BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem a nyers erővel akar győzni

A Kia első sport(os)kompaktja – többféle értelemben is – hátulról döfködi a kést a kategória nagymenőibe

A Kiának esze ágában sincs kapásból ujjat húzni a sportkompakt nagyágyúkkal. Benny Oeyen, a márka európai alelnöke mindjárt a bemutató elején igyekezett leszögezni, az ötajtós Cee'd GT és a háromajtós Pro Cee’d GT nem (Renault Mégane) RS, (Ford Focus) ST, vagy (VW Golf) R. Nem egy telivér tüzes ferdehátú megalkotása volt a céljuk, hanem sokkal inkább egy gyors és agilis, egyúttal komfortos és praktikus, hétköznapi használatra is alkalmas kompakt Gran Tourismóé - őszintén szólva vékony határmezsgye húzódik közöttük.

Pedig fellépését tekintve a Cee'd GT simán felveszi a versenyt bármelyik sportkompakttal! Az eleve lendületes alapformát Peter Schreyer főtervező és csapata (köztük a magyar Kovács Miklós) még ütősebbé tette. A jellegzetes tigrisszáj-hűtőmaszkra és a harciasabb szabású orrkötényre sportosabb rácsozás került, de kétség kívül a ködlámpafészekbe telepített, négy-négy „jégkockából” álló LED-es nappali menetfény a legvagányabb stíluselem. Markánsabb rajzolatú a hátsó lökhárító is, mely diffúzorbetétet, függőleges fényvisszaverő prizmákat és kétoldali kipufogócsövet kapott. Ezen kívül 18 colos alufelnik (225/40-es abroncsokkal), piros féknyergek és küszöbtoldatok jelzik, hogy nem egy mezei Cee'd-del van dolgunk.

Beülve megfelelő oldaltartást nyújtó, ugyanakkor hosszú távon is kényelmes Recaro sportülésekben foglalhatunk helyet, továbbá alumínium pedálsor, fekete tetőkárpit, zongoralakk betétek, diszkrét fémdíszítések, a bőr/velúr kárpitozás piros varrása és pár GT felirat csempész némi izgalmat az utastérbe. Nem elhanyagolható szempont, hogy a helykínálat, a csomagtér mérete és variálhatósága, valamint a praktikus részletmegoldások (jól használható pakolórekeszek, italtartók) teljes egészében megegyeznek az alapmodellével. Sportosabbnak tűnik ugyan, de a háromküllős multifunkciós kormány sem különbözik a normál Cee'd-ekétől. Van azonban egy új trükkje! Jópofa geg, hogy a GT-gomb megnyomására a középső műszeregység 7 colos TFT kijelzője megváltozik: az analóg sebességmérőt digitális váltja, megspékelve hűtővíz-hőmérséklet, nyomaték-, és turbónyomás-mérővel.

Na igen, az 1,6 literes, közvetlen benzinbefecskendezésű GDI motorra kettős leömlésű turbófeltöltőt illesztettek, így maximális teljesítménye 135-ről 204 lóerőre (+51%), míg nyomatéka 164-ről 265 Nm-re (+61%) ugrott – ráadásul utóbbi 1750-4500/perc között folyamatosan rendelkezésre áll! Ezzel ugyan nem fogjuk felszántani az aszfaltot és a lámpától rajtolva sem leszünk a leggyorsabbak, de mindent összevetve impozáns képességeket biztosít a Kiának. Élénken reagál a gázadásra és erőteljesen húz, majd 1800-as fordulattól rendesen odateszi magát: ha nem is hátbavágó, azért acélos a 7,7 másodperces százas sprint. A megnövekedett igénybevételhez igazították a motor teljes forgattyús mechanizmusát és kenési rendszerét, ahogy a szívó- és kipufogó-csatornákat is áttervezték. Kívülről egész lelkesítő a hangja, de a jól szigetelt fülkében ebből kevés hallatszik.

