A rendőrségi sebességmérőket tilos blokkolni, de a bemérést jelző készülékek használata szabad. A lézer detektorok és blokkolók kapcsán megszokhattuk a magas árakat, így kicsit meglepő, hogy találtunk egy 14 900 forintot kóstáló eszközt, amely képes a lézeres-mérésre figyelmeztetni. Lényegében egy önálló lézer érzékelő diódasorról van szó, amely megegyezik a drága készülékhez kínált érzékelő fejjel. A nagy ötlet, hogy elhagyták a központi részt, helyette egy szivargyújtó egységet kapunk, ami tápot ad és a legegyszerűbben jelzi, ha mérést észlelnek a diódák: sípol.
A beszerelés otthon is elvégezhető. Az érzékelő dobozába mindent odakészítettek, vezetékeket, kötegelőket, kétoldalas ragasztót. A gyártói javaslat szerint a rendszám körül kell helyet keresni az érzékelőnek, mivel rendszerint ide céloznak a mérést végző eszközökkel. Esetünkben a lézer érzékelő fej éppen befért a rendszám alatti rács rései közé. A gyártó szerint függőleges helyzetben is beszerelhető a fej, azonban a dióda-szemek enyhe szögben állnak egymáshoz képest, így vízszintesen nagyobb az észlelési tartomány. Ez pedig lézernél különösen fontos, tudva, hogy a lézersugár mérőkúpja szűk, szóródása se olyan, mint a rádióhullámnak.
Kétoldalas ragasztóval rögzítettük a lézer érzékelőt, a vezetéket pedig a motortéren át vezettük az utastérbe. Beköthető úgy is, hogy gyújtást adva azonnal működjön, és ne kelljen elfoglalni a szivargyújtó aljzatot, ez a megoldás némileg több munkaidőt igényel.
Felszerelés után kezdődhetett a teszt. Keresni kellett egy mérőpontot és próbálkozni. Frontálisan, egyedül hajtva a traffipax felé egyértelmű a jel: a baj, hogy rendszerint ekkor már a mérés is megtörténhet! Többször megfordultam, kíváncsian, hogy a szóródó jeleket is veszi-e a fej, valamint féltakarásban működik-e a készülék. Kerestem hátulról mérő traffipaxot is: ekkor észlelte a kocsi előtt haladó autóról szóródó jelet! Lényegében 80 százalékban jelezte a lézeres mérést az eszköz. Fizikai tesztnek is alávetettük a készüléket. Először a rosszul visszaillesztett rács kiesett a lökhárítóból, és 300 méteren át húztam a kocsi alatt az érzékelő fejjel együtt. Kibírta. Másodszorra a mosóban nagynyomású vízzel leszedték a fejet, ekkor kilométereken át húztam a kocsi alatt mire feltűnt a fura hang – itt csak a fej pattogott, a rács a helyén volt. Még mindig működött.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.