BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy párhuzamos valóságba repít a Nissan Leaf

Egyetlen repülőúttal ilyen messzire még sosem jutottam! A Leaf menetpróbáján gyakorlatilag egy alternatív univerzumban kötöttem ki

Van egy ország, ahol az áramtermelés 98 százalékát megújuló energiaforrásokból fedezik, ahol a villanyautók ingyen tölthetők a temérdek töltőpont bármelyikén, mentesülnek az adók alól, díjmentesen parkolnak és használhatják a buszsávokat. Fontos ezt előrebocsátani, hiszen a Norvég valóság teljesen más kontextusba helyezi az idehaza szürreálisnak ható villanyautózást. Az ilyen járművek használhatóságát ugyanis nagyban befolyásolja az infrastruktúra. Norvégiában mindenesetre a Nissan Leaf tavaly az eladási lista 13. helyén állt, és az idén már a 6. helyig jutott!

Ezen sikereken felbuzdulva dobják piacra most a második generációt, amely ránézésre ugyan alig különbözik elődjétől, mégis fontos fejlesztéseket hajtottak végre rajta. Először is megnövelték a hatótávot, amely az európai menetciklus szerint immáron 199 kilométer. Ez akkor is elegendő lenne a mindennapos városi jövés-menéshez, ha csak kétharmadát tudnánk kihozni a gyári adatnak. Ehhez 5 százalékkal javították a 80 kilowattos villanymotor hatékonyságát, további 6 százalékkal pedig a fékezési energia visszatápláló rendszerét. Mivel a súly is fontos tényező, a 32 kilogrammnyi megtakarítás is sokat számít.

A fejlesztések persze az utasteret sem hagyták érintetlenül. Mostantól háromféle felszereltségi szint és kétféle belső színárnyalat közül választhatunk. Újabb funkciókkal bővítették a központi egységet, amely okostelefonnal távolról is vezérelhető, így a fűtést vagy a légkondicionálót előre bekapcsolhatjuk, amíg az autó töltőn van, hogy ne az akkumulátor merüljön. De hasznos a töltöttséget, a terepviszonyokat és a töltőpontokat is figyelembe vevő navigációs rendszer is, amely magyarul is beszél. Bár alapvetően nem családi autónak tervezték, mégis említésre méltó a hátsó lábteret érintő 53 milliméteres bővítés, amelyet egyszerűen, az ülés átszabásával értek el. Sőt, a csomagtér is megnőtt a töltő-inverter páros motortérbe költözésével.

Mindezek nagyon kellemes, kényelmes és jól használható autóvá teszik a Nissan Leafet. Olyannyira, hogy ha nem mondanánk meg a volán mögött ülőnek, hogy villanyautót vezet, valószínűleg nem is venné észre. Épp úgy viselkedik mint egy automatikus váltóval felszerelt kompakt, csak sokkal csendesebb és sokkal finomabban húz. A villanymotor egyenletes nyomatékleadásának köszönhetően kellően dinamikus, s ha a váltókar szerepét játszó programválasztó kapcsolót nem felejtettük takarékos állásban, még fürge is. Külön érdekesség, hogy választhatunk motorfék üzemmódot is, ami lejtmenetben nemcsak kényelmes, de a hatótávot is növeli. Ahhoz azonban hogy hazánkba is elérjen a változás szele, még sok időre lesz szükség. Az autó támogatások nélküli vételárát ugyanis kevesen tudják majd feláldozni a környezetvédelem oltárán. Elvégre a Visia felszereltségű alapváltozat 8 774 500 forintja könnyedén 9 millió fölé szökik, már csak a gyorstöltő megvásárlásával is.

75 ezer példányt értékesítettek

A Nissan Leaf a világ legnagyobb darabszámban eladott elektromos autója, 2010 végén, 2011 elején történt piaci bevezetése óta 75 ezer példányt értékesítettek belőle. A tulajdonosok ezalatt mintegy 954 907 000 kilométert tettek meg összesen, mindeközben 108 925 000 kWh energiát használtak fel, s – ha eltekintünk attól, honnan is származik az áram – 16 245 tonna szén-dioxidtól kímélték meg bolygónkat. Nálunk a bürokratikus-infrastrukturális béklyók nem ösztönzik az értékesítést: egyelőre 20-40 Leaf eladásával kalkulálnak. Optimistábbak a közeljövőben megjelenő Nissan e-NV200 elektromos furgont illetően, amelynek első tesztpéldányait olyan flottaügyfelek nyúzzák, mint a FedEx vagy a Coca Cola.




Maximális teljesítmény:

80 kW (109 LE) 3008–10 000/perc

Maximális nyomaték:254 Nm 0-3008/perc

Akkumulátor: Li-ion, 360V, 24 kWh

Hosszúság/szélesség/magasság:

4445/1770/1550 mm

Tengelytáv:2700 mm

Saját tömeg/teherbírás:1474–1548/395 kg

Csomagtér:370 l

Gyorsulás 0–100km/h:11,5 s

Maximális sebesség:144 km/h

Fogyasztás:150 Wh/km

CO2-kibocsátás:0 g/km

Alapár:8 774 500 Ft -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.