A hatfokozatú sebességváltó rövid áttételezésű, a százas tempót például csak harmadikban éri el a kocsi – a második vége körülbelül 93 km/óra. A váltókar egyébként határozottan megvezetett és precízen kapcsolható, de a jól terhelhető és nyomatékos motornak köszönhetően nem feltétlenül kell rendszeresen kapkodni utána. Lazán, korai felkapcsolásokkal is vezethető, előzési rugalmasságban nem szenved hiányt a Cee'd GT. Negyedik fokozatban 5,4 másodperc alatt ugrik 60-ról 100 km/órára, míg ötödikben 7,3, hatodikban 8,8 szekundum alatt gyorsít 80-ról 120-as tempóra. A németországi (egyre ritkább) korlátozásmentes autópálya-szakaszokon zokszó nélkül hasított 220-szal, bár itt már kezd kifogyni a szuszból – 230 km/órás csúcssebességével ez a Kia történetének eddigi leggyorsabb modellje.

A Cee'd GT azonban nem csak egyenesen tud menni, hanem szerpentinen is öröm megkergetni! Sokat javítottak rajta, de még mindig kissé szintetikus érzést nyújt az elektromos szervokormány és az áttételezés (ütközéstől-ütközésig 2,85 fordulat) is lehetne közvetlenebb. Ennek ellenére pontosan irányítható, fürgén követi az irányváltásokat és agilisan fordul. A segédvázas MacPherson első felfüggesztésnél keményebbek a szilentblokkok, míg a többlengőkaros hátsó futóműnél 18 helyett 19 mm-es kanyarstabilizátort alkalmaztak. A rugók mindenütt 10 százalékkal, az első gátlók húzóirányú csillapítása 30, a hátsóké 50 százalékkal, míg a nyomóirányú 10, illetve 200 százalékkal feszesebb. Határozottan tapad, szerény oldaldőléssel és sokáig semlegesen kanyarodik, de elektronikus vagy mechanikus diffizár hiányában idővel finoman tolni kezdi az orrát.

A végére maradt a nagy durranás: ahogy az 1,6 literes turbómotor és a 200 lóerő körüli teljesítmény a kiskategóriás hot hatch-ekre jellemző, úgy a 6 279 000 forintos indulóár is ezekhez áll közelebb. Az alsó-középkategóriás sportkompaktoknál minimum 1, de inkább 2 millióval kedvezőbb a Cee'd GT. Ha minden extrát belerámolunk, vagy megrendeljük az 500 példányban készülő, 1st Edition sorszámozott limitált kiadás (7 879 000 Ft) egyikét, még akkor is beljebb vagyunk pár „lepedővel”.

Pokoli kínzásnak vetették alá a sportos Kiákat

FEJLESZTŐMUNKA A mérnökök kemény tartóssági tesztnek vetették alá a Cee'd GT-t. A német autópályákon 160 000 km-t futottak mintegy 150 km/órás átlagsebességgel, majd a Nürburgringen is megkergették a kocsikat. Nem kevesebb, mint 480 kört (kb. 10 000 km) tettek meg 95 százalékos teljesítménnyel, ami állításuk szerint a gyakorlati életben megfelelne 150 000 km kemény használatnak – a legjobb köridő 8:45 volt. Ezek után nem csoda, hogy a Cee'd GT/Pro Cee'd GT párosra is vonatkozik a Kia hét év/150 000 km-es garanciája.




Összlökettérfogat: 1591 cm3

Hengerek/szelepek: S4/16 turbó

Max. teljesítmény: 150 kW (204 LE) 6000/perc

Max. forgatónyomaték: 265 Nm 1750-4500/perc

Sebességváltó: 6 man.

Hosszúság/szélesség/magasság:

4310/1780/1470 mm (4310/1780/1430 mm*)

Tengelytáv: 2650 mm

Saját tömeg/teherbírás: 1382/488 kg

(1359/491 kg*)

Csomagtér: 380/1318l (380/1225 l*)

Üzemanyagtank: 53 l

Gyorsulás 0–100 km/h: 7,7 s

Max. sebesség: 230 km/h

Gyári átlagfogyasztás: 7,4 l/100 km

CO2-kibocsátás: 171 g/km

Alapár: 6 279 000 Ft

* zárójelben a Kia Pro Cee'd GT adatai-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.