BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tranzitra alapoz a stratégia

Hét éven át évi 12 milliárd forintos fejlesztéssel európai színvonalúra hozható fel a hazai logisztika a napokon belül véglegesedő középtávú stratégiája szerint. Komoly infrastruktúra és IT feladatokat kell megoldani, de választ adni a city logisztika és az inverz logisztika adta kérdésekre is

Napokon belül elkészül az ország középtávú logisztikai stratégiájának (KLS) végleges formája. Megvalósítása évi mintegy 12 milliárd forintba kerülne, az alap közlekedési infrastruktúra fejlesztése nélkül. Az összeg meghatározó része uniós forrásból származna a KLS összeállítói, vagyis a Logisztikai Egyeztető Fórum és az Iparfejlesztési Közalapítvány reményei szerint. A dokumentum elkészítését példa nélküli szakmai összefogásként jellemezte lapunknak a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság elnökségi tagja. Duma László a Világgazdaságnak kifejtette: a stratégia révén a hazai logisztika GDP-hez viszonyított aránya a más országokban is jellemző, 10-15 százalékra nőhet a mostani 8-9 százalékról. A mintegy 11 ezer hazai fuvarozó, szállító és logisztikai cég együttes éves árbevétele 250 milliárd forint.

Mivel a hazai logisztikának a tranzithoz fűződő szolgáltatások ígérik a kitörési pontot, a stratégia egyik fontos eleme azon értéknövelő és kényelmi szolgáltatások fejlesztésének meghatározása és ütemezése, amelyek miatt érdemes lehet Magyarországon időzniük, tankolniuk, akár a hét végét is itt tölteniük a ma még sokszor megállás nélkül átrobogó tranzitszállítmányok továbbítóinak. „Megállásra kell késztetnünk a tranzitot” – szögezte le Duma László, hozzátéve, hogy e törekvésünkben versenyben vagyunk a szintén a kelet-nyugati fuvarokra összpontosító szlovákiai és lengyelországi szolgáltatókkal.

A stratégia nagy hangsúlyt fektet a mára olcsóvá vált logisztikai informatikai szolgáltatások beépítésére a logisztikai rendszerekbe. Ilyen az egységes termékazonosító és követési rendszer, a piacterek együttműködése, vagy raktári, illetve ellátási lánc optimalizáló rendszerek használatának kibővítése. Egy OECD felmérés szerint a hazai vállalkozások az internetes árubeszerzésük aránya alapján az európai sereghajtók közé tartoznak, és más internetes alkalmazásokban sem jeleskednek.

A KLS választ ad olyan új kihívásokra, mint a city logisztika (teherautóval már nem megközelíthető városi megrendelők ellátása), vagy az inverz logisztika (a már valahová eljutatott áru onnan – jórészt hulladékként – történő, későbbi elvitele.) E szegmensre azért is érdemes összpontosítani, mert egyébként is uniós kötelezettségünk a hulladékok újrahasznosításának 2020-ig történő megtöbbszörözése.

A közlekedési infrastruktúra területén nagy hangsúlyt kapna a KLS szerint a regionális logisztikai szolgáltató központok és azok intermodális kapcsolatainak fejlesztése, a hidak és a kikötők korszerűsítése, a vasúti hálózat elsősorban minőségi fejlesztése. Várja a szakma a V0 vasúti körgyűrű megépülését is. A légi közlekedésben három gyűjtő- elosztó légi bázis kialakítását célozta meg a dokumentum: a nyugat-magyarországi sármellékit, a közép-magyarországi ferihegyit és a kelet-magyarországi debrecenit. Sürgős a Duna hajózhatóságának javítása is, bár amíg ez politikai kérdés, addig itt nem várható áttörés.

Kutatás a BME-en

A KTIA AIK 12 program keretében nyert támogatással logisztikai kutatás indult a BMGE Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszékének vezetésével.

Megvizsgálják a fejlett országokban kidolgozott tudományos módszerek, gépészeti- és informatikai megoldások alkalmazhatóságát, illetve a logisztika eredményeinek felhasználását az építésgépesítés logisztikai szempontú fejlesztésében. Kiépítenek egy rendszert is az építési és a kapcsolódó logisztikai folyamatok hardver környezetben történő tesztjére.

Megvizsgálják a fejlett országokban kidolgozott tudományos módszerek, gépészeti- és informatikai megoldások alkalmazhatóságát, illetve a logisztika eredményeinek felhasználását az építésgépesítés logisztikai szempontú fejlesztésében. Kiépítenek egy rendszert is az építési és a kapcsolódó logisztikai folyamatok hardver környezetben történő tesztjére.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.