Ha már egyszer az állatok királyát ábrázolja a márkajelzés, akkor a Peugeot vette a bátorságot, és a vadonatúj 2008-assal egyenesen a kiskategóriás városi crossoverek trónjára tör. Ehhez nem kisebb ellenfeleket kell legyűrnie, mint a divatteremtő Nissan Juke és az Opel Mokka, a nemrég bevezetett Chevrolet Trax és Renault Captur vagy éppen a közeljövőben érkező Ford EcoSport, és még sorolhatnánk a tágabb értelemben vett konkurenciát. Manapság rendkívül dinamikusan bővül ez a szegmens. Igaz, nagyszabású tervét 2015-re kívánja véghezvinni a Peugeot, amikor a jubileumi 50. évfordulóját ünneplő franciaországi Mulhouse üzemen kívül az ázsiai régió számára a kínai Wuhanban és a latin-amerikai piac részére a brazíliai Porto Realban is gyártják majd az autót, évente 200 ezer darabos mennyiségben.
Egyébiránt a franciák 2010 elején kezdték tervezgetni a kis SUV-t, szeptemberben kiválasztották a nyerő formatervet, amit 2011 júliusára véglegesítettek teljesen. Tavaly áprilisban már megszellőztették az újdonságot, a Pekingi Autókiállításon debütált Urban Crossover koncepció képében, végül idén márciusban, a Genfi Autószalonon leplezték le a szériaérett 2008-ast. Összesen mintegy 400 millió eurós beruházás és 400 fő munkája kellett ahhoz, hogy a tervezettnél egy hónappal korábban elinduljon a sorozatgyártás, és most mi is kipróbálhassuk az autót.
Habár a városi crossover 67 százalékban megegyezik a 208-as kisautóval, fellépésük és karakterük merőben eltérő. Persze nem véletlenül, hiszen a 2008-as potom 197 mm-rel hosszabb és 96 mm-rel magasabb is, a hasát pedig 25-tel 165 mm-re emelték – a méretnövekedés ellenére csupán 70 kilóval nehezebb a kocsi, önsúlya 1045 kilótól indul. Formajegyeivel szintén az SUV-ok robusztusságát hangsúlyozza, illetve egyterűen tágas utasteret sejtet a Peugeot: a hátsó ajtóknál például „felpúposodik” a tetővonal, amit az ablakkeret vaskos krómdíszítése is kiemel. Térérzetünket pedig valóban a szellős belmagasság és az emelt üléspozíció javítja, hiszen a tengelytávolság és a szélesség (tehát a belső alapterülete) azonos a 208-aséval. Mindenesetre négy felnőtt viszonylag kényelmesen elfér az autóban, a hórihorgas utasoknak hátul legfeljebb a térdhely lehet szűkös. A csomagtartó viszont alaposan megnőtt, a jókora nyíláson és alacsony peremen (60 cm) keresztül alaphelyzetben 360, míg a 60/40 osztású üléstámlák ledöntése után 1194 liternyi (+75/118 l) holmit pakolhatunk be.
A futurisztikus LED-es csíkokkal vagy panoráma üvegtetővel megbolondítható plafon alatt a 208-asból javarészt ismerős, franciásan különc berendezés található: az apró multifunkciós kormány teteje itt is kitakarhatja a hátrafelé eltolt, magasan trónoló műszeregység alját. Nem csak az elhelyezés, hanem a rendkívül közvetlen reakciók is némi megszokást igényelnek. Méreteit és magas építésmódját meghazudtolóan eleven, a legkisebb kormánymozdulatra is azonnal ugrik a 2008-as. Futóműve kellemesen feszes hangolású, így határozottan fogja az utat és stabilan, enyhe oldaldőléssel fordul. Mivel városi crossoverként legfeljebb elvétve hagyja majd el a flasztert, a Peugeot elvetette a négykerékhajtást. Havas vagy felázott földúton az opcióként rendelhető Grip Control elektronikus kipörgésgátlósegítheti a továbbjutást.
Számomra meglepő volt, hogy az 1,2 literes, háromhengeres alapmotor milyen jól boldogul a 2008-assal – igaz, ezt autópályán nem, csak városban és országúton vezettük. Egyáltalán nem tűnt vérszegénynek, egyenletesen adja le a teljesítményét és szépen húz. Persze a tempós haladáshoz pörgetni kell, de ekkor sincs kellemetlen hangja. (Az 1.2 VTi-nek később lesz turbós változata 110, illetve 130 lóerővel.) Ehhez képest az 1,6-os benzines alul kissé nehézkesen kapja össze magát, nagyobb emelkedő előtt, előzéseknél érdemes visszakapcsolni – az ötfokozatú váltó karja hosszú utakon jár, megvezetése kissé bizonytalan. 3000-es fordulattól kap igazán erőre a négyhengeres, lendületesen viszi a kocsit, hosszan kihúzatva pedig egyre ércesebben szól. A sztrádán megengedett 130 km/órás sebességnél viszont már közel 4000/percet forog a motor, ami nincs előnyös hatással a fogyasztásra. Az 1,4 literes dízellel békésebb a 2008-as, nyomatékból ügyesen megoldja a feladatokat, a kényelmes vezetési stílust és gazdaságosságot előnyben részesítők motorja ez. A start-stop rendszerrel ellátott 1.6 e-HDi gázolajosból a 92 lóerőset nem, csak a 115 lovasat próbáltam. Kétség kívül ez passzol legjobban a 2008-as karakteréhez: erős és rugalmas, megnyerő képességeket biztosít a kocsinak, miközben kifinomultan és csendesen végzi a dolgát. Ráadásul ehhez határozottabb megvezetésű és pontosabban kapcsolható hatfokozatú váltó tartozik. Persze a csúcsdízellel már ötmillió forintnál is többet kérnek a 2008-asért, melynek 1.2 VTi Access alapkivitele 3,8 millió forinttól indul.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.