A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerint a hazai raktárak és logisztikai központok versenyképességének fenntartása és az ország regionális térségi szerepének erősítése érdekében a következő európai uniós pályázati ciklusban is szükség lesz a hazai logisztikai iparág támogatására, a magyar kis- és középvállalatok versenyképességének javítása érdekében. A szervezet korábban négy pontban határozta meg a hazai közlekedéslogisztika főbb kitörési lehetőségeit. Ezek egyike a logisztikai szolgáltató központok fejlesztése és szakmai tudásuk kiterjesztése vonzáskörzetükre. Míg az elmúlt időszak előrelépést hozott a vasútfejlesztés terén, úgy a logisztikai szolgáltató központok (LSZK) helyzetbehozása tekintetében még jelentős fejlesztési tartalékokkal rendelkezünk– mondta el Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke. Elemzésük szerint, a vissza nem térítendő támogatások nélkül a hazai raktárlogisztika területén jelentősen vissza fog esni a beruházási hajlandóság, emiatt a foglalkoztatási mutatók romlani fognak.
A Szövetség a tanulmányában felhívja a figyelmet, hogy miközben Magyarország logisztikai vonzereje nő a nemzetközi kapcsolatok erősödésével, az alultőkésített hazai kis- és középvállalatokat szükséges támogatni a versenyképességük megőrzése érdekében. A versenyhátrány másik oka, hogy a beruházni kívánó magyar logisztikai vállalkozások korábban csak magas kamat mellett – 8-10 éves futamidővel, extra biztosítékok ellenében – jutottak banki hitelhez. A most meghirdetett Matolcsy gazdaságélénkítő csomag segítség lehet a piac ezen szereplőinek is. Eközben a logisztikai piacon is megjelentek olyan pénzügyi befektetők, amelyek nagyon alacsony hozamelvárás mellett, kedvezőbb feltételekkel és hosszú távon képesek biztosítani egy-egy projekt finanszírozását, illetve egy olyan ipari ingatlan tömeg, amelyek korábban termelő feladatot teljesített. Ennek a kettős hatásnak eredményeként a korábbi négyzetméterenkénti 4,5-5 eurós havi bérleti díjak 3,5 euróra estek vissza, amit a kevésbé tőkeerős hazai szolgáltatók már nem képesek ellensúlyozni.
Ennek a piaci környezetváltozásnak következménye, hogy megjelent egy olyan szolgáltatói magatartás is – a kiélezett versenyhelyzet miatt –, hogy egyesek mélyen a piaci átlagárak alatt vállaltak el megbízásokat a túlélésük érdekében, amellyel még a saját működési költségeiket sem tudták kigazdálkodni. A megszorult vállalkozások vagy tönkremennek, vagy a szürkegazdaság irányába mozdulnak. A megbízók is komolyan károsulhatnak, mert a szolgáltatói oldalon felmerülő finanszírozási nehézségek miatt romlik a szolgáltatás biztonsága és színvonala, az árusérülés és áruvesztés pedig ügyfélvesztéshez vezet.
A hazai vállalkozások által üzemeltetett logisztikai szolgáltató központok akkor képesek hosszú távon eredményesen működni és regionális logisztikai feladatokat megnyerni, illetve megtartani, ha beruházásaikat az önerő mellett uniós támogatások segítségével tudják megvalósítani – állapítja meg az MLSZKSZ tanulmánya. Az európai uniós források hiányában vagy hitelfelvétel esetén azonban jelentősen romlik jövedelmező képességük. Véleményük szerint még a mostani EU pénzügyi ciklusba újra kellene nyitni a logisztikai fejlesztési pályázatokat, mert a szakmába látnak erre vonatkozó fejlesztési igényt – mondta Fülöp Zsolt. Ugyanakkor a soron következő európai uniós költségvetési ciklusban is szükség van a logisztikai fejlesztéseket támogató, vissza nem térítendő forrást biztosító pályázatokra. Álláspontjuk szerint néhány feltétel módosításával a hatékonyságot és a hozzáférhetőséget jelentősen lehetne javítani. Ezért egy olyan szakmai ajánláson dolgoznak, amely javítja a pályázati források eredményes lehívását, erősítve ezzel Magyarország és a hazai logisztikai szektor versenyképességét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.