Cégvilág

Megvennék a magyar buszgyár üzemeit

Több szakmai befektető érdeklődik a NABI magyarországi autóbuszgyártó üzemeinek megvásárlása iránt. A NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft.-nek Budapest Mátyásföldön az egykori Ikarus 52 ezer négyzetméteres telkén 22,5 négyzetméternyi, valamint Kaposváron egy közel 13 ezer négyzetméteres gyártóüzeme van, de termelés állítólag már nemcsak Kaposváron hanem Budapesten sincs

Több szakmai befektető is érdeklődik a NABI itteni üzemeinek megvásárlása iránt – értesült lapunk. Termelés viszont állítólag már nemcsak Kaposváron, hanem Budapesten sem folyik. Azt viszont nem lehet tudni, mikor szűnt meg a budapesti termelés, mert Baranyi Ferenc, a társaság ügyvezető igazgatója hónapok óta elhárítja a Világgazdaság interjúkérését. A kaposvári és a budapesti üzemében együttesen évi 700 busz legyártására volt képes két műszakban a cég.

Kaposváron a nemrégiben még 170 embernek munkát üzemben a múlt hónap végén állt le a munka, miután a vállalat leszállította le az utolsó járművet is a 2011 márciusában Los Angeles által lekötött 150 darabos megrendelésből. Mindössze 15-20 szakember maradhatott a cégnél: ők pótalkatrészeket gyártanak, mert nincs kilátásban újabb amerikai megrendelés. Erre már korábban is készülhetett a cég, hiszen 2011 augusztusában bemutatta a magyar és az európai piacra tervezett új Sirius autóbuszát. A Sirius alapkonstrukciója lehetővé tette, hogy városi, elővárosi, helyközi szóló vagy csuklós autóbuszt, trolibuszt, gáz- vagy akár hidrogénhajtású kivitelt is készítsenek belőle. A bemutatott változatra 100 millió forintot meghaladó összeget fordított a társaság. Baranyi Ferenc akkoriban abban reménykedett, hogy rövidesen indulhatnak a Volán-tenderen, azonban erre azóta sem kerülhetett sor. A rossznyelvek szerint azért, mert előbb helyzetbe kell hozni az állami tulajdonba került Rábát.

Az áttételesen a Luxemburgban bejegyzett Homerica Investment tulajdonában lévő NABI Kft. dolga a karosszériagyártás mellett a tervezés, de a design és az alkatrészek biztosítása volt. A karosszéria a budapesti (Mátyásföld) vagy a kaposvári gyárban készült, míg az autóbuszok végszerelése az Alabama állambeli Annistonban történt a NABI Inc. üzemében.

Mátyásföldön az acélkarosszériák, Kaposváron pedig a valóban a 21. századi technológiát képviselő kompozit műanyag járművek készültek. Igaz, ezek a magas ár miatt még az Egyesült Államokban is csak azzal voltak versenyképesek, ha a pályázaton figyelembe vették a kis súly révén elérhető üzemanyag megtakarítást, illetve a korrózióállóságot.

A budapesti gyár jövőjét már az elmúlt év nyarán sem lehetett derűsen szemlélni, hiszen az Egyesült Államokban a válság miatt nagy hangsúlyt kapott a helyi foglalkoztatás és beruházás állami támogatása. Ennek következtében a NABI csoporton belül a fémkarosszériás autóbuszok gyártási súlypontja fokozatosan Amerika felé tolódott a Magyarországon végzett gyártás rovására. A fokozatosan kihelyezett gyártás pótlása érdekében a NABI Kft. a hazai piacon végzett intenzív marketing tevékenységet, de hazánkban sem a Volán társaságoknál sem a városi közlekedési vállalatoknál az elmúlt év során nem volt új autóbusz beszerzés, így a fémkarosszériás autóbuszgyártás nem kapott megrendelést.

Ami Kaposvárt illeti, a sorsa januárban dőlt el, amikor az alabamai NABI Inc. helyett egy másik amerikai cég nyerte az 550 darab CNG-meghajtású Los Angeles-i busztendert. Pedig a városban csupán tavaly márciusban indult újra a buszgyártás. Éppen két éve ugyancsak leállították a kizárólag műanyag karosszériák előállítására képes kaposvári üzemet, mert elfogytak a megrendelések, ám egy, a közelmúltban teljesített megrendelés révén tavaly februárban ismét elindult a gyár. Ahogy a dolgok állnak, NABI színekben valószínűleg utoljára.

buszgyár busz Nabi
Kapcsolódó cikkek