Padlót fogott az autóipar – ennek örülünk?
A nyugat-európai autóeladások júliusban 4 százalékkal, 950 444 darabra emelkedtek, az LMC Automotive elemzése szerint a helyzet az év hátralévő részében lassan javul majd. Más kérdés, hogy az éves szintre vetített 11,5 milliós eladás gyengébb az előző hónapokban mértnél és a cég szerint 2013-ban összességében 3 százalékkal csökkennek majd a nyugat-európai autóeladások. Ez a negatív adat persze jobban mutat, ha a tavalyi évre vonatkozó 8 százalékos eséssel vetjük össze. A túlzott bizakodás azonban korai: Németországban ugyan júliusban 2 százalékkal emelkedtek az értékesítések, de az év első hét hónapjában 7 százalékos visszaesést mértek Európa legerősebb gazdaságában.
A Lehman Brothers 2008-as bukásával véget ért az autóipar számára egy korszak, ami a jelek szerint jó ideig nem is tér vissza. A 2007-es rekordhoz képest csaknem negyedével kevesebb autót adnak el az autógyártók nyugat-Európában. És bár 2008-ban és 2009-ben a roncsautó programok és más, a szektornak adott támogatások még segítettek, a piac gyakorlatilag folyamatos lejtmenetben van.
Az Automotive News ismét feltette a kérdést az illetékeseknek: mikor érhet véget a fekete széria. Ebben a tekintetben talán a Daimler vezetése a legbizakodóbb: meglátásuk szerint az értékesítések elérték a legalacsonyabb szintet és a következő félévben fokozatos javulás várható. Stephen Odell, a Ford Europe vezérigazgatója úgy fogalmazott: „egyelőre nem számítanak növekedésre, de bizonyos pozitív jelek arra utalnak, hogy stabil maradhat a piac. Carlos Ghosn, a Renault-Nissan vezetője azonben még az óvatos derűlátást sem engedi meg magának: szerinte legjobb esetben is csak szinten maradhat a szektor idén és jövőre, a reálisabb forgatókönyv pedig egy újabb visszaesés, még ha nem is olyan intenzív, mint az elmúlt években.
Ha valaki ijedezni akar, akkor érdemes az Alix Partners restrukturálási szakértőinek véleményét elolvasnia: Stefano Aversa társelnök a helyzettel kapcsolatban úgy fogalmazott: „mostantól a mozdulatlanságot tekinthetjük felívelésnek”. A cég szerint jövőre 12 millió darabra esnek vissza a nyugat-európai autóeladások és a helyzet 2019-ig változatlan marad. Az IHS Automotive pedig egyenesen úgy látja, hogy az öregedő társadalom és így az egyre kevesebb új potenciális autótulajdonos kombinációja Nyugat-Európa demotorizálódásához vezet. Carlos de Silva vezető elemző szerint 2020-ig nem szabad arra számítani, hogy a piac akár csak megközelíti a válság kitörési előtti csúcsot.


