BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Aston Martin hibrid Mr. Bondnak

El tudják képzelni, hogy a királynő 007-es ügynöke hibrid Astonnal intézze ügyeit? A hazánkban kilencszáz fős autóipari fejlesztőközponttal és két alkatrészgyárral rendelkező Bosch létre is hozott egy ilyen szuperkocsit

Azt mondja mellettem a Bosch tesztpilótája, hogy a bójasornak rontsak neki ötven-hatvannal, aztán szlalomozzak, de ne lassítsak. Könnyű tartani a kívánt sebességet, mert előttem, valahol a bóják előtti térben látom hogy mennyivel megyünk. Valahogy úgy, mintha egy 3D moziban ülnék, csak itt nincs különleges szemüveg, mégis a térben – tűélesen – jelennek meg a számok.

Szóval derekasan szlalomozom, a hetes BMW pedig mintha sínen futna. Most nagyon könnyű vezetni, mert a tesztpilóta a kettőnk közé szerelt laptopon a "safe" funkcióra klikkelt, és most a kocsi hálózatba kapcsolt összes elektronikája azon dolgozik, hogy sikerélményem legyen. Odakint a közúton, főleg télen, nyálkás aszfalton már nem sikerélményt biztosítana az integrált járműdinamikai szabályozás, hanem lehetőséget az árokba csúszás elkerülésére.

Újból nekifordulunk a bójáknak, ezúttal azonban „sport” üzemmódban. A felfüggesztés keményebb lesz a kormányzás pedig annyira direkt, hogy szinte csak gondolnom kell a megfelelő oldalra, és a kocsi már benn is van az ívben. Pilóta barátom közben darálja az adatokat, hogy mennyivel kisebb kormánymozdulat kell a kanyarhoz, és hogy nagyobb legyen a parádé, egyszer csak rábök a "drift" állásra. A forró júniusi aszfaltot mintha a zord észak jegére cserélte volna egy töredékmásodperc alatt egy trollcsapat: az először kifejezetten figyelmes, azután vagány-sportos autó azonnal farolgatni kezd.

Mivel a bóják meglehetősen sűrűn sorakoznak, egy-egy oldalváltáskor mikro mozdulatokkal és gázfröccsökkel korrigálok, és élvezem, ahogy túlpörgő hátsó kerekekkel tulajdonképpen gázadással szabályozhatom a kanyar ívét. Nagy buli a jégvezetés, még aszfalton is.

A pálya végén örömpörgés, éppen kilinccsel előre tolom a hetest, amikor a gyári pilóta dévajul a laptopra bök – és onnantól vége az élvezetnek. Ismét gyökeresen megváltozott az autó összes vezetési tulajdonsága.

A Bosch Automotive üzletágának fejlesztői szerint ez a jövő trendje: menetfunkciók – vásárlói vagy autógyári igények szerint. Az integrált járműdinamikai szabályozás számára négy különböző üzemmódot fejlesztettek ki: a safe, a sport és a drift, mellett van egy egyénileg konfigurálható program, amelyet a vezető menthet, majd igényei szerint aktiválhat.

A számtalan fejlesztési irány egyike a már említett térhatású szélvédő-kijelző, amelyhez nem kell különleges bevonat a szélvédőn. Ennek eredményeképpen, a középkategóriájú modellekben is elérhetővé válhatnak azon navigációs rendszerek, amelyek nyilai már közvetlenül a vezető látóterében jelennek meg. Az év végére a kompakt modellek számra kifejlesztett változat sorozatgyártását is megkezdik és idén összesen csupán mintegy 500 ezer új autót helyeznek világszerte forgalomba a szélvédő-kijelző technikájával.

Állítólag négy éven belül kapható lesz egy vadonatúj és a maiaknál olcsóbb hibridrendszer, a Bosch és a PSA által közösen fejlesztett úgynevezett hidraulikus hibrid. A mai hibridek hatalmas akkumulátort cipelnek, amit a benzinmotorral vagy a fékezés során történő energia-visszatáplálás során töltenek fel.

Az új hibrid nem akkumulátorban tárolja az energiát, hanem egy olyan tartályban amelynek egyik felében folyadék, a másikban nitrogén van. Az úgynevezett energia-visszatáplálás (fékezés!) során gerjeszetett elektromos árammal egy pumpa egyre növeli a tartályban a nyomást, ami megfelel az akkumulátor feltöltésének. Ha pedig szükség lesz arra, hogy a robbanómotort az elektromos motor is segítse, a hidraulikus tartály túlnyomása meghajt egy generátort, az pedig a villanymotort.

A Bosch szerint minél nagyobb méretű a gépkocsi, annál inkább szükséges elektromossá alakítani hajtásrendszerét. Ezért a cég úgy tartja, hogy a prémiumkategória jövője a plug-in, vagyis a hálózatról is tölthető hibrid rendszer.

Létre is hozott egy radikális koncepció autót egy hatliteres, V12-es Aston Martin DB9-ből. A modell kevesebb mint 300 kilogrammal nehezebb mint hagyományos motorral hajtott társai, viszont az elektromos és a benzinmotor együttes teljesítménye eléri a 720 lóerőt. Gyorsulása pedig ötödével jobb az eredeti modell 4,2 másodpercénél. A Bosch célja a koncepcióval, hogy bizonyítsa: lehet létjogosultsága a hibrid szuperautóknak. A hibrid Astont két, elöl elhelyezett elektromos motor hajtja, amelyek a kerekeket külön-külön hajtják. Az integrált járműdinamikai szabályozásrendszer az abroncsok hőmérsékletét és az utasok számát is figyelembe veszi a hajtás vezérlése során. Ezt a sofőr is megfigyelheti, hiszen egy érintőképernyőt is beépítettek az autóba, így követhető a kerekek egyéni teljesítménye és az akku töltöttsége is.

Van még hova fejlődni

Szakértők szerint a belső égésű motorokban rejlő lehetőségeket még távolról sem aknáztuk ki sem műszaki, sem pedig gazdaságossági szempontból.

A kiskocsikhoz például egyértelműen turbót ajánl a Bosch. A földgáz pedig akár az „alternatív hajtások alternatívájául” is szolgálhat.

Ez pedig igen fontos lehet, hiszen a közelmúltban – például az Amerikai Egyesült Államokban – felfedezett földgáz-tartalékok alapján ugyanis a világ gázkészletei minden bizonnyal felülmúlják a rendelkezésre álló kőolaj-mennyiséget.

A földgázüzemű hajtásrendszerek széndioxid-kibocsátása negyede a benzinmotorokénak, piacuk pedig éves szinten 25 százalékkal bővült az elmúlt évtized során.

Jelenleg mintegy 15 millió földgázüzemű jármű rója a világ útjait.

A kiskocsikhoz például egyértelműen turbót ajánl a Bosch. A földgáz pedig akár az „alternatív hajtások alternatívájául” is szolgálhat.

Ez pedig igen fontos lehet, hiszen a közelmúltban – például az Amerikai Egyesült Államokban – felfedezett földgáz-tartalékok alapján ugyanis a világ gázkészletei minden bizonnyal felülmúlják a rendelkezésre álló kőolaj-mennyiséget.

A földgázüzemű hajtásrendszerek széndioxid-kibocsátása negyede a benzinmotorokénak, piacuk pedig éves szinten 25 százalékkal bővült az elmúlt évtized során.

Jelenleg mintegy 15 millió földgázüzemű jármű rója a világ útjait. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.