A Ford Fiesta ST legjobb pontja, hogy nemcsak dögös szájhős, hanem egy igazi fenevad! A sötétített üvegek még jobban feldobják a megjelenését, bár jegyezzük meg: az utólag fóliázott első ablakokról lemondtam volna – este, különösen a visszapillantó tükrök használata közben ugyanis zavaró az erős sötétítés.
Az 1,6-os, turbós blokk négyhengeres dacára olyan dallamokkal kényeztet, mint senki más ebben a kategóriában! A Sound Symposer nevű rendszer lényege, hogy a „kellemes” motorhangokat közvetlenül bevezeti az utastérbe, tehát nem egy szokványos kipufogó-tuningról van szó. A 182 lóerős blokk meglepően komoly, érces hangon duruzsol, ráadásul monoton zaja a megengedett sztrádatempóig még hosszabb távon is elviselhető – 130 km/óránál 3000-es fordulattal kell számolni, 140 felett kezd csak zsibbasztó lenni a sportos hang. A százas sprintet 6,9 másodperc alatt abszolválja a Fiesta ST, rugalmassága példás, a fogyasztása pedig meglepően baráti. Lakott területen kívül elmegy akár 5,8 literrel is, városban, klímázva 9,1-et mutatott a fedélzeti számítógép, persze, ha ész nélkül kitapossuk a szemét, természetesen könnyű 10 liter fölé hajszolni a szomját.
A príma gyorsulási adatok az alacsony önsúlynak (1088 kg) és a remek áttételezésű váltónak is köszönhetők. Utóbbi végtelenül finoman, lágyan és pontosan kapcsolható, ehhez képest a kuplungpedál taposásához nagyságrendekkel több izomerő szükségeltetik. A rövid áttételezés révén 60-nál már „szúrhatjuk” is a hatodikat. Alacsony fordulaton is készségesen húz az 1,6-os motor, a turbónyomás gyorsan felépül, számottevő erőtlenség részterheléskor sem tapasztalható. Az ültetett sportfutómű (-15 mm, egyedi spirálrugók/lengéscsillapítók) és a kormányzás is dicséretet érdemel – előbbi ugyan feszes, de még némi rugózásról is tanúbizonyságot tesz, miközben prímán lehet vele támadni a kanyarokat. Utóbbi kellően direkt, a rásegítés mértéke nem túlzott, ideális ötvözet a hétköznapi és a pályanapos autókázáshoz is.
Mindezek után a kabin kissé csalódást okoz. No nem a prímán tartó, kényelmes, fűthető Recaro sportülésekről, vagy a hangulatos, ST-feliratú küszöbvilágításról, hanem a műszerfalról van szó. A sablon Fiestából átemelt pult elég hervasztó és sótlan egy ennyire kihegyezett modellben.
A középkonzol ezernyi gombja között nehéz eligazodni, a középső kijelző kicsi, a navigáció grafikája csapnivaló, a hangerő szabályozása túl nagy ugrásokkal történik, a hifi teljesítménye csupán átlagos, a fedélzeti menü kezelése pedig bonyolult. Hátra nehezen lehet bemászni és onnan kiszállni, ha már bejutottunk a rendelkezésre álló hely korrekt, ahogy a raktér (276 l) is használható méretű.
A Fiesta ST 6 095 000 forintba kerül, ezzel kategóriájának nem a legolcsóbbja, nem is a legerősebbje, mindezek dacára szegmensének talán legélvezetesebben vezethető típusával állunk szemben.
Összlökettérfogat:1596 cm3
Hengerek/szelepek:S4/16 turbó
Maximális teljesítmény:
134 kW (182 LE) 5700/perc
Maximális forgatónyomaték:
240 (290*) Nm 1600–5000/perc
Hosszúság/szélesség/magasság:
3975/1709/1456 mm
Tengelytáv:2489 mm
Nyomtáv elöl/hátul:n. a.
Fordulókör:11,2 m
Saját tömeg/teherbírás:1088/487 kg
Csomagtér:276/960 l
Üzemanyagtank:42 l
Gyorsulás 0–100 km/h:6,9 s
Maximális sebesség:220 km/h
Város/országút/vegyes:7,9/4,8/5,9 l/100 km
Tesztfogyasztás:7,6 l/100 km
CO2-kibocsátás:138 g/km
A modell alapára:6 095 000 Ft
* ideiglenes túltöltéssel
A modellfrissítéskor bevezetett óriási, méhsejt mintás hűtőmaszk szerintem igen jól áll neki, ahogy szembeötlő a vagány fényezés is. A 17-es felnik ebben a kategóriában az ésszerű méretek közé sorolhatók – egyes ellenfelek például szép, de értelmetlen 19 colosokkal operálnak.Molnár József Műszaki adatok Ford Fiesta ST
Összlökettérfogat:1596 cm3
Hengerek/szelepek:S4/16 turbó
Maximális teljesítmény:
134 kW (182 LE) 5700/perc
Maximális forgatónyomaték:
240 (290*) Nm 1600–5000/perc
Hosszúság/szélesség/magasság:
3975/1709/1456 mm
Tengelytáv:2489 mm
Nyomtáv elöl/hátul:n. a.
Fordulókör:11,2 m
Saját tömeg/teherbírás:1088/487 kg
Csomagtér:276/960 l
Üzemanyagtank:42 l
Gyorsulás 0–100 km/h:6,9 s
Maximális sebesség:220 km/h
Város/országút/vegyes:7,9/4,8/5,9 l/100 km
Tesztfogyasztás:7,6 l/100 km
CO2-kibocsátás:138 g/km
A modell alapára:6 095 000 Ft
* ideiglenes túltöltéssel Tetszett agresszív külső design
Recaro sportülések
sebességváltó, motorhang
dinamika, fogyasztás
Nem tetszett
kusza középkonzol
nehézkes beszállás hátra
elavult grafikájú
navigáció
Összegzés
Mámorító darab a Fiesta ST: a sportülések biztosan fogják a testet, a kormányzás közvetlen, a váltó pontos, a futómű pedig hozza az elvárt szintet. Kell ennél több? Nem igazán, és mindezért 6,1 milliót, azaz minden egyes lóerőért cserébe 33 489 forintot kér a Ford. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.