek két oka lehetett: az egyik az óránként 160 kilométeres sebességhez elengedhetetlen, ETCS 2 vonatbefolyásoló rendszer, a másik a kockázattal járó tendereknél nem szokatlan biztosítás.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.