Cégvilág

Tarolnak az okos lapostévék, esnek az árak: Idén korán lehet karácsony

Az LCD-televíziók és a digitális beltéri egységek dobták meg a hazai szórakoztató elektronikai piac első féléves forgalmát. A digitális átállás második üteme miatt az idén előbb indulhat meg a karácsonyi roham a tévékért.

Bár az idén nem volt sem olimpia, sem labdarúgó EB, a hazai szórakoztató elektronikai piac 2013-ban sem maradt ösztönző erő nélkül: ezúttal a digitális átállás javította a gyártók és forgalmazók helyzetét. A GfK TEMAX mérőszáma szerint a második negyedévben a szektor értékesítése 15,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Ez leginkább a lapostévék iránti növekvő keresletnek volt köszönhető, illetve sokan vásároltak digitális beltéri egységet is. Ez utóbbi termék sikere egyébként borítékolható volt, hiszen július 31-ével az ország területének nagy részén megszűnt az analóg földfelszíni műsortovábbítás, október 31-én pedig teljessé válik a digitális átállás.

A set-top-box-ok egyébként az elmúlt 2 év csökkenő trendjeit fordították meg. A digitális beltéri egységek átlagára 20 százalékkal csökkent egy év alatt és júniusban már 9 ezer forintnál olcsóbban is lehetett ilyen készüléket vásárolni – mondta el érdeklődésünkre Bécs Lajos, a GfK Hungária piackutató intézet ügyfélkapcsolati vezetője. Ez a folyamat a szakember közlése szerint minden értékesítési csatornában megfigyelhető volt a hipermarketektől a nagy szakkereskedelmi áruházláncokon át a webáruházakig.

A hazai szórakoztató elektronikai piacon a síkpaneles LCD televíziók forgalma volt a legnagyobb az első félévben, azok közül is a 32 hüvelyk (1 hüvelyk 2,54 centiméter) képátlójú készülékek voltak a legkeresettebbek – számolt be a tapasztalatokról Bécs Lajos. Ugyanakkor komoly növekedést mértek a 37 hüvelykes berendezések esetében is, ebben a kategóriában már nagyon népszerűek voltak a smart – vagyis internet kapcsolatra képes -, LED, 3 dimenziós megjelentést nyújtó televíziók. Az új dimenzió térhódítását a tévés piacon jól mutatja, hogy a GfK Hungária ügyfélkapcsolati menedzserének közlése szerint az eladott LCD készülékek 78 százaléka már 3D-s tartalmat is képes megjeleníteni. A hazai tévés piacon az idén átlagosan 5 százalékos árcsökkenés volt, de az egyik legnépszerűbb kategóriában, a 32 hüvelykes nagy felbontásra kész (HD Ready) LCD televízióknál még nagyobb mértékű, 8 százalékos volt az áresés.

A hazai fogyasztók egyre nagyobb arányban vásárolják az értékesebb, drágább, innovatívabb termékeket a világhálón. Így például a 37 hüvelyk képátló feletti készülékek értékesítéséből a webáruházak már 20 százalékkal részesednek – mondta el Bécs Lajos.

Ugyanakkor a magyar piacra továbbra is elmondható, hogy rendkívüli módon árérzékeny, ennek megfelelően a belépő szintű tévék iránt jóval nagyobb az érdeklődés, mint a prémium kategóriát képviselő berendezéseknél. A piac árérzékenységét jól jelzi, hogy az eladott készülékek közel 60 százaléka volt 100 ezer forintnál olcsóbb.

Míg a tévék és set-top-box-ok hazai piaca nőni tudott az év első felében, a szórakoztató elektronikai termékek egyéb kategóriáiban összességében visszaesést mértek a GfK kutatói. A játékkonzolok forgalma például az előző évek nagy sikerei után idén már csak stagnált, de a blu ray lejátszók sem tudták megismételni a tavalyi növekedést, annak ellenére, hogy ezen eszközök ára egy év alatt tíz százalékkal csökkent.

A magyar fotópiac 2013. második negyedévében enyhén, 5,3 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva, ami egyértelműen a digitális tükörreflexes készülékek iránti megugró keresletnek volt köszönhető. Emellett a kompakt, cserélhető objektíves gépek mutattak még jelentős növekedést, jóllehet egyelőre piacuk még jóval kisebb mint a társkategóriáké, de jövőjük ígéretes lehet – derül ki a GfK elemzéséből.

Az év első hat hónapja rendszerint a magyar szórakoztató elektronikai piac éves forgalmának 32-35 százalékát adja, és az idén sincs ez másképp. A februártól-májusig terjedő időszak igen jól sikerült ebben a szegmensben, tavalyhoz képest egyedül a június volt gyengébb, amiben az is szerepet játszhatott, hogy 2012 júniusában a labdarúgó EB miatt megugrott a tévék iránti kereslet. Nagy kérdés, hogy mit hoz az év második fele, és egyelőre nehéz megmondani, hogyan sikerül majd az idei karácsony. Bécs Lajos közlése szerint arra lehet számítani, hogy a kereskedők nem hagyják az utolsó pillanatra a készletezést és november második felétől már számos akció közül válogathatnak a fogyasztók. A digitális átállás második ütemének vége október 31-re esik, ami azt eredményezheti, hogy sokan előrehozzák a karácsonyra tervezett vásárlást.

Nem gyártanak tovább

Májusban jelentették be, hogy bezárják a székesfehérvári Philips gyárat, ami 370 ember elbocsátásával jár. A lépést a tévé-üzletágat a Philipstől megvásároló TP Vision azzal indokolta,, hogy centralizálják a gyártási kapacitást a TPV Technology-val. A költségcsökkentési intézkedések következtében 2013 végéig építik le a gyártást a fehérvári üzemben. A gyártási tevékenységet a TPV Technology lengyelországi, gorzow-i gyárába koncentrálják. A TP Vision egyike a világ digitális, dedikált TV gyártóinak, a cég a Philips márkájú TV-k fejlesztésére, gyártására, és marketing tevékenységére koncentrál.

ár áresés tv lapodtévé okostévé tévé
Kapcsolódó cikkek