Kaposváron a nemrégiben még 170 embernek munkát üzemben a múlt hónap végén állt le a munka, miután a vállalat leszállította le az utolsó járművet is a 2011 márciusában Los Angeles által lekötött 150 darabos megrendelésből. Mindössze 15-20 szakember maradhatott a cégnél: ők pótalkatrészeket gyártanak, mert nincs kilátásban újabb amerikai megrendelés. Erre már korábban is készülhetett a cég, hiszen 2011 augusztusában bemutatta a magyar és az európai piacra tervezett új Sirius autóbuszát. A Sirius alapkonstrukciója lehetővé tette, hogy városi, elővárosi, helyközi szóló vagy csuklós autóbuszt, trolibuszt, gáz- vagy akár hidrogénhajtású kivitelt is készítsenek belőle. A bemutatott változatra 100 millió forintot meghaladó összeget fordított a társaság. Baranyi Ferenc akkoriban abban reménykedett, hogy rövidesen indulhatnak a Volán-tenderen, azonban erre azóta sem kerülhetett sor. A rossznyelvek szerint azért, mert előbb helyzetbe kell hozni az állami tulajdonba került Rábát.
Az áttételesen a Luxemburgban bejegyzett Homerica Investment tulajdonában lévő NABI Kft. dolga a karosszériagyártás mellett a tervezés, de a design és az alkatrészek biztosítása volt. A karosszéria a budapesti (Mátyásföld) vagy a kaposvári gyárban készült, míg az autóbuszok végszerelése az Alabama állambeli Annistonban történt a NABI Inc. üzemében.
Mátyásföldön az acélkarosszériák, Kaposváron pedig a valóban a 21. századi technológiát képviselő kompozit műanyag járművek készültek. Igaz, ezek a magas ár miatt még az Egyesült Államokban is csak azzal voltak versenyképesek, ha a pályázaton figyelembe vették a kis súly révén elérhető üzemanyag megtakarítást, illetve a korrózióállóságot.
A budapesti gyár jövőjét már az elmúlt év nyarán sem lehetett derűsen szemlélni, hiszen az Egyesült Államokban a válság miatt nagy hangsúlyt kapott a helyi foglalkoztatás és beruházás állami támogatása. Ennek következtében a NABI csoporton belül a fémkarosszériás autóbuszok gyártási súlypontja fokozatosan Amerika felé tolódott a Magyarországon végzett gyártás rovására. A fokozatosan kihelyezett gyártás pótlása érdekében a NABI Kft. a hazai piacon végzett intenzív marketing tevékenységet, de hazánkban sem a Volán társaságoknál sem a városi közlekedési vállalatoknál az elmúlt év során nem volt új autóbusz beszerzés, így a fémkarosszériás autóbuszgyártás nem kapott megrendelést.
Ami Kaposvárt illeti, a sorsa januárban dőlt el, amikor az alabamai NABI Inc. helyett egy másik amerikai cég nyerte az 550 darab CNG-meghajtású Los Angeles-i busztendert. Pedig a városban csupán tavaly márciusban indult újra a buszgyártás. Éppen két éve ugyancsak leállították a kizárólag műanyag karosszériák előállítására képes kaposvári üzemet, mert elfogytak a megrendelések, ám egy, a közelmúltban teljesített megrendelés révén tavaly februárban ismét elindult a gyár. Ahogy a dolgok állnak, NABI színekben valószínűleg utoljára.