A kormány a dohánytermékek kiskereskedelemről szóló törvény megalkotásakor és a koncessziós pályázat kiírásakor is hangsúlyozta, hogy a pályázatok elbírálása során előnyben részesülnek a megváltozott munkaképességű emberek, illetve az őket foglalkoztató vállalkozások. A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) jelenleg is várja a Nemzeti Dohánykereskedelemi Nonprofit Zrt.-től az adatokat, szeretnék ugyanis tudni, hogy mennyire sikerült előnyben részesíteni őket. „Több súlyos mozgáskorlátozott ember története is ismert, akik most elveszítik eddigi megélhetésüket” – mondta Hegedüs Lajos MEOSZ elnök.
A nyertes trafikpályázatok továbbra is titkosak, így nem lehet tudni, hogyan nyerhettek akár négy-öt koncessziót olyan pályázók, akiknek nincs üzlethelyiségük. A Tesco és a Mol hirdetésekben toborozza az állami dohánypályázat nyerteseit, hogy náluk nyissanak trafikot. Ezt megtehetik, hiszen a koncessziós szerződések szerint az adott közigazgatási területen belül a trafikos módosíthatja a dohánybolt üzemeltetési helyét. A nyitás előtt egy nappal kell csupán bejelenteni a pontos címet.
Közben Lázár János államtitkár éles ellentámadást intézett a trafikpályázat miatti bírálatok ellen. A Heti Válasznak adott interjújában megismételte: a Philip Morris állhat a botrány mögött. A cég honlapján csak annyit közölt: „nem támogatjuk az olyan jellegű kezdeményezéseket, amelyek gátolják a felnőtt fogyasztókat a dohánytermékek megvásárlásában és használatában”, konkrét vádra azonban tegnap nem akartak reagálni. A hazánknban 500 főt foglalkoztató PM nem tagja a hazai piac főszereplőit – BAT, Continental, Imperial, Róna és Universal Leaf – tömörítő Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetségnek, mert nincs magyarországi gyára és nem vásárol fel hazai dohányt sem.
Nem jár kártérítés
Érdekeltek lesznek a Fidesz-kormány újbóli megválasztásában a trafikosok, ugyanis a koncessziós szerződés szerint „amennyiben a szerződés 20 éves határozott időtartamának lejárta előtt jogszabályváltozás miatt a dohánytermék kiskereskedelem gyakorlásának feltételei jelentős mértékben megváltoznak, és emiatt a jelen szerződés megszüntetésre kerülne, a Koncesszióba Adó kártérítés fizetésére nem köteles a további koncessziótól való elesés miatt, illetve az addig megfizetett koncessziós díjat nem téríti vissza”. A Trafik-Károsultak jogi panaszait pedig Magyar György ügyvéd karolta fel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.