BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Cigi mellett fagyi és jégkrém

Egyre bővül a júliusban nyitó nemzeti dohányboltok termékköre: állítólagos kereskedői igények miatt ugyanis fagylaltot és jégkrémet is árulhatnának a trafikokban

Miközben 5415 trafikra már győztest hirdettek, 1417 dohányboltra pedig új pályázatot írtak ki, a parlament költségvetési bizottsága újabb lobbicsoportnak engedve tovább bővítené a trafikokban kapható termékek körét. Egy módosító javaslattal megengednék, hogy a boltokban fagylaltot és jégkrémet is áruljanak. „A termékkörbővítés jelenlegi lehetőségeit kihasználva indokolt megfelelni a további kereskedői igényeknek” – szól az indoklás. Eredetileg a tavaly szeptemberben elfogadott trafiktörvény szerint a dohánytermékeken kívül mást nem lehetett volna kapni a trafikokban. A termékkört előbb szerencsejátékokkal, majd alkoholos és energiaitalokkal, kávéval, újsággal, ásványvízzel és üdítőkkel bővítették. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) éppen ellenkezőleg azt javasolta, hogy a trafikok a jelenleg engedélyezett széles termékkör helyett egy időben legfeljebb 3 cikkcsoportot árusíthassanak. Az OKSZ úgy látja, hogy a széles termékkör és a magasabb árrés együttesen megengedhetetlen konkurenciát támaszt az amúgy is gondokkal küzdő kisboltoknak.

A kormány a dohánytermékek kiskereskedelemről szóló törvény megalkotásakor és a koncessziós pályázat kiírásakor is hangsúlyozta, hogy a pályázatok elbírálása során előnyben részesülnek a megváltozott munkaképességű emberek, illetve az őket foglalkoztató vállalkozások. A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) jelenleg is várja a Nemzeti Dohánykereskedelemi Nonprofit Zrt.-től az adatokat, szeretnék ugyanis tudni, hogy mennyire sikerült előnyben részesíteni őket. „Több súlyos mozgáskorlátozott ember története is ismert, akik most elveszítik eddigi megélhetésüket” – mondta Hegedüs Lajos MEOSZ elnök.

A nyertes trafikpályázatok továbbra is titkosak, így nem lehet tudni, hogyan nyerhettek akár négy-öt koncessziót olyan pályázók, akiknek nincs üzlethelyiségük. A Tesco és a Mol hirdetésekben toborozza az állami dohánypályázat nyerteseit, hogy náluk nyissanak trafikot. Ezt megtehetik, hiszen a koncessziós szerződések szerint az adott közigazgatási területen belül a trafikos módosíthatja a dohánybolt üzemeltetési helyét. A nyitás előtt egy nappal kell csupán bejelenteni a pontos címet.

Közben Lázár János államtitkár éles ellentámadást intézett a trafikpályázat miatti bírálatok ellen. A Heti Válasznak adott interjújában megismételte: a Philip Morris állhat a botrány mögött. A cég honlapján csak annyit közölt: „nem támogatjuk az olyan jellegű kezdeményezéseket, amelyek gátolják a felnőtt fogyasztókat a dohánytermékek megvásárlásában és használatában”, konkrét vádra azonban tegnap nem akartak reagálni. A hazánknban 500 főt foglalkoztató PM nem tagja a hazai piac főszereplőit – BAT, Continental, Imperial, Róna és Universal Leaf – tömörítő Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetségnek, mert nincs magyarországi gyára és nem vásárol fel hazai dohányt sem.

Nem jár kártérítés

Érdekeltek lesznek a Fidesz-kormány újbóli megválasztásában a trafikosok, ugyanis a koncessziós szerződés szerint „amennyiben a szerződés 20 éves határozott időtartamának lejárta előtt jogszabályváltozás miatt a dohánytermék kiskereskedelem gyakorlásának feltételei jelentős mértékben megváltoznak, és emiatt a jelen szerződés megszüntetésre kerülne, a Koncesszióba Adó kártérítés fizetésére nem köteles a további koncessziótól való elesés miatt, illetve az addig megfizetett koncessziós díjat nem téríti vissza”. A Trafik-Károsultak jogi panaszait pedig Magyar György ügyvéd karolta fel.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.