BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A sikeres kisvállalkozások titka

A 2-5 éve alapított kkv-k 82 százaléka van jelen a nemzetközi piacokon, és nyitottak a globális innovációkra – állapította meg a DHL Express 12 országra kiterjedő kutatása. Ebben a nemzetközi jelenlét előnyeit és a globalizációban rejlő üzleti sikerek lehetőségeit vizsgálta

A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a kkv-k többé nem jelentenek egyet a regionális piacok kiszolgálásával. Egyre több és több vállalkozás nyit az export és import tevékenységen túl a globális partnerek felé szolgáltatásai kiterjesztésével. A kkv-k tapasztalatai alapján a nemzetközi nyitásban a legnagyobb nehézségeket a 20. századi infrastrukturális körülmények, a külföldi piacok ismeretének hiánya, a célországok magas vámköltségei, és a nemzetközi partnerekkel való kapcsolatépítés jelenti. A nyitottság együtt jár a nemzetközi know-how, innováció és értékes gyakorlatok átvételével, ami a hazai piac számára is előnyös.

A tanulmányból az is kiderül, hogy a fejlődő országok a legaktívabbak a nemzetközi piacokon és ügyfeleik 70 százaléka a fejlett országokból származik. A következtetések szerint a fejlődő országok a jövőben is sikeresebbek lesznek az új piacokon, mivel szemben a fejlett országokkal ők a logisztikában lehetőséget látnak termékeik megkülönböztetésére és szolgáltatásaik kiemelésére.

A DHL Express ügyfélkörének körülbelül a negyede kisvállalkozás. Számuk 2012-re 10 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Kisvállalati partnerei szállításainak közel háromnegyede nemzetközi irányú, döntő többségük az Európai Unió országaiba irányuló légi export, illetve EU-n kívüli országokba feladott nem vámköteles légi küldemény.

Az export küldemények számát tekintve az üzletág magyar kkv ügyfelei sorrendben Németországba, az Egyesült Államokba, az Egyesült Királyságba és Oroszországba indították a legtöbb szállítást. Az ezekbe feladott küldemények száma a kkv-k összes export szállításainak közel harmadát, míg a G7 és BRICM országokba feladottaké mintegy felét adták. Bár a feladott küldemények mennyisége a kutatásban vizsgált országokhoz képest még alacsonyabb, de 2012-ben kétszámjegyű forgalomnövekedés mutatkozott egyes arab (például Egyesült Arab Emírségek) és afrikai országok (pédául Egyiptom) irányába az előző évhez képest.

A tapasztalatok szerint a magyar kkv-szegmens import aktivitása az exportnál jóval alacsonyabb. Ebben a viszonylatban is jelentős a G7 és BRICM országok szerepe: a küldemények 70 százaléka ezekből érkezik. A DHL Express hazai kkv ügyfelei elsősorban Kínából, az Egyesült Államokból, Németországból és Olaszországból importálnak, e tevékenységük azonban jóval „koncentráltabb" az exporthoz képest. A küldemények közel fele Kínából és az Egyesült Államokból érkezik. A magyarországi kkv-k küldeményszáma leginkább a logisztikára jellemző szezonális időszakokban, elsősorban karácsonykor nő meg. A megbízásukból lebonyolított szállítások az ünnepi időszakban akár 30 százalékkal is magasabbak az évre jellemző átlaghoz képest. Ebből jól érzékelhető a kereskedelmi tevékenységükre is jellemző szezonalitás.

Tavaly a DHL Express kisvállalati szegmensbe tartozó magyar ügyfelei döntően légi export és belföldi szolgáltatásokat vettek igénybe, míg az importszállítások kevésbé voltak jellemzőek. A 2011. évhez képest a kkv-k által generált szállítások a légi export irányába mozdultak el, az export küldemények aránya több mint 15 százalékkal nőtt a szegmens összes szállításán belül. Ezekből arra következtetnek, hogy a magyarországi kkv-k nemzetközi gazdasági és kereskedelmi kapcsolatai élénkültek. A nemzetközi piacok irányába nyitás részben a belső, hazai fogyasztás szűkülésével indokolható.

A kutatás is alátámasztja azt a tapasztalatukat, hogy a kisvállalkozások sok esetben nem rendelkeznek kifejezetten a logisztikai feladatok elvégzésre dedikált erőforrással – mondta el Bándli Zoltán, a DHL Express kereskedelmi és marketing igazgatója. A felmérés ajánlása szerint a versenyképesség növelése érdekében a kkv-knak szükségük lenne megbízható és friss adatbázisokra is.

Az üzletág kisvállalati ügyfélkörében 2011-hez viszonyítva jellemző az átlagos küldeménysúly csökkenése. Ez részben annak a trendnek a következménye, hogy a vállalatok nagyobb számú, de kisebb mennyiségű megrendeléseket adnak. Ezen kívül a vállalkozások árérzékenysége miatt az expressz szállítás mellett nagyobb szerepet kapnak az egyéb, a DHL portfóliójába tartozó gazdaságosabb szállítási módok nagyobb súlyú szállítmányok esetén. Ez is bizonyítja, hogy egyre magasabb szintű és szélesebb körű piaci ismeretekkel, szakértelemmel rendelkeznek a szállítmányozás terén.

Nemzetközi felmérés

A DHL Express és az IHS által készített nemzetközi kutatás a kis- és közepes méretű vállalatok nemzetközi terjeszkedésének és annak tendenciáinak a felmérését célozta. A tanulmányt a G7országok (Kanada, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok), valamint a BRICM országok (Brazília, Oroszország, India, Kína és Mexikó) 410 kis- és középvállalkozása körében végezték 2012 utolsó negyedévében. A felmérésben résztvevő kkv-k alkalmazottainak száma 10–249 fő közötti, éves bevételük kevesebb, mint 50 millió euró.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.