BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A külpiacra lépés lehetőségei

A kormány a jelenleg 2-3 ezer exportáló vállalat számát 10 ezer fölé szeretné emelni, ám ehhez fontos feladatokat kell meglépni a döntéshozóknak és a vállalatoknak is. A külpiacra lépéshez támogatásra és jó vállalatokra is szükség van

Az exportképes kis és középvállalkozások számának növelésére nagyon sok esély és lehetőség van – mondta el Cséfalvay Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára a Világgazdaság, a Republic Group és az NGM közös rendezvényén. Cséfalvay a BrandFestival Magyar Vállalkozói Fórumon kiemelte, közel 7500 milliárd forintnyi EU-s forrás áll rendelkezésre 2020-ig Magyarország számára. „A források 60 százalékát közvetlenül gazdaságfejlesztésre szeretnénk fordítani, ami pótlólagos gazdasági növekedéshez vezethet. Azért is költjük erre a források nagy részét, mert itt tudunk a legnagyobb hozamot elérni” – hangsúlyozta az államtitkár.

Az uniós források minimum 15 százaléka a kkv-knak szól, ugyanennyit munkahelyteremtésre fordítanak. Kutatás-fejlesztésre és infokommunikációs beruházásokra is több pénzt jut – jegyezte meg Cséfalvay. A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív program mellett nagy súlya van a Területi- és Településfejlesztési programnak is. „Megnő a visszatérítendő források aránya a következő időszakban” – emelte ki Cséfalvay. A „visszaforgatásra” példaként említette, hogy a német Marshall segély ma is létezik, noha a második világháborúnak már régen vége. Ahol a közszféra tulajdonosként is megjelenik, ott vissza nem térítendő eszközt érdemes alkalmazni, ahol viszont piaci alapú a működés, a haszon pedig magánhaszonként jelenik meg, ott visszatérítendő támogatást kell alkalmazni – hangsúlyozta az államtitkár. Több mint 700 milliárd forintot, a források közel 10 százalékát visszatérítendő formában juttatják el a vállalatokhoz.

Bödőcs Róbert, a Nemzeti Külgazdasági Hivatal befektetés-ösztönzési és üzletfejlesztési elnökhelyettese arra hívta fel a figyelmet, hogy az exporthoz jó cégek kellenek. „Ha nincsenek olyan kkv-k, akik értik a külpiacra lépést, és akarnak is exportálni, akkor állami oldalról nem tudok csodát tenni” – hangsúlyozta. Egy kkv-nál átlagosan 0,25 dolgozó foglalkozik exporttal, pedig szükséges lenne dedikálni egy embert aki csak exporttal foglalkozik – véli Bödőcs. „Meg kell értenünk a kulturális különbségeket is, különben sikertelen lesz az exporttevékenység.”

A kutatás-fejlesztés is fontos a külpiacra lépéshez. Magyarországon dilemma, hogy a kutatás-fejlesztés költség vagy befektetés – mondta Korányi László, a Nemzeti Innovációs Hivatal kül- és belkapcsolati elnökhelyettese. Idézte Michael Portert, a Harvard professzorát, aki szerint a kutatás-fejlesztésen múlik a vállalat sikere.

A Globális Innovációs Indexből az látszik, hogy Magyarország nem áll túl rosszul, de nem is vagyunk olyan jók, amint ahogy azt szeretnénk. A K+F-re a legtöbbet a Volkswagen, a Samsung, a Microsoft és az Intel költ a világon. „A jó cégek sokat költenek K+F-re” – hangsúlyozta Korányi.

A Google a K+F tevékenységéből 70 százalékot költi arra, hogy az alapvető üzleti funkciókat fejlesszék, 20 százalékot a jövőbe mutató irányok fejlesztésére fordítanak, 10 százalékot pedig arra, aminek „semmi köze” a Google alaptevékenységének, de azt gondolják, hogy meghatározó lesz a világon; ilyen például a vezető nélküli autó. „Ebből is látszik, hogy ez nem költség, hanem hosszú távú befektetés” – fejtegette Korányi.

A NIH elnöke szerit inkább a felhasználói oldalt szeretnék támogatni Magyarországon. Nem azt kell támogatni, aki például a képzést nyújtja, hanem aki felhasználja. A startupok a magyar GDP-nek egy nagyon pici részét jelentik, mégis azt gondoljuk, hogy ez egy nagyon fontos terület. Korányi szerint ezek azok a vállaltok, akik gyors növekedést produkálhatnak és a nemzetközi piacokon is megjelenhetnek. Magyarországon nagyon hiányzott az a réteg, akik saját kutatási eredményből indított el innovatív vállalatot.

Többet adnak a vevőknek a multiknál

A rendszerváltás időszakéban három húsboltot kezdett üzemeltetni a Lipóti Pékség tulajdonosa, Tóth Péter. Szavai szerint azok tudtak fennmaradni akkor, akik azt tartották szem előtt, hogy mindent meg kell tenni a vevőkért. Az EU-ba való belépés és a világgazdasági válság jelentette számára az újabb kihívást. A pékség 1992-től fogva évről évre növekedett. A siker fontos kritériuma volt, hogy azon dolgoztak, hogyan tudnak többet adni a vevőknek a multiknál. Mintaboltot nyitottak, és pillanatokon belül egyre többen szerettek volna csatlakozni a Lipóti Pékséghez. „Azért vágtam neki, mert nem tudtam, hogy mekkora keresletre van szükség ahhoz, hogy sikeresen működjön a vállalat. Ha tudtam volna, nem mertem volna megtenni” – mondta Tóth. Sok ember feltette a kérdést, hova tűnt az a kenyér, ami régen volt. Ezért Tóth elkészítette azt a „régi” kenyeret, külsejében és belsejében is.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.