Lázár: a Philip Morris dohányipari multi állhat a botrány mögött
Az államtitkár szerint a multicég először Brüsszelben lobbizott, majd a törvény elfogadását próbálta megakasztani, végül politikai lejárató akciót szervezett. Lázár János szerint a Philip Morrisnak súlyos érdeksérelmet okozott az átalakítás. "Világosan megüzenték nekünk, hogy mindent el fognak követni az új rendszer július 1-jei bevezetésének megakadályozására. Egy ekkora üzletnél nem számít néhány százmillió forint egy kommunikációs kampányra" - mondta.
Az államtitkár - aki a lap szerint a "trafiktörvény fő szorgalmazója" volt - kizártnak tartja, hogy szervezett csalássorozat történt a dohánybolti koncessziók kiosztása során.
Lázár János szerint Hadházy Ákosnak, a Fidesz szekszárdi helyi képviselőjének állításai sem bizonyítják, hogy valóban csalás történt.
"Horvth István polgármester az egyeztetés lehetőségét kínálta fel képviselőtársainak egy megbeszélés alkalmával, és megkérdezte a véleményüket a helyi pályázókról. (...) Ha csupán ennyi történt, abban nem látok kivetnivalót, ugyanis a pályázatokról nem a polgármesterek döntöttek, hanem a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. világos és méltányos szakmai szempontrendszer alapján" - áll a csütörtökön megjelenő interjúban.
Összesen körülbelül 500 munkavállaló dolgozik a Philip Morris Magyarország Kft-nél, főleg az értékesítési szervezetben. Márkaportfoliója olyan nemzetközi márkacsaládokat tartalmaz, mint a Marlboro, de regionális és helyi márkacsaládokat is forgalmaznak, mint például a Multifilter és a Bond Street. A hazai piac főszereplőit – BAT, Continental, Imperial, Róna és a Universal Leaf – tömörítő Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége (DBMSz) is óvatosságra int a trafiktörvény legújabb módosító indítványa kapcsán. „A trafikok jövedelmezősége minden piaci szereplő érdeke, ám a 10 százalékos minimum árrés önmagában rendkívül kockázatos” – közölte lapunkkal a szövetség. Szerintük a 10 százalékos minimum dobozonként várhatóan 130 forintos áremelkedést eredményezne, mely rövid idő alatt a legális piac összeomlásához, és a feketepiac felélénküléséhez vezetne. A legkonzervatívabb feketepiaci számítások mellett is az illegális termékek aránya rövid idő alatt 15 százalékra nőhet meg, ami az állami bevételek oldalán 2014 év végéig mintegy 45 milliárd forint bevételkiesést jelenthet.
A szocialisták úgy látják: a pályázatokon jelentős részben fideszes politikusok és barátaik érdekeltségei, illetve Fidesz-közeli cégek győztek. „A CBA igazgatósági tagjai, a Continental Dohányipari Zrt.-hez kötődő emberek vagy épp a Vimpex-csoport vezetői” – sorolta Mesterházy Attila pártelnök. A botrány ellenére bőven van dolguk a Széchenyi Programirodáknak, hiszen május 22-ig az elnyert trafikkoncesszió helye szerint illetékes irodákban kell majd aláírni a 20 évre szóló szerződéseket az 5415 darab tendergyőztessel.
Nem akarjuk, hogy a kormány döntsön
A Policy Solutions (PS) politikai elemző intézet Mediánnal közösen végzett hétvégi közvélemény-kutatása szerint a megkérdezettek alig egyötöde ért egyet az Orbán-kormány trafikpályázatával, a többség elutasítja azt, hogy a kormány döntsön arról, ki árulhat cigarettát.
A magyarok közel fele szerint nem szakmai, hanem politikai, ismerősi alapon lettek a nyertesek kiválasztva. Még a kormánypárti szavazók közül is minden negyedik korrupciógyanúsnak ítéli a pályázatot a felmérés szerint.
(Friss cikkünk a témában: "Trafikok: felkészülnek a csempészek")
Orbán megmenti a trafikosokat
A miniszterelnök múlt pénteki rádióinterjújában azt mondta, nem engedhető meg, hogy elveszítsék a megélhetésüket azok, akik eddig főállásban trafikot működtettek, de nem nyertek a dohányboltpályázaton.
Orbán Viktor a Kossuth Rádióban közölte, a kormány keresi a jogi lehetőséget arra, hogy azok a trafikosok, akik eddig dohánytermék-kiskereskedelemből éltek, ne veszítsék el megélhetésüket.


